Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for September 3rd, 2013

Yoga på nätet?

Min tanke är att jag ska öka på min bålstabiltet och smidighet med yoga. Jag har en en hat/älsk-relation till yoga. Det är ju så himla jobbigt att sitta kvar, stanna i de där positionerna som är jobbiga för kroppen och kanske framförallt, huvudet. Att vara här och nu är fruktansvärt jobbigt och vi (jag iaf) behöver verkligen träna på att inte alltid vilja “fly” från sådana jobbiga grejer som att behöva landa i stunden och “stå ut” även om det är jobbigt.

 

Så, jag tänkte lite smått börja med lite yoga igen, när jag väl fått tag i en yogamatta. Eftersom yoga-utbudet här i närheten är skralt, för att verkligen inte underdriva, så får jag förlita mig på yoga via datorn. Men utbudet är otroligt stort och lite svårt att se träden för all skog.

Har ni några bra yoga-tips? Yin-yoga är en favorit, men jag tänker mig även de aningens mera fysiska typerna av yoga.

Lunchlöpning.

Jag är rätt grym om jag får säga det själv.

Idag hade jag en tvåtimmars lunch och trots att jag var lite skakig i benen efter den första ridlektionen  där vi jobbade i stort sett bara i trav utan stigbyglar, så bestämde jag mig för att dra igång det löparprogram jag tänker följa under hösten så länge det rent vädermässigt är möjligt.

Det finns sjukt många program på nätet om man vill bli en snabbare/uthålligare löpare och jag valde ett nybörjarprogram gjort av min gamle PT Magnus Hagström som vänder sig till personer som precis börjat eller vill börja löpa, målet är att springa milen efter 12 veckor. Det är väldigt frustrerande när man har en historia bakom sig där man kunnat springa 10 km utan att det är något större problem, även om jag aldrig varit en snabb löpare (Pb på 10 km 64 minuter). Men när jag sprang så var jag i riktigt god form, jag tränade mycket och hade god kondition och styrka och kunde nöta på i jämnt tempo väldigt länge. Jag är väldigt stolt över att jag sprang 21 km som 118 kg tung, även om det sedan resulterade i en ganska jobbig skada som jag fortfarande kan känna av ibland.

Nu är jag dock inte i särskilt god form. Varken konditionsmässigt eller styrkemässigt. Så därför har jag så fått inse att jag måste börja från början och vara lite försiktig så att jag inte går för snabbt fram så att jag inte drar på mig några skador.

Så, jag ska verkligen försöka följa det här programmet “Löpning för nybörjare” till punkt och pricka utan att hoppa över “tråkiga” pass eller gå för snabbt fram bara för att jag känner att jag orkar. (Påminn mig om det så jag inte bara springer iväg..)

Dagens pass var ett perfekt lunchpass, bara 30 minuter långt. Det känns nästan pinsamt hur trött man kan bli av att springa 2 minuter i sträck dock..