Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Ibland är det när det tar emot som mest som det blir bäst.

Idag ville inte huvudet vakna upp ur söndagslättjan. Det var så lojt och skönt att dona och fixa utan att egentligen anstränga sig, så dagens inplanerade träningspass kändes liksom inte så lockande. En timme löpning (snarare 5 min löpning + 1 minut gång i en timme) plus styrketräning plus corepasset. Det tog mig lång tid att både byta om, hitta min ipod, byta om igen, ladda mobilen lite, fundera på vart jag skulle springa, osv, innan jag kom iväg. Jag hade hela tiden i bakhuvudet att det känns sjukt jobbigt innan men sen brukar det gå ganska bra.

Sagt och gjort, iväg med min prickiga partner in crime. Regnet hängde i luften och gjorde det en aningen lättare att springa, jag föredrar regn 10 gånger av 10 framför solsken och värme när jag springer. Kallt och soligt är nog det enda som är bättre.

Mitt schema sa “prattempo” och 60-70& av maxpuls, det brukar vara svårt för mig att hålla ansträngningsnivån så låg. Pulsen ökar ganska ordentligt bara springer, oavsett tempo. Men jag bestämde mig för att gå ut väldigt lugnt, går jag ut tillräckligt lugnt i början så brukar det sluta med att det går bra mycket snabbare, lättare, på slutet.

Jag var lite sugen på att strunta i gång-minutrarna, för jag vet att jag kan tugga i längre sjok och lägre tempo, utan att gå mellan. men jag tänkte för foten skull att det kanske var bäst att ta gång-pauserna ändå. Det finns nämligen en nackdel med att gå mitt i löpningen. För det första försvinner flowet och runnershigh när man hela tiden ska avbryta och börja gå. För det andra så blir fokuset ganska så kort, jag tänker hela tiden på hur lång tid det är kvar till nästa gång-minut. Å andra sidan så ger minuten mig lite andrum. Jag ser dock fram emot när både flås och ben är starka nog för lite riktig löpning. Jag längtar efter en mils löpning som känns relativt lätt!

Jag passade på att testa sträckan för Snäcksjön Triathlon, men fick förlänga den sju kilometer långa rundan med 600 meter för att den skulle ta en timme. Rundan är bra och rolig att springa! Blandad väg, både skog och ängar och byar. Små backar både uppför och nerför, men inget elakt. Bara grusvägar, vissa med gräs i mitten. Fint!


Det syns ganska bra när jag gått och hur tempot ökat under passets gång.

Som vanligt blev benen trötta men snabbare de sista trettio och jag var nöjd med hastigheten som för 50 minuter löpning och 10 minuter gång snittade under 8 min/km. I slutet låg jag fint på 6:30-7 minuters tempo. Väldigt bra för att vara “prattempo” och mig.

Kändes så skönt när jag kommer hem, men benen var klena, så styrkepasset efteråt var lite darrigt. Jag kommer förmodligen känna av det imorgon.. Glädjande var dock att vissa övningar verkligen går bättre nu än tidigare. Det betalar sig, att träna. Avklarade coreprogrammet och stretchen och kände mig sedan mycket nöjd med mig själv. Svettigt och bra pass!

Det verkar förövrigt vara lite strul att kommentera bloggen, jag jobbar på att lösa det, är skittråkigt att inte få höra era åsikter!

  • Härligt att du fick till en bra runda, och vad peppande det var att läsa om din pågående viktresa :) Massa lycka till på vägen!

    SAn

    June 20, 2011

  • Vad är det där för iphone-app? :D

    Ida

    June 21, 2011

  • vad är det för app?:)

    Emma

    June 22, 2011

  • Nike + gps. Jag älskar den! :)

    ÄtaTränaKämpa

    June 22, 2011

  • Heja, heja, heja Ella! Det är så roligt och inspirerande att läsa dina inlägg – tack för d! Tänkte också fråga vad det var för app du använde men såg att du redan hade svarat… Men bara för att tydliggöra en dum en, hmm, nike är det en sådan där sak man har i skon?!? Kram på dig och hoppas du får en trevlig midsommar!

    Anna

    June 24, 2011

  • Det finns inga dumma frågor! :)
    Jag använder enbart appen i min iphone, som både mäter distans och hastighet. Jag tycker att den är superbra. nike+ finns ju även som skosensor, men den har jag inte testat.
    Glad midsommar!

    ÄtaTränaKämpa

    June 24, 2011

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment