Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for March 27th, 2010

Jag älskar..ALLT!

Ni får ursäkta den något euforiska rubriken. Men just nu, precis efter ett utomordentligt bra träningspass, rusar det ohälsosamt mycket endorfiner runt i min kropp.

Jag blev taggad av att köra ett pass ganska enabart fokuserat på MarsUtmaningen, det kändes roligt och lite annorlunda mot hur jag annars planerar (snarare inte planerar) mina pass. Jag ville hålla till inne i gruppträningssalen men det skulle dröja en halvtimme innan den blev ledig, så under tiden fick det bli lite kondition. 20 minuter på crosstrainern som uppvärning. Men gud vad uttråkad jag var. 20 minuter gick låångsamt.

Bytte till ett löpband och bestämde mig för att bara göra som det kändes. Ursprungstanken är nästan alltid “lugnt och inga krav”, men det slutar alltid med att jag pressar upp tempot. Idag var benen lite tunga i början, men sen började de flyga av sig själv. Det var en underbar känsla. Jag är så ovan vid att bara springa korta stunder 10-20 minuter gör jag ju aldrig annars, men inne på gymmet så blir det kul. Då vågar jag öka farten lite också, eftersom jag inte behöver räcka lika länge. Började på 8 km/h och slutade på 12 km/h. Kul att springa snabbt!

Tid: 10 min
Sträcka: 1,54 km
Tempo: 6:30 min/km
Hastighet: 9.24 km/h
Maxpuls: 184, 91%
Snittpuls: 164, 81%
Kaloriförbrukning: 135

Sen var det dags. Salen var tom. jag var ensam med mitt lilla planeringsblock. Jag kände mig tagga doch redo.
Jag la upp passet osm följer:
10 armhävningar, 20/30 utfall, 1 min slag/sparkar, 1 min plankan (30 s på tå, 30 s på knä), 5 burpees och 1 minut hopprep.

Jag körde igenom cirekeln i ett kör, utan vila, sedan en minuts vila/vattendrickande och så på den igen. 6 varv blev det, även om det blev riktigt jobbigt på slutet och svetten rann.  På slutet ökade jag på med utfallen och med armhävningarna så att jag skulle bli klar med dem idag.
Resultatet för dagen blev:
Armhävningar 70 st varav 23 på tå (vilket ger 300 armhävningar totalt med 30 på tå. I mål!)
Plankan 6 min varav 3 min på tå (vilket ger mig totalt 24 min varav 5 på tå)
Utfall 170 stycken (vilket ger mig 250 st, i mål!)
Burpees 31 stycken (vilket ger mig 200 st, i mål!)

Tid: 45 min
Maxpuls: 181, 89%
Snittpuls: 161, 79%
Kaloriförbrukning: 583

Idag ska jag älska MarsUtmaningen.

Om en halvtimme är det dags att svettas lite extra. Dagen träningspass tänkte jag tillägna MarsUtmaningen. Jag ska insupa MarsUtamningen, njuta, svettas, plågas och älska utmaningen.
Vi har mars till och med onsdag och tills dess måste jag hinna få till:

1 till träningspass, 70 armhävningar (23 på tå), 12 minuter i plankan (8 på tå), 170 utfall, 31 burpees, 8,7 km och 1 nytt träningspass.

Det enda jag är lite fundersam över är det där andra nya passet som jag ska testa. Vad ska jag välja? Hjälp!

Men, fokus för dagen är ett gäng utfall, ett gäng armhävningar och plankan, framförallt. Det kommer bli kul.

Märklig tentauppladdning med dejt och Bra Mat.

Jag skäms nästan för att skriva det här, men i torsdags, när jag borde varit fullt och fast panikpluggandes hela kvällen, hamnade jag istället på relativt nyöppnade (och fantastiska) restaurangen Bra Mat i Sundbyberg. Med facit i efterhand, då tentan kändes så bra, så var det möjligtvis det bästa jag kunde göra. Få en paus och tänka på något annat.

Maten var fantastiskt god. Jag och min fine sambo delade på en förrätt, det var sjukt gott.  “Heta yuzomarinerade tigerräkor med vitlöksrostat bröd”

Till varmrätt åt jag “Grillad färsk lax med stött potatis smaksatt med Västerbotten och färska örter, bräserad rödlök samt örtcreme”. Lax kan ju vara god, och sen kan den vara ljuvlig. Den här laxen var ljuvlig, men ännu godare var deras potatisbakelse, hur gör man en sån? Någon som vet? Det borde ju inte vara helt omöjligt? Stött potatis smaksatt med västerbottenost. Så gott.

Efterrätten kommer svettas ut idag är det tänkt. Den var helt klart värd det. “Apelsinkryddad chokladganache toppad med krossade pistagenötter och grädde”. Fast jag förstår verkligen inte vitsen med grädde. Grädde är inte gott helt enkelt.

Så, den här underbara trerättersmiddagen fick bli en liten märklig uppladdning inför tentan igår. Bra mat är viktigt, inte bara inför fysisk prestation,hjärnan behöver också näring för att kunna jobba.