Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Ge ditt bästa mellanmålsstips – vinn hälsotallriken Lagom!

Nu har du chansen att vinna ett exemplar av Hälsotallriken Lagom!

Jag har använt min tallrik i en vecka och jag är väldigt nöjd med den. Såhär står det om tallriken på hemsidan:

Hälsotallriken LAGOM® är ett effektivt verktyg för dig som vill äta hälsosamt, gå ner och/eller hålla vikten långsiktigt. LAGOM® är en porslinstallrik som är indelad i tre fack där lagom mycket av varje matgrupp får plats. “Tallriksmodellen för viktnedgång” att ställa på bordet för att vara konkret. LAGOM® hjälper dig på ett enkelt sätt att hålla koll på portionerna, vilket gör att du slipper räkna kalorier, väga eller mäta maten. LAGOM® gör dig även påmind om att äta tillräckligt med grönsaker varje dag.Tallriken är tillverkad i europeiskt kvalitetsporslin och är försedd med LAGOM®-loggan på baksidan. Den är stapelbar, går att diska i maskin och använda i mikrougn.

För att tävla skriver du en kommentar på det här inlägget och tipsar om ditt bästa mellanmål tom fredag 15/10. Jag lottar ut en vinnare bland alla som deltar och publicerar det på bloggen i helgen.

Lycka till!

P.S. Alla läsare av bloggen har 10% rabatt på Lagom tom 31/10 om man beställer tallriken via hemsidan och anger rabattkoden “hälsa”.

  • Mitt bästa mellanmål tips är kesoplättar mums så gott…
    http://ceeminaval.blogspot.com/2010/10/kesoplattar.html

    Och vad roligt om man hade vunnet en hälsotallrik det hade jag behövt
    Kram Cee

    Cee

    October 11, 2010

  • Mitt bästa mellanmål är 1 dl turkisk yoghurt, 1 dl blåbär/hallon samt ½ dl grovhackade hasselnötter. Supergott!

    Hanna Rosell

    October 11, 2010

  • Mitt bästa mellanmålstips är att bära med sig en liten påse med babymorötter i väskan. Finns exempelvis på Ica med 150gram. Superbra om man inte vill falla för att köpa någonting onödigt och onyttigt. Man vet ju aldrig när magen kan börja kurra lite. Morötter trivs ju även bra i mörkret så de håller sig fräscha ett par dagar! :)

    Linda

    October 11, 2010

  • Mitt bästa mellanmålstips är ett enkelt mellanmål som är lätt att ta med. Har ofta detta med mig när jag har sena föreläsningar och det bästa med mellanmålet är att jag håller mig mätt tills middagen!

    Jag tar 4 msk Mini Keso och blandar detta med 3 msk Keso äpple/päron/vanilj. Blandar sedan i några Cashewnötter och ett tärnat äpple. Toppar med lite linfrö och Kanel.
    Underbart gott och nyttigt!

    (Även gott att blanda i lite bär!)

    Ida

    October 11, 2010

  • Mitt bästa mellanmålstips då jag är hemma är naturell yoghurt, banan och lite fryst bär och så mixar man ihop till en god smoothie. Men är man iväg och måste ha med sig mellis brukar det ofta bli en frukt eller grönsak. Har alltid med mig det i min väska.

    Emma

    October 11, 2010

  • Kesella + blåbär och lite vaniljsocker – det är min favorit! :)

    emmaluu

    October 11, 2010

  • Fruktsallad med valfri frukt är det absolut bästa!
    Det dämpar även sötsug, inbillar jag mig iallafall ;O)

    Li

    October 11, 2010

  • Mitt bästa tips på mellanmål är skivat äpple (helst grönt) med lite jordnötssmör på! Självklart jordnötssmör utan socker, det finns sorter som består endast av jordnötter och lite salt. Supergott!

    SaraG

    October 11, 2010

  • Mitt bästa mellanmåltips (funkar som frukost, lunch och middag också) är havregrynsgröt gjord på vilka gryn som helst. Jag brukar ta vanliga och blanda i lite linfrön. Sedan toppar jag med hackade hasselnötter och hackat äpple, ringlar lite ljus sirap eller honung uppe på och har kokos på toppen. Hur mumsigt som helst!

    Charlott

    October 11, 2010

  • mitt bästa mellanmål är ett-två kokta skivade ägg som läggs på knäckemacka tillsammans med makrill i tomatsås..mättande och proteinrikt :)

    helena j

    October 11, 2010

  • faktum är att jag brukar göra som helena j och äta makrill och ägg på knäckemacka (mmm!), men om jag är lite hungrigare brukar jag även ta fram en djup skål som jag skivar en banan i, lägger på ett par msk keso mini, strör över lite kanel samt toppar med torkade gojibär. sedan dricker jag ett stort glas iskallt vatten och en mugg med jordgubbsté så känner jag energin flöda igen. :)

    Anna

    October 11, 2010

  • Minikeso, banan, lite russin & lite kokos över, mumma :)
    Kesella med fun light som varit i frysen en stund, toppad med färska bär är oxå en hit :)

    carina

    October 11, 2010

  • Ett gott mellanmål är keso med apeslin- eller clementinklyftor som delas, blanda i lite vaniljsocker och toppa med kokosflingor :) Mumms!

    Sandra Örmander

    October 11, 2010

  • Ett litet glas med turkisk/grekisk yogurt med lite honung samt ett äpple eller päron vid sidan om. Stillar sötsuget (honungen), tuggsuget (frukten i sin hela form) och ger bra proteiner och även lite fett (beroende på fetthalten du väljer i yogurten) som mättar. :)

    Ylva

    October 11, 2010

  • Mitt bästa mellanmålstips om jag är hemma den sk smalsmoothien (1.5 dl lättmjölk, 1 skuren kiwi, 0.5 banan, 1.5 dl bladspenat, 1 skopa proteinpulver med vaniljsmak), är jag på språng tycker jag att ett par ägg är fenomenalt. Lätt att ta med och klarar en hel dag i rumstemperatur om nöden så kräver!

    Jessica

    October 11, 2010

  • Mitt mellanmålstips är, speciellt om man tränar mycket och vill ha i sig protein, kvarg + lite funlight för smaksättning! Då har du som en god och proteinrik yoghurt! :)

    Miss Fatty

    October 11, 2010

  • Jag vill gärna vara med och tävla! Mitt bästa mellanmålstips är smoothies. Man kan välja efter säsongens frukter och bär eller vad man har i frysen, tillsammans med lite yoghurt och en skvätt juice för sötman. Sen är det bara att mixa och färdig att förtära. Nyttigt, och GOTT!

    Anonymous

    October 11, 2010

  • Mitt bästa mellanmål är fil, fröströ och ett hackat äpple! Äpplet ska vara i så små bitar som möjligt, då blir det godast :) Fröströ blandas av psylliumfön (som är supernyttiga eftersom de är gelbildande fibrer), cashewnötter (naturella), cocosfrön samt pumpakärnor i lika delar.

    SUPERGOTT! Man kan självklart byta ut äpplet mot någon annan frukt och lägga till eller dra ifrån ingredienser i fröströblandningen efter tycke och smak.

    Maria Finnved

    October 12, 2010

  • Lättkvarg, ett tärnat äpple, en kiwi, kanel, valnötter – rör ihop och njuuuut! :D

    Jannike

    October 12, 2010

  • mitt favoritmellanmål är äpplen med kanel på som man sedan värmer i ugnen. tillsammans med lite keso eller kesella smakar det som äpplekaka :) MUMS!

    frida

    October 12, 2010

  • - Har ALLTID i lådan på jobbet: makrill i tomatsås. En klassiker!

    – Avocado med salt och citron rätt upp och ner. To die for!

    – Oatleys ekologiska havremjölk ljummad (i micron) och toppad med kanel. Sjukt gott.

    – en skvätt vispgrädde och lite kanel i en mugg, fyll på med varmt vatten.

    – ett litet glas med lika delar mager kesella som turkisk yoghurt, blandat med kokosflingor och raw cocoanibs (Voltaires). Kör man inte GI så kan man få slänga i lite sötma också! : )

    – yoghurt/kesella toppat med honing och rostade, salt solrosfrön. Det har säkert nån sagt redan! : )

    Efter några GI-resor och några vändor viktklubb har jag insett att jag nästan aldrig käkar frukt till mellanmål längre!!

    AC

    October 12, 2010

  • Mitt mellanmålstips, som jag själv ofta äter innan träning, är två kokta ägg och en frukt. Det är gott och mättande men framförallt snabbt att fixa och väldigt lätt att ta med sig!

    Johanna

    October 12, 2010

  • Rivet äpple, keso, massor av kanel = mums!!

    Studentskan

    October 12, 2010

  • Hemmagjord ostkaka slår de flesta mellanmål tycker jag! Jätte enkelt att göra och du slipper onödiga tillsatser, när man gjort en form har man mellanmål till flera dagar. Servera med värmda hjortron och om du vill lyxa till det, lite grädde. MUMS!

    Emilia

    October 12, 2010

  • Mitt bästa mellanmål är keso, tärnat äpple & kanel. Nästan som efterrätt! ;)

    Martina

    October 12, 2010

  • Mitt bästa tips är något så enkelt som en morot och två Finn Crisp med Philadelphia light på, gärna med vitlökssmak. Det mättar, det är gott och det innehåller få kalorier!

    Malin I Form

    October 12, 2010

  • oj.. mellanmål.. äter bara 1ägg med salt och majonnäs eller smör

    Emma

    October 12, 2010

  • Annas kaneldoftande proteinbomb:

    Riv ett äpple (eller päron) i en microtålig skål. Pudra med kanel och klicka på en sked naturellt jordnötssmör. Värm i micron tills det doftar äppelpaj. Blanda med en rejäl klick kesella, ev kesella/keso.

    Ät under njutning och du är redo för det mesta i träningsväg!

    Anna

    October 12, 2010

  • Mitt mellanmålstips är kesoplättar. Kan varieras i mängder till både frukost, mellanmål, middag eller kvällsfika.
    http://soulsistersdiary.blogspot.com/2009/06/kesoplattar-till-frukost.html

    Idag finns det ju dessutom en uppsjö av olika kesovarianter så det är bara fantasin som sätter stopp för hur de utformas :)

    Soulsister

    October 13, 2010

  • Som många andra har skrivit innan, innehåller även mitt tips keso:

    Häll upp ca 1 dl Keso i ett fint glas, skiva över vindruvor och pressa lite lime över. Ät!
    Det är faktiskt viktigt att använda ett fint glas eftersom det blir roligare och lite festligare att äta!
    Detta mellanmål kan man även variera med till exempel citronsaft, apelsinsaft, och sina favoritfrukter!

    http://exxes.blogg.se/2010/october/mellanmalstips.html

    XE

    October 13, 2010

  • Mitt godaste mellanmål som jag äter några dagar i veckan är hallon, blåbär och keso, kan även ätas med Finn Crisps. Jag tycker att det är så himla gott! Om jag inte är hemma och måste ha med mig något tar jag en grov smörgås med nyttigt pålägg.

    Johanna

    October 13, 2010

  • Hej!

    Mitt mellanmålstips är något så enkelt som lättkesella blandat med frysta bär! Man kan välja mellan antingen naturell eller vaniljkesella och sedan antingen mixa eller bara röra ihop det med frysta bär. Om man vill kan man dessutom ställa in det i frysen ett tag så blir det nästan som glass. Supergott och nyttigt!

    Mvh Ida
    Idalofgren92@hotmail.com

    Ida

    October 14, 2010

  • Mitt bästa mellanmålstips, är kanske snarare ett snackstips… men det är otroligt gott! Frys gröna vindruvor utan kärnor och vips har du det perfekta snackset! Smakar ungefär som piggelin-glass! Perfekt att småäta på när man pluggar!

    Josefine

    October 14, 2010

  • När jag är hemma brukar jag gärna tärna ett halvt äpple, blanda med keso och kanel och toppa med lite nötter (valnötter och/eller hasselnötter)

    Ett bra mellanmål att ha i handväskan när man är på språng är hemgjorda powerbars med frukt och valnötter. Lätt att ta med sig och mättar riktigt bra. Receptet på dom jag brukar göra hittar ni här
    http://malinslivochbravader.blogg.se/2010/may/powerbars-med-frukt-och-valnotter.html

    Nu håller jag tummarna för tallriken. Den skulle vara till stor hjälp för mig i min kamp att bli av med min ätstörning.. Jag har just nu i uppgift att äta enligt tallriksmodellen och med denna skulle det bli betydligt enklare….

    Kram Malin

  • Mitt bästa tips är kesoröra i olika former! En favorit är en halv burk minikeso, en halv avocado som man mosar, hackad gul lök och hackad tomat (utan det vattniga “fröiga” innanmätet… alltså bara själva tomatutsidan). Krydda med lite salt & cayennepeppar och rör runt! Ibland äter jag det bara rakt upp och ner, ibland med ett eller två finn crisp som jag lassar upp röran på. Hoppas att jag vinner, måste nog öva lite mer på det där med måltidsstorlekar! Stort tack för en bra peppande blogg, du är grym!

    Minna

    October 14, 2010

  • Något som är väldigt gott och enkelt är att mixa frysta hallon med banan, det blir en god färglad och kall sorbe. Känns väldigt lyxigt.

    Maria

    October 15, 2010

  • Mitt bästa tips: Lättkesella m. kiwi och melon och sedan några rivna valnötter över det.

    Gott, nyttigt och mättande.
    Plus att du får med alla delar som du behöver, kolhydrater, protein och rätt fett.

  • Mixa hederlig mjöl med en banan och lite proteinpulver. Lätt, snabbt och gott! Anna

    Anna

    October 16, 2010

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment