Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for April 5th, 2010

Frågor kring utmaningen:

Jag har läst lite olika frågor ni har haft kring utmaningen, så jag tänkte försöka svara så gott jag kan på dem. Är det något mer som är oklart, så är det bara att fråga på!

Jag har en, kanske lite dum fråga, men jag antar att du menar sammanlagt minst 15 träningspass – varav t.ex. 6 st skall vara morgonpass och 7 pass skall vara längre än 60 min, så t.ex. skulle man kunna utföra ett träningspass på morgonen som är 70 minuter så har man 14 pass kvar sammanlagt, 5 morgonpass kvar och 6 pass kvar som skall vara längre än 60 minuter. Har jag förstått det rätt?

Helt rätt uppfattat!

Sedan undrar jag även vad du menar med strech/avslappningspass? Syftar du på typ yoga t.ex.?

Man får välja själv vad man känner pasar. Själv komme rjag nog se till att stretcha själv i ca 30 minuter, men då räknar jag inte in det stretch-passet som ett träningspass, som exempelvis en timme yoga skulle vara. Med yoga slår du med andra ord minst två flugor i en smäll.

Sedan skriver du att man t.ex. inte måste springa 10 km i sträck 8 gånger, utan att det är den sammanlagda sträckan som räknas. Är den dagliga kilometern inräknad där?

Precis, 80 km under perioden, den dagliga kilometern får även räknas in!

Och gäller samma sak för övriga övningar, t.ex. armhävningar osv, är det det sammanlagda antalet som räknas? Eller måste man t.ex. göra 18 armhävningar i sträck?

Det är det sammanlagda antalet som gäller. 180 stycken för hela perioden, gör hur många/få man vill i taget!

Vad är jägarvila?

När man sitter lutad mot en vägg med benen i 90 grader, som på den här bilden.

Angående trapporna, betyder det springa upp 14 gånger för en trappa eller 1 gång i 14 olika trappor?

Man ska helt enkelt upp 14 ggr för vilken trappa eller vilka trappor man vill.

Och det här med höga knän? Hur är det tänkt?

Det är som att jogga på stället, men med höga knän och gör det sammanlagt i 9 minuter under perioden.

Hoppa hopprep, med eller utan rep?

Vilket som, men om man hoppar utan rep, kom ihåg att låtsasveva med händerna, det är jobbigare än att bara hoppa.

Fler frågor? :)

HJÄLP!

Jag är såååå sugen på precis allt!

HJÄLP MIG!

Ni vet den däringa utmaningen..

..och den där kilometern man ska avverka varje dag.
Idag har jag världens vilodag, vilket är skönt, men den där kilometern måste jag ju avverka anyway.

Så, nu snör jag på mig skorna och tar mig runt.

Vägning vecka 34 (v.14)

Vikt: 104,5 kg (-0 kg) (sammanlagt – 28,5 kg)


BMI:
32,3 (-0)

Jag hittade inte något måttband, trots att jag vänt upp och ner på hela huset och VET att det ska finnas ett någonstans, så dagens vägning får bli enbart vikten. Vad var det jag sa igår!? Plus minus noll, jag är så grym! Med tanke på allt jäkla godis jag har fått i mig den här helgen, så är det ett grymt resultat. Om jag ska se till bilderna där uppe så tycker jag att magen till vänster ser mycket mindre ut också.

Är mycket nöjd med mig själv.

Utvärdering av vecka 33 (v. 13)

Vilken vecka det har varit, va! Tenta-ångesten försvann in i en spurt i Marsutmaningen. Sen kom påsken och löpning och ridning och god mat. Det har varit lite upp och nervänt, men helt underbart.

Med tanke på all god mat jag har ätit, men framförallt, de här fyra dagarna, fyllda med godis, så borde vågen visa ett elakt plus imorgon, men med tanke på all träning jag har fått ihop, så borde den visa ett snällt minus. Så förhoppningsvis stannar jag där någonstans mittemellan. Kanske några hekton upp. Men hur som helst så känns det verkligen inte som ett bekymmer, det är ju bara påsk en gång om året och så ofta äter jag ju inte hejdlöst med godis.

Träningen då? Åh vad träningen har känts bra den här veckan. 8 timmar och 29 minuter slutade det på, efter kvällens 40 minuter långa cykelpass framför en film. Veckans upplägg blev väldigt olikt vad det brukar vara, 5 “riktiga” träningsdagar, eller, egentligen 4 (idag blev det ingen fokuserad träningsdag), mycket löpning och lite inneträning = härligt! Jag ser fram emot att komma tillbaka till ett aning mer vårigt Stockholm imorgon för ännu mer löning ute, men även för roliga träningspass på SATS. Förhoppningsvis läker mina blåser riktigt snabbt också..

En bra vecka, med mycket sömn får högsta betyg för välbefinnandet!

Måndag: Trappmaskin 55 min, Cykling 50 min, stretch 15 min

Tisdag: Löpning 10 km inkl övningar 72 min, Rask promenad 10 min, Stretch 10 min, Ridning

Onsdag: VILA SatsFlow 55 min, Plankan 6 min (5 på tå), rask promenad 20 min

Torsdag: VILA Dressyrlektion 30 min

Fredag: Löpning 5 km, 33 min, Stretch 10 min, Ridning

Lördag: Löpning 7,1 km, 53 min, Stretch 5 min, Motionscykel 35 min, Ridning

Söndag: Motionscykel 40 min, Stretch 10 min

Kvällens påskmiddag = sista dagen med frosseri.

Alltå, nu låter ju rubriken ganska extrem. något regelrätt frosseri har det ju inte direkt varit tal om, men nog fasen har det ätits både det ena och dte andra den här påsken Jag tycker dock att dte är helt okej och har gjort det unde rplanerade och ångest-fria former. Bra.

Imorgon sätter ju 20-dagars Utmaningen igång som utesluter all form av godsaker under 20 dagar, så det blir perfekt som avsötning.

Idag blev det trerättares middag med mycket märklig kombination utav rätter. Eller vad sägs om löjrom, creme fraiche och rödlök på råraka till förrätt, tacos till huvudrätt och chokladfondue till efterrätt. Spännande blandning. Men gott var det!