Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for May, 2012

Tänk om..

Det där som hindrar..

Men gud vilka veckor jag har haft! Jag har verkligen haft fullt upp med två stora födelsedagskalas att rodda inför. Nu har syster fyllt 20 år och haft stor fest och pappa fyllt 60 och haft ännu större kalas. Jag har inte hämtat mig än..

Dessvärre har jag mitt i allt det här gått och blivit sjuk. Allt har liksom kommit på en och samma gång, förkylning, tandköttsinflammation (??!), bihåleinflammation och nu börjar det värka i öronen. Har ätit mer ipren och alvedon de senaste två veckorna än på länge. Men nu är min plan att ta det lite lugnare och bli helt frisk.

Av den anledningen klarade jag varken vecka 1 eller två utav veckoutmaningen, men den här veckan ska jag iaf klara matutmaningen. Om jag är frisk nog så kanske jag kan klämma in lite Zumba och något annat nytt. Förhoppningsvis är jag som ny till nästa vecka.

Det är sommar, vädret är fantastiskt, livet på landet är vackert och allt är bra. Så jag mår fint i hjärtat i alla fall och det är det som räknas. Hoppas ni känner likadant!

Veckoutmaningen vecka tre

Jag sitter inte vid datorn men var förutseende att dra de två utmaningslapparna tidigare idag. Kommer lite utförligare ikväll!

20120527-205352.jpg
Två helt nya typer utav utmaningar. Testa ett nytt livsmedel om dagen och testa två nya träningsformer i veckan. Shoot!

Veckoutmaningen vecka 2.

Phu, vilken vecka! Men mer om det i ett annat inlägg. jag höll på att glömma att det idag är söndag och dags för nya utmaningar, här kommer dem.

När jag drog utmaning ett “Gå/spring 7 mil” utbrast jag “ÅH vad jobbigt!” med en ganska klagoaktig stämma, kände som om lapp nummer två “Klagofri vecka” kom som ett brev på posten.

Så, nästa vecka försöker vi skrapa ihop 7 mil till fots. Dessutom s gör vi vårt bästa med att inte klaga. Jag känner redan på en gång att det här kan bli en tuff vecka. Många långpromenader blir det..

Såhär glad blir man..

20120514-230040.jpg

…när man tagit sig ut på en härlig långpromenad i blåsten, allt tack vare veckoutmaningen. Kände mig som en (svettig) ny människa efteråt. Och affirmerat har jag också gjort. Dagens utmaningar avklarade – check!

Bita i det sura äpplet.

Varför känns 60 minuters motion som ett oöverstigbart berg helt plötsligt? 60 minuter som annars inte är något att snacka om. Kom precis hem efter en fullproppad dag och skulle helst vilja typ..sova?

Men, är det utmaning så är det och det är bara att byta om, tänka så lite som möjligt och bara göra det. Redan en bra effekt av Veckoutmaningen!

Nu är Veckoutmaningen igång!

Vecka ett – nu är vi redo. Nu sätter vi igång.

Jag har skrivit, klippt och vikt lappar som nu ligger och bara väntar på att bli dragna tillkommande veckor, första veckan bjöd på två trevliga utmaningar tycker jag. Nästa vecka lovar jag att utmaningarna ska presenteras lite tidigare under söndagen.

“Affirmera varje dag.” – precis som det låter, skapa en egen affirmation och säg/skriv den till dig själv 5-10 gånger om dagen, varje dag.

“Motionera 60 minuter varje dag.” – Vad man anser är motion bestämmer man själv, 60 minuter om dagen är det som gäller.

Om ni har blogg och är med, så använd gärna bilden ovan och länka hit. Kul om fler hakar på och kul om det är lätt att hitta alla som bloggar om utmaningarna, så lämna gärna en kommentar. På twitter kan man också följa mig om man vill, där twittrar vi allihop under #veckoutmaningen.

Vad tycker ni om veckans utmaningar?

 

Skålen med utmaningar som väntar..

Idag smäller det!

Senare kommer de två första utmaningarna i Veckoutmaningen! Hoppas ni är lika laddade som jag.

Dagens tips – Osteopati.

Jag har som jag säkert nämnt flera gånger, haft mycket ont i min rygg de senaste två (!!!) åren. För första gången så hjälpte inte naprapatbesök och smärtan gav inte med sig efter hand heller. Nej, den blev snarare värre och växte och började omfatta hela höften. Jag hade känslan av att allt satt fast i ena sidan som i ett vacuum och om jag försökte sträcka ut det eller göra något så satte hela muskelpaktet in och höll emot och smärtan efteråt var tio gånger värre.

För flera år sedan gick jag till en osteopat i Uppsala som gjorde underverk med mig. Med det i bakhuvudet letade jag reda på första bästa osteopatklinik i Stockholm och hade tur som kunde komma ganska direkt och hamnade hos Dennis. Dennis har en klinik nere i Landskrona men är i Stockholm två dagar i veckan och jobbar.

Osteopati är annorlunda och en mycket mildare behandlingsform än exempelvis naprapati och kiroprakti. Det är svårt att beskriva vad som egentligen händer under en behandling, men händer grejer gör det! Det tog bara två behandlingar, sedan kände jag stor skillnad i ryggen, även om det fortfarande är en bit kvar innan jag är helt smärtfri och rörlig. Osteopatin ser kroppen som en helhet och inte som en byggsats full utav oberoende byggdelar.

Nedanstende stycke om de fyra grundläggande principerna för osteopati är kopierat från Dennis hemsida.

  1. Kroppen fungerar som en integrerad enhet/helhet där varje separation är artificiell. Alla delar hänger ihop och påverkar varandra, styrt av nervsystemet och en fungerande cirkulation. ”Body, mind and spirit”-tänkandet är centralt och dessa delar kan vi inte separera vid behandling
  2. Struktur och funktion påverkar varandra och vice versa. Påverkar man kroppsstrukturen så kommer man att få en förändrad funktion i området men den förändrade funktionen ändrar också strukturen.
  3. Under normala förutsättningar är kroppen självläkande och självreglerande. Dessa förutsättningar försöker osteopater optimera genom att behandla hinder för dessa mekanismer. Läkningen kommer inifrån då kroppen har vad den behöver för att läka sig själv och är därmed naturlig.
  4. Rationell osteopatisk behandling måste alltid baseras på förståelsen och integreringen av de tre förstnämnda principerna vid behandling – annars är det inte osteopati.

Nu har jag fått godkänt att utföra lättare motion, dvs, lugna promenader, simning med korrekt teknik och mag/rygg-stärkande försiktig träning, exempelvis pilates. Så när den här förkylningen gått över tänkte jag sätta igång försiktigt. Min rörlighet är väldigt begränsad och jag känne rmig väldigt svag i ländryggen. Jag har en känsla utav att min core behöver stärkas ordentligt.

Bu för värk.
Bä för möjligheten att göra något åt det!

Bra detalj hos viktväktarna.

Jag är sedan några veckor aktiv viktväktare och metoden har både sina för och nackdelar, som jag tänkte skriva lite mer om längre fram. Torsdag innebär vägning och än så länge ingen ångest över dessa invägningar. Skönt.

En fin detalj när man kommer till sitt center är det här, inne på toaletterna hänger ett stort “kladdpapper” där alla kan skriva sina tankar och känslor och bli peppade av varandra. Blir alltid lika glad när jag går in där och läser alla glada och peppande tillrop. Bra tänkt!

Vilka utmaningar känns “läskigast”?

De fysiska, träningsutmaningarna exempelvis “morgonträning varje dag”, de mentala såsom “avsluta varje dag med att skriva upp bra grejer med dig själv” de vanebrytande “skärmfritt efter 21:00″ eller kanske kostutmaningarna “uteslut allt socker”.

Vad tycker ni? Jag tror att jag ser kostutmaningarna som svårast, träningsutmaningarna som väldigt nyttiga i mitt liv idag och det andra kan bli svårt, men mest kul. På måndag kör vi!

Fortsätta komma med fler förslag på utmaningar. Ju fler roliga utmaningar som kommer in, desto längre kan vi hålla på..

#veckoutmaningen

Veckoutmaningen är här!

En dag slog det mig bara, jag älskar utmaningar och jag vill utmana mig själv att göra livet bättre, både för kropp och själ. Men jag tröttnar lätt och antingen ger jag mig själv för många utmaningar att ta tag i på en och samma gång, eller så rinner de efter några veckor ut i sanden för att fokuset försvinner.

När den tanken hade fortplantat sig växte idén fram till bloggens nuvarande koncept. Jag vill ha en utmaningsblogg som ger mig en till två utmaningar att beta av i veckan.

Snabbt så kom jag på roliga, svåra, sköna och tuffa utmaningar som skulle passa i en-veckas format.

Tanken är att varje söndag så drar jag två slumpvisa utmaningar som gäller för den kommande veckan. Det vill säga, jag planerar inte in utmaningarna efter när de passar bäst och jag kan inte favorisera utmaningarna utefter vad som känns lättast/roligast osv och ta dem först.

Än så länge har jag knåpat ihop ca 20 utmaningar själv och med hjälp av vänner och Twitter, vilka handlar om allt från att ha skärmförbud from. 21:00, prova en ny råvara varje dag, testa tre nya recept, starta varje dag med minst 30 minuters morgonträning, gå/springa 7 mil osv osv.

Nu skulle jag vilja bli överöst med fler utmaningsförslag. Sen hoppas jag såklart att ni vill hänga med också! Jag kommer göra en sida där man kan skriva en kommentar om man vill vara med och som man kan länka till själv om man bloggar, så att vi veckoutmanare kan peppa varandra. Redan nu får ni dock gärna sprida ordet! Givetvis går det att hoppa in när som helst och det går att stå över om det är någon veckoutmaning som inte passar en eller liknande. Roligt vore dock att få en utmaningsstreak med så många avklarade utmaningar på rad som möjligt.

 

Vad tror ni om det här? Upplägg osv? Kom med roliga förlag och lite feedback, jag tror att de här kan bli riktigt roligt.

 

P.S. Vi twittrar under hashtaggen #veckoutmaningen

Bloggen återuppstår i något ny skepnad.

Hej mina fantastiska bloggläsare.

Nu är jag här igen. Tillbaka på ÄtaTränaKämpa trots att jag i detta nu inte kan träna så mycket. Dels pga att jag drabbats utav en fruktansvärt elak förkylning/halsfluss som däckat mig i några dagar samt att jag en gång för alla tagit itu med mitt ryggont och har lite lätt träningsförbud.

MEN, jag är på gång.

Och jag har storartade planer för både mig själv och bloggen i framtiden. Till det så behöver jag er hjälp också, när ÄtaTränaKämpa gått från Viktminskarblogg via Islandsblogg till Utmaningsblogg.

Mer info om det här kommer imorgon, tills dess vill jag att ni sprider ordet:

I’m back.