Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Träningslusten är tillbaka, hjälp mig lösa hur jag ska träna!

Kanske är det för att jag blivit lite lättare och kroppen börjar “fungera” igen, men jag har fått ett otroligt sug efter att träna. Att få den där post-träning-känslan, där endorfinerna kickar in. Jag vill ha svett, jag vill ha tillfredsställelse och jag vill ha kul. Jag vill ha yoga också! Problemet just nu är väl mest att kläderna jag har att träna i inte matchar omständigheterna att träna i. Samt det faktum att när jag väl slutat jobba och eventuellt skulle hinna träna, så är det becksvart utomhus. Alltså, verkligen kolsvart. Samt att det blir svårt att yoga utan yogamatta eller liknande underlag.

Men jag längtar och det känns så himla härligt. Framförallt eftersom träningen verkligen skulle vara ett perfekt sätt att runda av mina dagar. Jag har för det mesta ganska tråkigt på kvällarna och då skulle det kunna botas med lite hög puls. Ett extra plus för träning vore att det är ett väldigt bra sätt för mig att få kvalitativ egentid, blåsa genom huvudet och sortera tankarna, utan att de får möjlighet att nysta ihop sig, som de kan göra när jag tänker för mycket.

Jag ser några hinder, mörkret och bristen på kläder för väder är två. Det senare går att lösa genom inhandling av kläder, problemet är att det nog rör sig om två veckor innan det kan ske.. Ett tredje hinder är att när jag väl kommer in efter att ha jobbat så är jag både trött, kall och oftast hungrig. Det är egentligen sämst att träna då.

Som alternativa platser för utomhusträning och som lösning på kläddilemmat, så finns ett uppvärmt garage i anslutning till huset.

Nu lämnar jag resten till er. Kan ni inte brainstorma lite och komma med förslag och idéer på hur jag kan göra. Det går ju att lösa, det vet jag. Måste bara komma på hur.

  • behöver du verkligen YOGAmatta? anpassa övningarna efter förutsättningarna!

    jag körde svettiga pass i mina föräldrars källare när de bodde i hus. rätt lika NTC-appen. komponera ett cirkelpass med typ 6 övningar. upprepa 3-5 gånger. här ska du få ett pass:
    1) vanliga benböj 2) utfallssteg på stället 3) armhävningar 4) crunches 5) burpees 6) plankan —> gör så många reps du vill. upprepa cirkeln 5 gånger.

    Träningsglädje

    November 7, 2011

  • det första som slog mig var TABATA-intervaller? =) Du kör olika block (inomhus) under 30 sek eller ett x antal och får upp pulsen bra nog. Passet brukar la ta bara kring 30 min med uppvärmning om jag inte är helt ute och cyklar =) Mycket effektiv träning, som du dessutom kan köra inomhus! =)

    Hoppas du kommer på nå bra =)

    Bella

    November 7, 2011

  • Kan du ladda ner nåt roligt pass på nätet? Typ Zumba eller nåt sånt och stå i källaren och svänga runt? :) Varva med lite armhävningar eller burpees om du tycker passen är för lama?

    Karin Tri - triathlon

    November 7, 2011

  • När jag var liten brukade jag och mamma göra yoga på en filt. Man tar vad man har ungefär som Sara skrev! Jag tror också på cirkelträning/intervaller/tabata. Jag kan tänka mig att du får mycket konditionsträning under dagarna, men är övertygad om att en intervallbaserad träning skulle öka din syreupptagningsförmåga snabbt – vilket ju är positivt på så många sätt. Vad sägs om skuggboxning som uppvärming? Dansa är ju också grymt och kul! Hoppa hopprep!! Har ni något gammalt traktordäck liggandes? På boxningen/bjj:n brukade vi använda en slägga/stålrör och slå på ett däck: http://www.youtube.com/watch?v=V8gsh_yYYT8. Kramar:)

    Sarah E

    November 8, 2011

  • Åh – nu blev jag inspirerad! Du kan göra ditt eget lilla gym:
    Hantlar: http://www.youtube.com/watch?v=wlGIGGo6ftE&NR=1
    Frivändning med sandsäck: http://www.youtube.com/watch?v=j2wBj0Is8d8
    Bulgarian bag: http://www.youtube.com/watch?v=il8rU0H-9ps
    Lyfta hinkar mm (cool snubbe btw): http://www.youtube.com/user/freebackyardworkout?blend=14&ob=5#p/u/3/aBBYV-ksBKY
    <3

    Sarah E

    November 8, 2011

  • http://www.bodyrock.tv :)

    Man kan ju göra massor av grejer utan redskap eller speciella kläder. Burpess, utfallssteg, djupa squats, armhävningar, dips, situps, crunches. Nåt tungt har ni säkert om du vill ha en vikt. Fyll en säck med sand. Håll en grep ovanför huvudet när du gör squats. Ta nåt i händerna och gör axelpressar. Hoppa upp och ner på en låda. Stå på händer. Gör kullerbyttor :)

    erika

    November 8, 2011

  • Härligt att du känner träningslust! Jag körde lite hemmaträning för ett tag sen. Behövdes inga fancy redskap, bara lite fantasi.
    http://skynda.blogspot.com/2011/07/zu-hause.html

    Jojohanna

    November 8, 2011

  • Eller låta endorfinerna från arbetsdagen få flyga runt i dig på kvällarna medans du VILAR och TAR IGEN DIG och suuuug på lusten du känner över att träna och spara på det tills du kommer hem så du kan ägna dig åt gårdsarbetet 100% den sista stunden du är där?

    Linda

    November 9, 2011

  • Du har en poäng. Jag hatar att erkänna det ;)

    ÄtaTränaKämpa

    November 9, 2011

  • I know. ;-)

    Linda

    November 9, 2011

  • […] Träningslusten är tillbaka, hjälp mig lösa hur jag ska träna! Nyligen kommenteratTräningsglädje on Vad går gården runt på?Annoula on Nästan hjärtinfarkt:Erika on Nästan hjärtinfarkt:Helena on Nästan hjärtinfarkt:Li on Nästan hjärtinfarkt:Jojohanna on En söndag i guds tecken.ÄtaTränaKämpa on Vad man kan göra en fredagskväll.Hedda on Vad man kan göra en fredagskväll.Träningsglädje on En söndag i guds tecken.Malin – Malins liv och bravader on En söndag i guds tecken.Kategorier […]

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment