Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Strategi, struktur och rutiner.

Jag känner starkt att jag behöver en strategi för hur jag ska hitta och hålla balansen under den här sommaren. Sommaren är den tid på året som jag tycker är allra svårast att bibehålla några som helst rutiner. Kanske beror det på att jag har ett långt sommarlov utan tider att passa och livet mest känns som en enda lång fest.

Jag gillar fest, även om jag inte dricker, lite väl mycket ibland kanske, men när det blir för mycket fest och för mycket semester, så brukar det få vissa konsekvenser. Så fort jag känner i kroppen att jag inte är tillräckligt strukturerad eller slarvar med kost och träning, för mycket, så slår ångesten till. Den där ångesten förtjänar i och för sig ett eget inlägg. Jag vill aldrig träna på grund av att jag får ångest om jag låter bli, jag vill att min träning ska vara grundad i glädje och en önskan om att ge min kropp det den behöver. Men rent krasst så kan träning ibland vara en väldigt bra ångestdämpare. Bättre än alkohol, droger och annan skit, tänker jag. Och om min träning blir sporadisk och min kost blir sämre så brukar ångesten komma som ett brev på posten. Det brukar kännas dåligt i kroppen, som en seg bakfylla som aldrig går ur.

Jag vill undvika den känslan, för jag mår bäst när jag tränar för att jag mår bra av det och när jag äter saker som får mig att må bra. Det innebär inte att jag vill vara nitisk med vare sig kost eller träning, men det innebär att jag måste tänka efter före och fundera på hur jag ska göra för att hjälpa mig själv skapa en struktur och rutiner som får mig att må bra.

Vad mår jag bra av, rent konkret?

  • En god dygnsrytm. Inte för sena kvällar/mornar. Tillräckligt med sömn.
  • Regelbunden träning, fyra-fem pass i veckan brukar vara bra. Gärna mycket vardagsmotion.
  • Planerad, genomtänkt och regelbunden kost.
  • Vänskap och möjligheten att vara spontan och göra roliga grejer när jag känner för det.

För att jag ska klara av att balansera semester och vardag under de kommande två månaderna så måste jag ha en plan att följa. Just nu tänker jag mig något i stil med i säng före tolv 5 dagar i veckan och upp kl 8 fem dagar i veckan. Det ger mig lite möjlighet att vara spontan en tisdagkväll och ta en sovmorgon en onsdagmorgon, men då blir en av helgdagarna lite mer strikt. Förstår ni hur jag tänker? Eftersom träningen numera går att planera framåt, då jag har ett träningsschema att följa, är min plan att planera in vilka pass som ska ske på vilka dagar, så att jag redan innan vet vad dagen har ett erbjuda, då är det svårare att “glömma bort”. Jag funderar också på att köra ett mellanting mellan “förbud” och “fria tyglar” och köra en dag i veckan då jag inte behöver tänka det minsta på vad jag äter, förslagsvis lördagar. Vill jag äta godis, glass eller vad det nu kan vara,så kan jag äta det, utan ångest, men restrerande veckodagar håller jag mig till planen. Regelbunden kost med hälften grönsaker och en fjärdedel protein en fjärdedel kolhydrater. Väldigt basic.

För att maten ska fungera så måste jag bli bättre på att planera även där. Hur jag ska strukturera upp det är jag dock rätt osäker på än så länge. Några tips?

Den här planen är vad man skulle kunna kalla att hjälpa sig själv. Vad tror ni? Hur strukturerar ni upp ledighet utan att förlora frihetskänslan?


Sommar kan vara så himla mycket, yoga på en strand i Grekland, sol och bad, god mat, fest, lugn, stress..ja, allt! Det gäller att välja vilka bitar man aktivt vill vara med och skapa i sitt liv.

  • Åhh, vart har du hittat bikinin?
    Jag har letat efter en trekants bikini men inte hittat.

    Emma

    June 17, 2011

  • Jag känner verkligen igen mig!! När det inte blir som jag vill med mat och träning får jag dåligt samvete och känner mig usel, antagligen för att jag inte lyckas förmå mig till att bättra mig, trots att jag egentligen vill. Men allting handlar ju om att bestämma sig. Att inte låta latheten ta över. Att laga mat hemma trots att man är hungrig och det är lättare och snabbare att äta ute. Eller att orka stå emot godissuget och välja något nyttigare alternativ. Att komma iväg på träningen fast man hellre dör än går dit.

    Sen får man aldrig glömma de perioder när man faktiskt äter och tränar precis som man planerar. Hur bra man mår! Jag har nyligen hittat till din blogg men jag tycker det verkar som att du har massor av såna bra perioder! Bestäm dig att sommaren ska bli en sån och du kommer vara SÅ nöjd efteråt!

    Tack för en peppande blogg!

    Sofia

    June 17, 2011

  • Har sagt det förut, och säger det igen.. förlåt om jag tjatar en jag har aldrig känt mig så sund i hjärnan när det gäller mat som när jag började med paleo… Har du någon gång räknar på kcal för att få en uppfattning om hur mycket olika mat innehåller? Räknande kan ju kännas extremt och jobbigt, men jag har erfarenheten att det ändå är nyttigt att e, då jag också, som jag sett att du har gjort, ibland undrar vad som är en “normal” strl…

    Massa kramar till dig!

    Maria

    June 17, 2011

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment