Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for June 17th, 2011

Fredagslöpning, stukad tå och core.

Nu är jag ute på landet igen och andas frisk lantluft. Tittar jag ut genom mitt fönster så går en otålig valack och betar på min gräsmatta som inte är direkt överförtjust över att inte få gå med flocken. Det är väldigt idylliskt här, även om det har regnat hela dagen och är grått i luften.

Det här är mina rötter, det är mitt andra hem. Jag älskar att komma ut hit precis som jag älskar att komma till Stockholm när jag varit borta ett tag. Båda ställena är fantastiska på sina sätt.

När hästar var urlastade och saker inburna var det bara att sticka ut och springa. Jag hade förplanerat dagens pass och för att dte skulel ske och tiden inte skulle bli den avgörande faktorn för OM jag skulle springa, så hade jag på mig träningskläderna redan i bilen upp från Stockholm.

Alice, familjen dalmatiner, var väldigt glad över att få vara springsällskap och dagens pass var 8 minuter löpning med två minuter gång, upprepat tre gånger. Sammanlagt 30 minuter. Benen kändes tunga och sega och jag var långt ifrån runners high man kan säga att jag slet mig fram i varje steg = inte särskilt njutbart och skitjobbigt. Det kändes som om det gick i sirap. Jag har dock lärt mig att oftast känns det extra jobbigt, för att man springer en aning snabbare än man brukar. Och det gjorde jag, under hela passet, trots de 6 minuterna med gång, så höll jag en sitt hastighet på 7,09 min/km. Det är inte snabbt för andra men för mig är det snabbt om jag jämför hur jag sprungit tidigare. Jag höll med andra ord lite drygt ca 6:30 i löpningen, vilket är snabbt för mig i min nuvarande form (och vikt!).

4,2 km senare var jag hemma igen, min runda var precis perfekt lång. Sen blev det ett modifierat corepass då jag stukat min ena tå ganska kraftigt två gånger, varav den senaste gången tidigare idag. Det gjorde att vissa plankor var minst sagt omöjliga att klara av. Tår är dumma grejer att skada.  Avslutade passet med en lång stretch, mycket välbehövligt och nu blir det grillfest i grannbyn (ni hör ju vad lantligt och härligt det låter)!

 

Var din egen bästa kompis!

Tro på dig själv i vått och torrt, älska dig precis som du är och acceptera alla dina sidor, både de bra och de dåliga. Om inte du gör det, vem ska då göra det?

Jag blir så ledsen när jag tänker på hur mycket skit jag ger mig själv och hur mycket skit människor jag älskar ger sig själva. Vi är ofta så mycket bättre på att kritisera och döma oss själva. Vi tänker saker om oss själva som vi aldrig skulle låta någon av våra bästa vänner säga om sig själv. Tänk om någon av mina vänner skulle komma till mg och säga tex. “Jag har gått upp i vikt.” Inte skulle jag säga “Du är verkligen en dålig och värdelös människa.” och tänka att den personen inte förtjänar min kärlek. Tvärtom! Det är då jag skulle ge min kompis en stor kram och förklara hur mycket jag älskar henne/honom och ge mitt fulla stöd. Kanske borde jag anamma det på mig själv också.

Jag ska försöka bli bättre på att bli min egen bästa kompis, säga fina, peppande saker om mig själv, låta det positiva få mer tankeutrymme än det jag inte är så förtjust i. Försöka minska på mitt eget klagande på mig själv och ge mig mer kärlek än jag gör idag. Jag är ju förtusan det bästa jag har. Dags att växa någon centimeter till och bli ordentligt stolt över det!

Bli det du också!

Dessutom är jag snygg!

Hon är SÅ häftig.

Tredje gången gillt, misstänker att ni kommer få läsa det här fler gånger. Jag har ju nämnt Caroline tidigare, som blev av med benet för en dryg månad sedan. Kan man annat än beundra henne när man ser det här klippet?

Klapp på axeln.

Jag gjorde bra matval idag, tittade inte ens åt sockervadden, popcornen eller varmkorven på PR-eventet under kvällen. Det är inte så enkelt alla gånger, så ikväll ger jag mig en klapp på axeln och går och lägger mig nöjd. I did good.

Sushi/sashimi på Bauer. Så gott.

Strategi, struktur och rutiner.

Jag känner starkt att jag behöver en strategi för hur jag ska hitta och hålla balansen under den här sommaren. Sommaren är den tid på året som jag tycker är allra svårast att bibehålla några som helst rutiner. Kanske beror det på att jag har ett långt sommarlov utan tider att passa och livet mest känns som en enda lång fest.

Jag gillar fest, även om jag inte dricker, lite väl mycket ibland kanske, men när det blir för mycket fest och för mycket semester, så brukar det få vissa konsekvenser. Så fort jag känner i kroppen att jag inte är tillräckligt strukturerad eller slarvar med kost och träning, för mycket, så slår ångesten till. Den där ångesten förtjänar i och för sig ett eget inlägg. Jag vill aldrig träna på grund av att jag får ångest om jag låter bli, jag vill att min träning ska vara grundad i glädje och en önskan om att ge min kropp det den behöver. Men rent krasst så kan träning ibland vara en väldigt bra ångestdämpare. Bättre än alkohol, droger och annan skit, tänker jag. Och om min träning blir sporadisk och min kost blir sämre så brukar ångesten komma som ett brev på posten. Det brukar kännas dåligt i kroppen, som en seg bakfylla som aldrig går ur.

Jag vill undvika den känslan, för jag mår bäst när jag tränar för att jag mår bra av det och när jag äter saker som får mig att må bra. Det innebär inte att jag vill vara nitisk med vare sig kost eller träning, men det innebär att jag måste tänka efter före och fundera på hur jag ska göra för att hjälpa mig själv skapa en struktur och rutiner som får mig att må bra.

Vad mår jag bra av, rent konkret?

  • En god dygnsrytm. Inte för sena kvällar/mornar. Tillräckligt med sömn.
  • Regelbunden träning, fyra-fem pass i veckan brukar vara bra. Gärna mycket vardagsmotion.
  • Planerad, genomtänkt och regelbunden kost.
  • Vänskap och möjligheten att vara spontan och göra roliga grejer när jag känner för det.

För att jag ska klara av att balansera semester och vardag under de kommande två månaderna så måste jag ha en plan att följa. Just nu tänker jag mig något i stil med i säng före tolv 5 dagar i veckan och upp kl 8 fem dagar i veckan. Det ger mig lite möjlighet att vara spontan en tisdagkväll och ta en sovmorgon en onsdagmorgon, men då blir en av helgdagarna lite mer strikt. Förstår ni hur jag tänker? Eftersom träningen numera går att planera framåt, då jag har ett träningsschema att följa, är min plan att planera in vilka pass som ska ske på vilka dagar, så att jag redan innan vet vad dagen har ett erbjuda, då är det svårare att “glömma bort”. Jag funderar också på att köra ett mellanting mellan “förbud” och “fria tyglar” och köra en dag i veckan då jag inte behöver tänka det minsta på vad jag äter, förslagsvis lördagar. Vill jag äta godis, glass eller vad det nu kan vara,så kan jag äta det, utan ångest, men restrerande veckodagar håller jag mig till planen. Regelbunden kost med hälften grönsaker och en fjärdedel protein en fjärdedel kolhydrater. Väldigt basic.

För att maten ska fungera så måste jag bli bättre på att planera även där. Hur jag ska strukturera upp det är jag dock rätt osäker på än så länge. Några tips?

Den här planen är vad man skulle kunna kalla att hjälpa sig själv. Vad tror ni? Hur strukturerar ni upp ledighet utan att förlora frihetskänslan?


Sommar kan vara så himla mycket, yoga på en strand i Grekland, sol och bad, god mat, fest, lugn, stress..ja, allt! Det gäller att välja vilka bitar man aktivt vill vara med och skapa i sitt liv.