Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Att göra sitt bästa utefter förutsättningarna.

Imorse drabbades jag av mensvärken från helvetet. Jag hade ont i magen, mådde illa och kände mig allmänt avslagen. Det var dock ändå så att PT-Peter väntade med piskan på gymmet likförbannat och det var inte mycket att göra än att släpa sig ner till SATS.

Det går absolut att träna även om förutsättningarna inte är optimala. Men man måste ju vara ödmjuk mot sig själv och sätta kraven därefter. Jag är supernöjd med dagens morgonpass. Jag var grym! Vi körde en fantastiskt jobbig kettlebells övning då jag först fick börja svinga med en lätt kula för att sedan, för varje set, öka på med en tyngre kula. Första setet var med två kulor, en lätt och en halvlätt. Andra setet bestod utav tre kulor, alla tre tyngre än i set ett. Fem svingar på varje kula utan vila mellan. En kula var fortfarande lättast och en var tyngst. I tredje setet byttes den tyngsta kulan ut mot en som vägde 16 kg. 2 kg tyngre. För det fjärde setet lades en kula på 20 kilo till och då fick jag börja jobba med den tyngst kulan först om jag ville, vilket jag också gjorde. Jäklar vad det tog, både på pulsen och muskulärt. Jag kommer ha träningsvärk i ländryggen imorgon!

En annan övning som jag tror är en ny favorit för Peter är omvända golfsvingar i kinesismaskinen. Också en övning där pulsen sticker iväg. Tänk er en golfsving. Man för överkroppen uppifrån ena sidan och snett neråt. Men jag får göra det tvärtom med motstånd. Jag börjar alltså nere och “svingar”  upp över axeln i en diagonal rörelse. Väldigt effektiv och bålen får jobba.

Jag kände under hela passet av att min kropp var en aning i olag, men, jag kände också att det gick att köra ändå, utfefter mina förutsättningar. Jag la ribban för vad som var okej och jag klarade det. Dessutom var dagens pass roligt, tufft och effektivt. Vad kan man mer begära?

När Peter frågade vad jag ville köra idag, bad jag om styrketräning, just på grund av dagens form, men jag glömme rmellan varje gång att styrketräning inte betyder låg puls eller mindre jobbigt. Pulsen på dagens pass snittade på 75% och maxade på 91%..

Så sjukt nöjd med mig själv! Formen är på väg tillbaka, jag känner det i varje liten muskelfiber.

  • good work! :))

  • Bra jobbat! Och förhoppningsvis blev din mensvärk bättre efteråt. Det brukar min bli av träning. Ännu ett skäl att träna!

    Marie

    December 8, 2010

  • Härligt jobbat!! Grymt bra :)

    JoHo

    December 9, 2010

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment