Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Målet:

Jag behöver bena ut vad som är mitt huvudsakliga mål för att också kunna bena ut hur jag ska ta mig dit och vad som motiverar mig.

Vad är egentligen målet? Är det att gå ner i vikt, att springa halvmaran eller att känna sig nöjd när jag ser mig själv i spegeln? Är det att ha en viss fettprocent eller att ha en viss fysik? Att se ut på ett visst sätt eller att känna sig på ett visst sätt?

Man kan tänka att många av målen ovan nästan är likadana eller hänger ihop väldigt tätt. Men det är stor skillnad på att ha ett mål som “Känna mig nöjd med det jag ser i spegeln” och att “Väga 80 kilo” Det är inget som säger att jag kommer känna mig nöjd med min spegelbild nr jag väger 80 kilo. Det är heller inget som säger att jag måste väga 80 kilo för att känna mig nöjd.

Jag önskar att jag skulle drivas mer utav målet “springa en halvmara” eller fila tiden på milen . Men jag har insett att det är inte SÅ viktigt för mig. Jag är övertygad om att jag kan springa halvmaran, jag har gjort det förr och jag kommer klara det igen. och om jag inte klarar det så är det ingen big deal. Det gör att min drivkraft inte är så stark när jag har halvmaran som mål. Det är jättetrist! För att ha ett träningsmål tror jag är på många sätt sundare än ett vikt/utseendemål.

Jag måste rannsaka mig själv och vara helt ärlig. Då är det vikten som är mitt huvudsakliga mål, hur mycket jag än skulle vilja att det var något annat. Min rationella del utav hjärnan vill säga något annat, men jag blir mest motiverad av att se minus på vågen och se förändringen i spegeln/på bilder. Jag blir motiverad av att gå ner i vikt. Eftersom jag har en kraftig övervikt är det väl helt okej att känna så, jag behöver gå ner i vikt. Min rädsla drivs dock av att jag en dag kanske väger 80 kilo men fortfarande känner samma sak som jag gör idag. För jag vill ju också känna mig nöjd med mig själv och med hur jag ser ut. Den rädslan har jag länge närt. Men nu har jag bestämt mig för att lägga den åt sidan och tänker. Det får jag i sånt fall ta då. Jag ska inte under 80 kilo och om jag, när jag väl väger 80 kilo, ändå vill gå ner i vikt, så hoppas jag att det finns flera runtomkring mig som sätter stopp (inklusive den här rationella delen utav mig själv).

Så okej. Det är ner vikt jag vill. Det är det jag har som huvudmål. Vikt är dock inte ett helt superbra sätt att mäta hur det egentligen står till med kropssammansättningen, så fettprocent kanske är ett bra komplement, samt centimetermätning.

Att bredda sin målbild och inte bara köra på ett visst mål, tror jag är väldigt viktigt. Att ha träningsmål också samt dela upp huvudmålet i mindre delar. Så jag måste formulera flera, tydliga mål för mig själv. Som jag påminner mig om! För jag har formulerat mål förut. Varit tydlig med dem, men sedan har jag liksom glömt bort dem. För jag har inte upprepat och insupit dessa mål fullt ut. Jag måste andas och tänka och fokusera på mina mål. Ha dem med mig hela tiden och göra dem viktiga.

Jag skulle vilja vara som några av mina kompisar, de sätter blicken på sitt mål och sedan kör de på tills de når dit. Jag känner mig snarare fylld utav tvivel och tappad motivation på vägen att jag aldrig hinner fram. Mitt fokus svackar och jag tappar fart, när jag tappar fart blir motivationen ännu sämre och snart har jag glömt bort vart jag skulle. Sen får jag börja om från början.

Så nu måste jag se och lära utav mina vänner. De låter sina mål kliva fram och bli viktigare än mycket annat. Det måste jag också göra. Jag ska meditera över mina mål och använda mitt fokus och vässa det. Mitt pannben ska byggas ännu starkare och vara riktat åt ett enda håll. Framåt. Jag ska låta gupp på vägen vara just gupp, men inte tappa riktning.

Ni hör ju vilket drag det är i mig nu! Jag känner mig sjukt redo. Kanske är det så att tron är på väg tillbaka. Jag måste ju tro på mig själv, att jag kan klara det här.

Tydliga mål jag jobbar mot som inte ligger flera år framåt i tiden:

  • Väga under 100 kilo. Det är mitt första stora viktmål. Jag har sedan några mindre delmål också såklart, men under 100 kg är primärt och skulle vara jättestort för mig. 80 kilo är ju sedan det slutgiltiga målet.
  • Komma i stl 42 och 32″ jeans.
  • Fettprocent, men den måste jag mäta först så att jag vet vart jag står nu. Men under 30% ska jag först och främst och sedan kanske målet kan vara att ligga runt 25%.
  • Klara Stockholms halvmara på 2:30.
  • Midjemått under 88 cm.
  • Känna mig nöjd med min spegelbild och mig själv. Stort mål och vissa dagar känns det som om jag är nästan där och andra som om jag aaaldrig kommer nå dit. handlar mest om min egen självbild och självkänsla.

 

  • Så bra skrivet.. själv är mitt huvudsakliga mål just nu att gå ner allafall 7-8 kg och jag tager fatt idag är igång med bättre mattänk osv… lycka till detta fixar du.. kram Cee

    Carina

    July 18, 2011

  • Du kommer klara det! Skriv målen på en snygg skylt och sätt på kylen!

    pilla

    July 18, 2011

  • Ella, det här klarar du! Realistiska mål och realistiska tidsplaner är grunden – samt vilja och tilltro till sig själv. You can do it.

    Lotta

    July 18, 2011

  • Målformulering är svårt. Jag brottas själv med det. Efter att ha klarat alla mina tidigare mål har det varit svårt att sätta upp nya. Jag känner igen mig i dina tankar kring halvmaran. Min dröm var att springa en mil, och när jag klarat den en gång dog allt intresse för fortsatt löpning. Jag nådde dit jag ville och har inga högre ambitioner på det planet. Jag tycker dina mål och tankar är sunda! Fortsätt kämpa! =)

    Beckis

    July 18, 2011

  • Otroligt bra skrivet. Jag har också nyss formulerat mina mål, benat ut de viktigaste och övertygat mig om att jag kommer att klara av det. Vilken spark i baken! Nu är det bara att fortsätta kämpa! Många kramar!

    Lisa

    July 18, 2011

  • Du är så klok. Jag har själv svårt att formulera mål för min träning, men nu blir jag allt mer inspirerad att faktiskt sätta mig ned och se till att få det gjort.

    All pepp härifrån till dig och dina mål!

    Jojohanna

    July 18, 2011

  • Så bra skrivet! Det är svårt och veta vad ens mål är. Ja har inte tänkt så mycket på de där med mål med träningen förens för snart ett år sen när ja anmälde mig till min första halvmara.. då blev de ett mål. Men nu när de e avklarat står ja frågade till vad målet är. Vikt, styrka, utseende eller en viss tid på något lopp… Ja hade lite lagt ner tanknarna, men efter att ha läst ditt inlägg ska ja ta tag i de igen. Man behöver ett mål!

    Lycka till med ditt mål ( du är ju halvvägs där redan nu, eftersom du vet va du vill!)

    Camilla

    July 18, 2011

  • Jag är också proffs på att tappa motivationen på väg till målet. Oavsett hur tydlig jag är så försvinner dom pga att jag tappar fokus. För att jag ska ge allt för att nå ett mål så måste det kanske vara vecko-mål. Jag måste stämma av varje vecka, även om det i slutändan handlar om ett mer långsiktigt mål.

    You go girl! Oavsett om du tror att du klarar det eller inte, så kommer du ha rätt :)

    emmaluu

    July 22, 2011

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment