Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Planen:

Så kommer vi till den slutgiltiga punkten för denna livsförändring. Min plan. Jag behöver en tydlig plan som ger mig resultat om jag följer den, men som är human och genomförbar.

Egentligen är planen inte så svår att konstruera efter att ha läst genom mina två senaste inlägg. Där står det vad jag vill och vad som just nu hindrar mig från att nå dit. Jag måste alltså skapa en plan som hjälper mig att övervinna de fallgropar jag idag hamnar i.

Jag har en kort plan. Den sträcker sig fram till sista augusti och man kan väl säga att det blir en prövotid. Jag ska även presentera den här planen för PT Magnus och se om han godkänner den, det vet man aldrig!

Såhär ser min plan ut för den närmaste tiden:

  • Gå en morgonpromenad 5 dagar i veckan.
  • Följa Magnus träningsschema vilket än så länge innebär minst tre löppass, två styrkepass och två corepass i veckan.
  • Gå minst 12 000 steg om dagen.
  • Äta fem mål mat om dagen, än så länge fortsätter jag med att äta halv-vegetariskt. Halva tallriken enbart grönsaker.
  • Äta på bestämda tider (har laddat hem “mat och sov”-klockan och satt alarm på när jag ska äta. Bra!)
  • Bara äta en portion.
  • Minst 1 yogapass i veckan.
  • Minst 1 timme meditation sammanlagt i veckan.
  • Minst 2 timmar på cykeln i veckan.
  • Totalförbud på godis, snabbmat, läsk (även light), bullar, glass och liknande. Två undantag tillåtet under den här perioden. Jag är inget fan av förbud, men jag får utvärdera hur det gått efter den här perioden.
  • Ligga i sängen före tolv fem dagar i veckan och upp 8 fem dagar i veckan.

Planen kommer förmodligen bearbetas lite, men jag börjar såhär. Jag skulle vilja ha in lite andra träninsgformer, jag gillar variation, men så länge jag är på landet är jag ganska begränsad till utbudet som finns här = inget. För er som är sugna på en utmaning, räkna med att AugustiUtmaningen kommer bygga på ett liknande koncept, men med lite mer finesser.

Jag kommer väga mig varannan fredag och ska försöka se till att få en fettmätning gjord med bodpod så fort som möjligt. Som det känns nu kommer jag nog inte redovisa vägningarna på bloggen utan enbart till Magnus, men om det känns bra och ångestfritt så kommer ni få ta del utav hur det går såklart. Jag vill på ett sätt redovisa allt på bloggen eftersom det finns en stor motivation sammankopplat med det, men på sista tiden har det känts så blottläggande eftersom många som jag inte känner så väl, men som vet vem jag är, läser bloggen. Det känns lite känsligare då på något vis. Kanske överkommer jag den känslan, vi får se! Jag vill inte att min viktminskning ska leda till prestationsångest heller.

Jag tycker planen känns bra, inte övermänsklig, men ändå en utmaning.
Och den börjar nu!

 

 

  • Det där låter väl som en bra plan! Inte alltför besvärlig att genomföra, även om det kräver sin kvinna och sin envishet!! Tidsbegränsat förbud för godis mm är enklare att genomföra än ett “jag ska aldrig mer äta godis” : )

    LYCKA TILL!!!
    kram
    ac
    (lovar dyrt o heligt att hänga med på en utmaning när jag är redo att få bort gravidkilona…)

    AC

    July 19, 2011

  • Ett tufft program! Jag har sagt det förut och jag säger det igen: ta hjälp vad gäller vad och hur du ska äta. Dietist, itrim, viktväktarna eller någon annan metod du känner passar bättre. Du har ju en PT som hjälper dig med träningen så varför inte ta hjälp med maten också? Det skadar ju inte att testa. Följer du ett sådant program så går du garanterat ner och det är ju vad du vill. Right?

    Nina

    July 19, 2011

  • Go Ella :D !

    soffan

    July 19, 2011

  • Vill bara ge några tips!
    – Mät dig! Rota fram måttbandet och mät midja, lår, armar mm. Det kommer ge dig mer sanning än vågen. Muskler väger mer än fett!
    – Om du tappar motivationen, kör ett kort pass på 15 min (kolla på youtube eller goggla, hjälper dig också att variera!) Jag har laddat hem ett sånt töntigt stå-framför-tvn-och-flåsa-träningsprogram och det är skitbra när jag inte pallar gå ut och springa eller har tid att sticka till gymmet. Då är det bara att ge allt! i en 15-30min, svettas som ett as och känna sig minst lika nöjd för att man tog tag i det och inte bara låg på soffan.
    – Jag tycker att din plan låter hård, men har du tiden så kör på. Om du är ledig så kör extra hårt och trappa ner och prioritera om när du får mer annat att göra. Då blir det tuffare att hålla ett så späckat schema.
    – Ang. mat! Om du är hungrig blir du mer sugen på skräp. Tänk på att hålla jämnt blodsocker så slipper du det. Bra att köra 5 mål då det förenklar.
    – Frukt är godis (fast med lite fler vitaminer). Fruktsocker orsakar människan att snabbt gå upp i vikt. Så bara för att frukt är frukt så betyder det inte att 5 äpplen/apelsiner/bananer hjälper dig. Ät protein/nötter/bär istället så håller du dig mätt och smal längre! (Jag märker stor skillnad själv)
    Och ett grymt lycka till! Du kommer klara det galant!
    Jag håller ett öga på dig, ska bli mycket spännande att läsa vidare :)

    Anna

    July 19, 2011

  • Ella! Vilka grymma inlägg om målet, vägen och planen! Jag har nyss skrivit ett inlägg som helt är dedikerat till den här härliga beslutsamheten. Du är chaufför på din resa – det kommer bli grymt bra! Självklart länkar jag till planen – jag hoppas vi får med oss fler chaufförer! Kram!

    Sofy

    July 19, 2011

  • Helt klart ett oerhört tufft schema. Om du vill slippa “förbuden” så rekommenderar jag dig att läsa “Matrevolutionen” om du inte redan har gjort det. Då blir förbuden mer av ett egenintresse :)

    JOHN

    July 19, 2011

  • […] Ella har precis satt sig i förarsätet igen. Det ska bli mycket inspirerande att följa hennes resa de närmaste månaderna. Medan Ella lagt sin plan för smalare och starkare allt och mindre kilon på vågen ska jag följa min plan under tre hektiska arbetsmånader. Medan pengarna rullar in som de ska, ska jag bli rundare om magen men behålla styrka och spänst i ben och armar.Och så ska det finnas kärlek. Massor – så det blir över! […]

  • Bra där! Lätt att förstå, lätt att hoppa tillbaka till när det lockas med fel tankar. Planering är det bästa.

    You go girrrrrl!

    MarathonMia

    July 19, 2011

  • Bra plan! Du vet ju själv vad som är realistiskt för dig. Ska också sätta mig o göra en plan, snor det jag gillar i din plan. Gillar dina utmaningar, ser fram emot augustiutmaningen =)

    Madeleine

    July 19, 2011

  • Lycka till!!

    sanna

    July 19, 2011

  • Härligt att läsa att du är på gång igen! Du kommer klara det galant. Bra att tidsbegränsa planen till en början så det inte känns alldeles övermäktigt. Lycka till och kör hårt!

    Maria

    July 20, 2011

  • Grattis till planen och beslutsamheten. Din plan är tuff men det går att genomföra med pannben. Jag håller på med ett liknande projekt själv. Jag ska inte jämföra äpplen och päron men mitt projekt handlar också om viktnedgång. Jag trodde i likhet med dig att jag hade koll på vad jag käkade, åt nyttigt och kunde därför inte förstå varför jag inte fick resultat av träningen och på vågen. Jag började logga allt jag äter med en app, My Fitness Pal. Jag kör ingen särskild diet, jag håller koll på mitt energiintag. Mycket av våra svenska maträtter finns med och då ser man exakt hur mycket energi man faktiskt äter och hur mycket mer vissa livsmedel innehåller än vad man någonsin trott. För mig har det varit jättenyttigt, kanske kan det vara ett verktyg i din resa också.

    Heidi

    July 20, 2011

  • Jag håller med Heidi. Vilken beslutsamhet. Jag gillar att du påpekar att du behöver en plan som hjälper till att övervinna fallgropar. Oftast är det ju dem som sätter käppar i hjulet. Lycka till!!

    Stina

    July 22, 2011

  • Vilka superplaner! Det här kommer du att fixa fint! Pepp och kram!

    Lisa H

    July 22, 2011

  • […] Ella har precis satt sig i förarsätet igen. Det ska bli mycket inspirerande att följa hennes resa de närmaste månaderna. Medan Ella lagt sin plan för smalare och starkare allt och mindre kilon på vågen ska jag följa min plan under tre hektiska arbetsmånader. Medan pengarna rullar in som de ska, ska jag bli rundare om magen men behålla styrka och spänst i ben och armar.Och så ska det finnas kärlek. Massor – så det blir över! […]

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment