Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for March 28th, 2010

Utvärdering av vecka 32 (v. 12)

Det här har varit en bra vecka!
Trots stress inför tenta och för lite sömn. Maten har känts bra, träningen har känts bra, livet har känts rätt bra (mellan tentaångesten..). Det känns som om balansen den här veckan har varit mer på min sida, jag har fått ihop det bättre. Framförallt med maten. Jag känner mig glad och positiv, full med energi till nästa vecka!

Jag tror vågen kommer vara snäll imorgon. Håll alla tummar nu, jag börjar bli less på tre siffrigt. Bara några kilo till så är jag ju nere på tvåsiffrigt! WOHO!

6 timmar och 29 minuters träning blev det den här veckan, vad kan man säga om det, mer än att det är superbra för attvara tentavecka? Inte mycket. Så, bra jobbat!

Måndag: Trappmaskin 60 min, Styrketräning 28 min, Löpning/gång 20 min, 2,1 km, Armhävningar 30, vara 5 på tå. Plankan 2 min, varav 1 min på tå, Burpees, 10 st, Utfall 20 st

Tisdag: Löpning 48 min, 5,8 km, 70 burpees

Onsdag: VILA, Ridning

Torsdag: Box/kondition/styrka PT, 50 min, burpees 32 st, Löpning 25 min, 3,6 km, cykling 15 min, 5 km, promenad till gymmet, 10 min

Fredag: VILA, Ridning

Lördag: Crosstrainer 20 min, Löpning 10 min, 1,54 km, Cirkelträning 45 min, promenad 10 min

Söndag: Squash 45 min

Med MU är jag nästan helt färdig. Jag ska testa en ny råvara bara och ett nytt träningspass, förhoppningsvis blir det kinesis imorgon, om jag får en plats. Håll tummarna, jag har nämligen ingen som helst aning om vad det är. Kan bli intressant. 6 minuter i plankan och några kilometer är kvar att avhandla, men det fixar jag ju på tisdag.

Utmaningen:
16/15 träningspass
300/300 armhävningar varav 30/30 på tå
24/30 min i plankan varav 5/10 på tå
250/250 utfall
200/200 burpees
62,8 /70 km
1/ 2 nya träningspass

Nu är det dags att förbereda sig för sängen, jag är supertrött.

För att träning ska vara rolig, gör den rolig!

Ibland får jag mail och kommentarer som berör motivation och träning. Hur gör jag för att tycka om träning, eller hur har jag gjort för att komma till den punkt att jag älskar min träning? Jag ska skriva mer ingåend eom min “resa” men jag kom att tänka på det lite lätt idag när jag hade tränat.

Jag vet inte riktigt hur det gick till från början, jag har nog mest bestämt mig för att jag tycker om att träna. Den inställningen har sedan gjort att träningen har känts rolig. Hög puls har kopplats ihop med bra känslor istället för negativa.

Idag var jag seg och trött och inte så sugen på att träna, förrän jag kom på att jag ville spela squash igen. Jag hade ju min premiär på squashplanen för några veckor sedan med Sara och tyckte då att det var sjukt roligt, och effektiv träning! Min sambo har spelat en hel del förut och i närheten av där vi bor ligger en squash-hall. Vi hade tur och fick en bana på 45 minuter på en gång.

Tid: 45 min
Maxpuls: 178, 88%
Snittpuls: 163, 80%
Kaloriförbrukning: 581

http://atatranakampa.files.wordpress.com/2010/03/img_3632.jpg

Squash är så roligt! Det är hög puls och ju mer jag fick in snitsen, desto tuffare blev det. Idag gick det riktigt bra! Även om jag fick stryk med råge utav sambon, så kunde jag sätta emot ibland. Jag hade gärna fortsatt 45 minuter till. Ledordet för dagens träningspass var att det var så roligt att det inte kändes som träning, förstår ni vad jag menar? Det är som dans, eller att dra ihop en gäng kompisar och spela fotboll. Det är kul!

Det, tillsammans med gårdagens pass, påminner mig om att för att träningen ska vara rolig, måste jag göra den rolig! Vad som är roligt för mig vet jag bäst själv. Vissa älskar känslan av att lyfta tyngre och tyngre vikter, andra måste ha en match för att det ska vara kul, andra älskar all  träning i naturen, vissa vill vara sociala i sin träning. Och så vidare. Träning kan vara så mycket, det kan vara precis det du vill att det ska vara. Utnyttja det, lär känna dig själv och vilken typ av träning som du gillar, är mitt tips till alla som kämpar med träningsmotvationen.

Min söndag avslutades fint med 12-bitars sushi, nu är jag nöjd, glad och belåten.

Vikten utav sömn.

Ni vill inte veta hur mina senaste dagar har sett ut när det gäller min sömn. Att vi dessutom förlorade en timmes sömn inatt, var inte direkt optimalt för mig just nu.

Förr när jag var som tyngst, hade jag oerhört osunda sovvanor. Jag vägrade ta in kunskapen, som ändå fanns väldigt lättillgängligt tillhands och dessutom vidarebefordrades till mig från både höger och vänster. Sömnen är viktigare än man tror. När på dygnet vi får vår sömn, spelar roll. Ska man gå ner i vikt och/eller träna, så är sömnen om möjligt, ännu viktigare.

Förr var min dygnsrytm ungefär såhär:
Sitta uppe hela nätterna, vara så trött när jag gick och la mig att jag ibland inte ens kunde somna. Att vara vaken till 4-snåret, var ingen ovanligthet direkt. Kvällarna spenderades antingen framför datorn/tv:n eller ute på någon krog. Hur många kvällar har vi inte hängt på Berns tills dess att stället nästan fått kasta ut oss. Stänger Berns fyra, så var man ju inte hemma förrän minst en timme senare och sen ska man ju fixa och dona innan man väl kommer i säng. Mornarna var med andra ord inte min favorittid på dygnet. Skulle jag upp “tidigt” dvs, före elva, så var jag som ett lik, försov mig ofta, kände mig helt slut. Kroppen fick vissa dagar 10 timmars sömn och andra dagar fyra timmar. Jag hävdade att jag var som effektivast på sena kvällar, att jag älskade känslan av att vara ensam uppe. Omvärlden är tyst och stilla. Jag tyckte renutav illa om morgonpigga människor (visst framstår jag som ytterst sympatisk? :) ), jag antar att de provocerade mig. När min kära mamma hävdade att det inte var konstigt att jag blev förkyld/var trött/hade huvudvärk/försov mig, så blev jag grinig. (Är det någon som känner igen sig i det ovanstående?)

Jag vet inte exakt när det vände. Kanske ett drygt år sedan? Min sambo har i vilket fall som helst haft stor dle i det hela. Dte roliga är att med en mer “normal” dygnsrytm, så har så mycket annat kommit me,d gratis. Att vakna utan väckarklocka före klockan nio, det var förut en otänkbarhet. Att känna sig pigg och “hoppa” upp ur sängen. Att hålla sig frisk. Att gå ner i vikt. att vara trött och redo för sängen när man går och lägger sig. Och så vidare.


I fredags var det dock betydligt roligare att ha kul med mina vänner på krogen, än att ligga hemma och återhämta mig i sängen..Man måste ju ha roligt också, givetvis!

Min kropp har med all tydlighet visat mig hur glad den är över regelbundna sömnrutiner. Den vill ha tid för återhämtning. Den vill veta att den tiden kommer varje natt vid ungefär samma tid. Den vill kunna processa det som har hänt under dagen, reparera celler. Stressa av. Sömn är oerhört viktigt för återhämtning utav stress. För mig, när jag tränar, är åtta timmars sömn bra. Sju kan funka, men då kan jag fortfarande känna mig lite sliten när jag vaknar.

Vi sover ungefär en tredjedel utav våra liv, ändå är sömnen något vi bara tar för givet och sällan funderar särskilt mycket över. Sömnen kommer i sista hand. Folk stressar sönder sig på jobbet, gör allt för att väga upp detta med motion och bra mat, men sömnen funderar de inte ens över. Kanske lite i förbifarten, med konstaterandet att man är trött och inte sovit så mycket. Men varför ger man inte sömnen större vikt?

Jag har nämnt någon gång tidigare, vikten utav god sömn. Något vi spenderar så mycket tid på i livet, påverkar oss givetvis och mycket mer än vi kanske vill tillstå. Jag tror att mycket av att jag har lust, känner mig motiverad till träningen och känner att träningen går bra, hänger ihop med min sömn. Likaså min viktnedgång.

Så, varför sitter jag en halvtimme för att skriva ett långt inlägg om sömn? Givetvis för att jag idag känner igen min trötthet, min olust och kroppens reaktion, på den otillräckliga sömnen inatt och i fredags, samt känner mig som ett vrak. Jag har ringar under ögonen, ser ut som sju svåra år, har fått utslag i ansiktet efter stressen inför tentan förra veckan. Hade jag tänkt rätt i helgen, så hade jag prioriterat sömn. Hade jag gått och lagt mig några timmar tidigare inatt, hade jag förmodligen vaknat pigg och glad, inte alltför sent imorse, fått mer solljus och på köpet kunnat ha lite bättre matplanering under dagen. Jag menar, när äter man lunch, när man äter frukost vid tolv?

Jag vill helt enkelt slå ett slag för sömnen. Den är så himla viktig. Dessutom så lovar jag kroppen att ikväll ska jag gå och lägga mig, inte senare än tolv, d hinner jag få mina åtta timmar och vaknar förhoppningsvis pigg och glad imorgon.

(Det värsta med det här inlägget är att det ger min mamma rätt. Jag har nu blivit en av dem som kommer gnälla när folk säger att de sover för lite och använder klassikern “Sova kan man göra när man är död” (hur man nu tänker då?))

Hur sover ni?

Middag med nytt pannkaksrecept.

En enkel middag med stekt kyckling och den underbara palsternackspurén, som jag redan talat mig varm om. Men, jag var egentligen inte sugen på det, jag var sugen på pannkakor kom jag på. Så jag rotade runt i kylen och insåg att jag inte hade någon mjölk. Googlade runt på alternativ pannkakssmet och hamnade här, där jag läste ett tips om att byta ut ut den vanliga mjölken mot kokosmjölk. Så, jag gjorde det och eftersom jag aldrig har vanligt vetemjöl hemma, så använde jag rågmjöl och kornmjöl istället. Nåja, det blev kanske ingen optimal kombination, men jag tror på koksmjölken. Bra tips för laktosintoleranta som inte gillar soya/havredryckssmaken i pannkakor.

Tallriken ni ser ovan, med någon pannkaka, bra och ananas står i kylen. Efter att ha provsmakat några misslyckade pannkakor, kände jag mig inte alls lika sugen. Så jag skar upp lite ananas istället och åt bara det. Mycket godare i slutänden.