Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

2100 trappor avbetade!

JÄVLAR vad jobbigt det var. Trappor is the shit om man vill få upp pulsen snabbt och köra skiten ur sig. Jag lovar!

Det märktes att det var ett tag sedan jag använde mina ben till något mer explosivt. Jag minns från gången i april och de 1000 trappstegen, så kände jag mig stark de första fem minuterna. Igår kände jag mig stark i ungefär en minut sen drog pulsen iväg och mjölksyran hälsade på.

Min trappa, samma gamla trogna som förra gången, med hela 30 trappsteg, skulle jag springa upp och ner för 68 gånger. Det var en gång i onödan skulle det visa sig när jag räknade lite på det hela och med de 60 trappstegen upp till lägenheten slutade det alltså med 2100 avbetade trappsteg.

Jag insåg snabbt att jag skulle dö om jag skulle köra på tills jag hade avklarat 68 vändor. Så jag delade upp passet i tre block med 22 vändor i varje.

I första blocket var det tungt, men jag höll ett bra tempo både upp och ner. När jag hade gjort mina 22 vändor och alltså 660 trappsteg, fick jag 1 minuts vila. 1 minut är inte så mycket direkt. Det märkte jag snabbt. Pulsen hann gå ner ordentligt, men det gjorde nästan mjälksyran i benen värre när det var dags att sätta igång med block två.

22 låter ganska lite och det var min mentala räddning. 660 trappsteg låter mycket mer. I början är det bara uppför som är jobbigt, men ju mer mjölksyra som samlas i benen, desto jobbigare blir det för benen att ta emot hela kroppsvikten på väg ner. Jag försökte hålla ett “spring tempo” upp men i block två började jag ta det en aning lugnare nerför. Men fortfarande snabba fötter.

Mellan block två och block tre tog jag två minuters aktiv vila och gick långsamt upp för trapporna två vändor för att inte stelna till och bli helt stum i benen. Det var först inför block tre som jag började känna att jag såg målet och att det inte kändes så farligt. Under tiden jag sprang upp och ner kom ett gäng killar och satte sig i solen på en klippa precis bredvid min trappa. Det var peppande, för de såg mig springa upp och ner, upp och ner och det fanns inget utrymma för att maska. Trappan ligger fint belägen vid en lekpark som var fullbelamrad med barn och deras uttråkade föräldrar, som också roade sig med att följa min kamp upp och ner för trapporna.

22 vändor upp och ner gick i sista blocket ganska fort och jag spurtade de sista två vändorna. Med de två vändorna mellan block två och tre blev det sammanlagt 68 vändor upp och ner. Med en snittpuls på 87% är det inte så konstigt att det kändes jobbigt..

Jag avslutade med 40 armhävningar och 3 minuter i plankan. De sista 60 trappstegen upp till lägenheten kändes och gjorde gårdagens trappstegsskörd till 2100. Idag kan man väl säga att det känns i benen, mina vader har fått sig en ordentlig omgång, minst sagt..

Tid: 43 min
Maxpuls: 191, 94%
Snittpuls: 176, 87%
Kaloriförbrukning: 651

  • Fy fan vad du är grym! Får mjölksyra bara av att läsa det här. Jäklar vad imponerad jag är. Du är verkligen en inspirationskälla! Tackar ödmjukast för att du delar med dig.

    Cathrin

    October 2, 2010

  • Håller med ovanstående! Du är grym! Starkt jobbat. Tack för en inspirerande blogg.

    Jennie

    October 2, 2010

  • Härligt, grymt jobbat.

    Thea

    October 3, 2010

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment