Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Hur man gör 1000 hopp apjobbiga.

Mitt mål med dagens pass var att avverka 1000 hopp utan att köra alla enligt den lite lättare varianten ( = hopprepshopp). Mitt mål var att köra åtminstone hälften med jobbiga hopp. Ni som inte vet skillnaden mellan att hoppa 50 hopp i sträck med upphopp eller med hopprep bör testa. Med hopprep höll sig min puls stabil, men med upphopp skenade den ganska snabbt iväg. Samma sak när det gällde att hoppa jämfota hopp upp på en stepbräda. Sjukt jobbigt!

Jag la upp passet som en cirkel. Tanken var 50 hopp, 5 armhävningar, 30 sekunder i plankan och 30 sekunder i jägarvila. gånger 20.

Men mina ben tog slut ganska snabbt och det var sjukt mycket jobbigare än jag trott. Jag började misströsta när 20 upphopp på låda tog musten ur mig. Hur skulle jag orka 1000 stycken? Det är dåligt tänk, när sådana tankar börjar snurra. De hjälper verkligen inte. Ibland blir jag trött på mig själv. Varför måste jag köra 2000 trappsteg i samma pass? Varför måste jag köra alla 1000 hopp i ett och samma pass? Varför måste jag vara så himla hardcore hela tiden? Räcker det inte med att vara det ibland?

Jag bestämde mig för 500 hopp enligt cirkelplanen. Jag hade ju då märkt att hopprepshopp och sicksackhopp åt sidan och fram och tillbaka, var oerhört mycket lättare, än upphopp, burpees och upphopp på låda. Så när jag hade gjort 10 cirklar med tunga 500 hopp, bytte jag strategi. Jag ställde mig och hoppade hopprep 200 hopp i sträck. Lätt som tusan, jämförelsevis! Känd emig plötsligt stark, även om benen började stumna. Körde 15 armhävningar och en minut i plankan men sket i jägarvila. Nästa vända gjorde jag 150 sicksackhopp och en vända till med armhävningar och plankan.

Sista vändan med 150 hopp gjorde jag upp på lådan och upphopp. Då var pulsen inte nådig.

Det hela tog exakt en timme, jag betade av mina 1000 hopp och 100 armhävningar, 8 minuter i plankan och 5 minuter i jägarvila. Mycket bra.

Tid: 60 min
Maxpuls: 180, 89%
Snittpuls: 145, 71%
Kaloriförbrukning: 659

Jag läste idag i Fitness som landade i min brevlåda igår, om rörlighet och blev påmind om en väldigt bra stretch för baksida lår. Så jag låg på rygg med ena benet uppför en vägg och stretchade i 10 minuter efter passet. Det gjorde fruktansvärt ont, men efteråt kändes det väldigt bra. Jag måste göra det oftare. På riktigt.

Tack 6VU för inspirationen till ett bra pass!

  • Tänk om man hade din vilja, då skulle allt gå så mycket bättre! tack för all inspiration :) Ha det bra!

    Hannah

    October 23, 2010

  • Jag genomförde också alla hopp i ett pass, och det tog mig också en timme. Jag varvade jumping jacks, upphopp, burpees, hopprepshopp, grodhopp och skidhopp med varandra och sen jägarvila, plankan och armhävningar. Men jäklar vilket pass det blev! Däremot så gjorde jag som du och i slutet blev det mer lätta hopp än tunga.

    Bra jobbat iaf! :)

    emmaluu

    October 23, 2010

  • bra gjort ella – och de där frågorna ställer jag mig också. varför, liksom?

    Träningsglädje

    October 23, 2010

  • RIKTIGT härligt jobbat!!

    JoHo

    October 23, 2010

  • Jag snor ditt upplägg rakt av. Jag tycker att det låter som ett grymt träningspass, jag hoppas att jag klarar det lika bra som du.

    Linn

    October 23, 2010

  • Grymt jobbat! Låter som riktigt effektiv träning!

    Karin - FitnessochHälsa

    October 24, 2010

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment