Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for November 18th, 2009

Världens godaste (och nyttigaste) glass!

Ikväll, efter middagen ville jag lyxa till det lite. För någon vecka sedan, när jag kom hem, hade min sambo gjort magnoglass åt mig. Jag har hört att man kan göra glass med kesella och frysta bär, men aldrig smakat förut. Det var förvånansvärt gott! Krämigt och sötsyrligt. Som en blandning mellan sorbet och gräddglass.
Att det dessutom är oerhört nyttigt och tar bara någon minut att göra, gör ju inte saken värre direkt..

Idag testade jag att göra min egen variant med lätt kesella, ungefär en tredjedels burk och frysta bär i form av blåbär, hallon och mango. Ganska mycket bär. Jag vet att min sambo sa att han till två portioner använt en burk kesella och en hel kartong frysta bär (250 g), men det tyckte jag blev lite för mycket. Sen var dte bara att mixa ihop det med en mixer/mixerstav. Färdigt!

Alltså, ni måste testa det här om ni inte redan gjort det, för det är så fantastiskt gott. Att det dessutom är så pass nyttigt att man kan äta det som mellanmål exempelvis, är ju helt perfekt! Jag skulle uppskatta kalorimängden i portionen ovanför till ca 100-120 kcal.

Sushi. Jag älskar sushi.

Dagens fantastiska middag:

Den försvunna smilgropen..

För någon dag sedan var en gammal kompis här och åt en god middag.
Helt plötsligt utbrast hon “Du har ju en smilgrop!”

Hon gick på o att hn könt mig i många år och aldirg förut sett denna påstådda msilgrop. jag, so har sett mig i spegeln de senaste dryga 25 åren, kunde givetvis inte köpa att jag helt plötsligt skulle ha fått någon smilgrop och tågade ut till spegeln.
Men se på fan, där fanns en svag, inte särskilt djup, smilgrop. Hur häftigt är inte det?
Att efter 25 år hitta nya saker på sin kropp som faktiskt inte funnits där tidigare. Jag är kär i min nya smilgrop.

Än slank jag hit och än slank jag dit..

Okej, det kanske är dags att erkänna en sak som jag har insett de senaste dagarna.

Jag är ingen prima ballerina.
Inte ens i närheten.

Jag älskar dans i alla dess former, men jag är nog inte så optimalt skapt för den typen av rörelse. Där man egentligen borde vara smidig, kvick och ha total kroppskontroll. Jag är mer som en stel klump som snurrar åt helt fel håll för att sedan hoppa över några steg i koreografin, som jag aldrig hinner lära mig, för att hinna med. Haha! Ja herregud. Dte är ju tur att jag kan ta det hela med en klackspark och nte lägger den minsta prestige i de dansklasser jag går på.

Idag var det StreetDance och Core med bästa Åsa Fornander. Det kändes som om Corepasset gick i expressfart och träningsvären från i måndags och igår värkte. Att stå i plankan (1 minut, på knäna) värkte i axlarna.

Sen var det 55 minuters dans. Åsas koregrafi var inte bara svår, den var omöjlig. Jag brukar kuna hänga med rätt okej så länge man rör sig rakt fram, bak elle råt sidorna. Men så fort man börja snurra, då tappar jag bort mig. I den här koreografin hann man knappt bli klar med ena snurren innan man skulel börja med nästa. Jag for fram och tillbaka i salen, ofta åt fel håll, med fel arm upp, på väg att göra fel steg. Man kan ju i alla fall inte bli sämre!

Ingen dansare kanske, men (nästan)lika glad är jag för det.

Funbeat, håll koll på din träning och bli motiverad.

Det finns en sida som har hjälpt mig oerhört mycket med träningen, med motivation till träning samt att bli peppad att våga testat nytt, våga utvärdera min träning samt lära känna andra som tränar en hel del. Det är träningsdagboken/forumt Funbeat. Jag har varit medlem sedan 2007 och sen dess har jag mer eller mindre regelbundet fyllt i min träning. Jag kan därför gå tilbaka 2,5 år och kolla hur jag tränade då, om jag var sjuk, om jag tyckte att träningen kändes bra, hur många dagar jag tränade under september 07 (24 st, men mest promenader), bara för att ta exempel.


(Såhär har jag tränat den senaste månaden. Det mörkblå fältet visar hur mycket jag tränat i snitt under det senaste året.)


(Ett cirkeldiagram över vad jag har tränat de senaste 60 dagarna. Det ser ut som om jag är ganska varierad i min träning, bra!)

Jag är något av en siffernörd. Jag tycker om statistik, staplar och tydliga mätbara resultat. Därför älskar jag funbeat. Här kan man göra det mesta med sin träning. Man kan sätta upp mål, lägga till bilder, koppla utrustning till sin träning osv osv. Dessutom finns ett forum fullt med väldigt kunniga och sympatiska personer som man kan få hjälp med att bolla funderingar kring allt ifrån löpträning till recept på bra mat. Det finns allt.


Här till vänster ser ni vilka mål jag har registrerade på funbeat. Pilen visar hur långt jag kommit, det röda fältetvisar hur långt jag borde kommit vid det här laget.

I början av 2009 satte jag upp ett mål att jag skulle träna 21900 minuter, dvs 365 timmar. Jag kan väl säga, såhär i efterhand, att dte kommer bli svårt att uppnå, men det är kanske ett mål att fortsätta sträva mot inför 2010.

Mål nr 2 är att jag ska träna 5 pass i veckan. Som pass räknas allt jag registrera, om det så bara är 20 min promenad.

Mål nr 3 är att jag ska träna 400 minuter i veckan.

Mål nr 4 är att jag ska träna 70% av årets alla dagar, där ligger jag ganska bra till.

Mål nr 5 handlar om strethning, 2 ggr/veckan,det är jag dålig på, att stretcha ordentligt, framförallt mina benmuskler är väldigt korta och stela.

Mål nr 6 är att jag ska göra min fot-rehab varje dag, vilket jag inte gör.

Mål nr 7 har med NU att göra, 30 minuter under November.

Mål nr 8 har också med NU att göra, 300 armhävningar under November.
Det är så bra med Funbat, för alla är välkomna, alla från elitidrottare till nybörjare passar sidan för. Det är en något familjär stämning i forumen och alla är välkomna med sina frågor och synpunkter. Dessutom så vet man att ens träningsdagbok ekar tom om man kommit av sig med träningen och det är också motiverande att ta sig ut och röra på sig, så man får registrera sin träning och se sina staplar växa till sig.

Är ni inte medlemmar på någon sida där ni noterar er träning, så testa Funbeat!
Är ni riktigt snälla så kan jag adda er där, men då försvinner min anonymitet, så då måste ni vara väldigt snälla! :)