Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for November 22nd, 2009

Utvärdering vecka 14 och av tiden som gått hittills.

Herregud, nu har det gått 14 veckor!
14 veckor som bara sprungit förbi. Tre månader har passerat utan att jag hunnit märka något, hur gick det till?
Under dessa 14 veckor har jag gått ner ungefär 10 kilo.
Under dessa 14 veckor har jag haft minus på vågen alla gånger förutom två.
Under dessa 14 veckor har jag sammanlagt tränat knappt 89 timmar. Det är inte så tokigt, om jag får säga det själv.

Vecka 1 jämfört med vecka 14
Bild 73Bild 261

Bild 72Bild 265

Nog syns det skillnad allt?
Jag kan lova att jag drog in magen så gott jag kunde på bilderna från vecka 1. Det är helt otroligt vilken skillnad det är, just på magen, om jag får säga det själv.

Om det har varit jobbigt? Nej, inte alls faktiskt. Det enda som är jobbigt är min vilja att försöka vara “perfekt” och alltså inte tillåta utsvävningar. Jag måste motarbeta dne viljan, för den kommer göra dte hela ohållbart i längden. Jag måste kunna äta glass med chokladsås eller äta en bulle eller köpa lite godis, utan att det är någon big deal. Det är nog det som är jobbigast, att jobba mot balans. Men jag gör inga speciella uppoffringar. Jag tränar en hel del, ja, och jag är medveten om att jag kanske inte alltid kommer kunna träna såhär mycket, men det är också okej. Nu har jag tid och möjlighet – då gör jag det.

Hur har vecka 14 känts då?
Helt okej, varken jättebra, eller dålig.
Bara en vanlig vecka. Med mens.
Man skulle ju kunna säga att alla mensveckor som inte varit dåliga, är väldigt bra. Haha.

Det enda med maten jag måste jobba lite bättre på, är att minska portionerna. De är inte för stora nu, men de är en aning på gränsen. problemet är bara att när jag ökar träningen så ökar min hunger oerhört och jag är verkligen hungrig när det är dags att äta. Glupande hungrig. Men balans är nyckelordet. Jag får jobba på det.

Tränat har jag gjort i allafall, 8 h 20 minuter för att vara exakt, på sex dagar. Men jag räknar dagen idag som en vilodag, för BodyBalance är ju snarare avslappning och stretching, än träning. Jag försöker hålla mig till fem dagar med träning i veckan, så att kroppen får två ordentliga vilodagar. Det sista jag vill, är att träna för mycket, bli sliten och sjuk för att kroppen inte får återhämta sig och vara tvungen att vila någon vecka innan man kan komma igång igen.

Jag ser fram emot vecka 15, det kommer bli fint det här.

Måndag: Styrketräning PT-pass, 50 min, Rodd 1,16 km, 5 min, Spinning 50 min, Plankan 1 min, Armhävningar, 12 st

Tisdag: BootCamp 55 min, SatsDans 45 min, Plankan 2 min, Armhävningar 34 st.

Onsdag: SatsCore 30 min, Streetdance 55 min, Plankan 1 min

Torsdag: VILA

Fredag: Rodd 4,7 km, 20 min, Shape 55 min, Cykling 5,3 km, 13 min, Armhävningar 50 st, Plankan 3 min

Lördag: Löpning 7,5 km, 54 min, Armhävningar 20 st, Plankan 1 min.

Söndag: Bodybalance, 55 min

“Du ser ut som en tarm”.

Meningen ovan uttalades av en av mina äldsta vänner, i hekgen.
Meningen innan var “Du har blivit så mager, människa”. Allt detta sagt med kärlek och båda var komplimanger.
Men med en viss udd som sa “Våga inte rasa ohälsosamt mycket i vikt eller på ett osunt vis, för då håller vi koll på dig.” Det älskar jag mina vänner för, deras genuina omtanke samt deras glädje för min skull. Men precis som en av dem sa i ett annat sammanhang så är jag lika älskad, smal som tjock, det är riktig kärlek.

Senare samma dag sa två gamla ridelever samma sak, ja, inet att jag ser ut som en tarm, utan att jag har blivit så smal. Den ena (båda är 60 +) tyckte att jag inte behöver krympa mer, när jag berättade att jag har 25 kg kvar lite drygt så blev hon chockad, den andra sa “Max 10 kg!”. Roligt att det dels syns och att de säger det till mig, samt att de inte tycker att det syns att jag har 25 extrakilo kvar.

 

En bra dag.

Jag menar. Starta dagen med BodyBalance på Sats Odenplan, ge kroppen 55 minuter att bara spänna, sträcka, stretcha och slappna av. Kroppen blir jätteglad = jag mår bra.

Att sedan, efter passet, få äta lunch på Coffeehouse by George med lillasyster och en av hennes vänner. Det fick bli en hälsotallrik med kyckling och Quinoa. Oerhört gott. God mat i gott sällskap = jag mår bra.

När jag kom hem efetr lunchen, stod min sambo och förberedde kvällens middag och jag åkte direkt till stallet. Min fina häst och jag trotsade duggregn och grå himmel och red ut i skogen. En timme i blandad teräng och i blandat tempo och jag och min häst var nog lika glada över att få komma ut. Ridturen var helt underbar och min häst var inte lika rädd för allt som hon varit de senaste gångerna. Glad och nöjd häst och mysig ridtur = jag mår bra.

image1604
(Gammal bild, men den passar ändå.)

Att sedan, lite små blöt och hungrig komma hem till mat som står på spisen, dukat bord och en underbar sambo. Det kan knappast bli bättre. God mat, gott sällskap och fantastiskt sambo = jag mår bra.

Och kvällen ska ägnas just denna underbara sambo, jag ska lägga ansiktsmask och vi ska se på film. Mysigt!

Godmorgon!

Vad sägs om att börja dagen med ett pass BodyBalance?