Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Målen jag jobbar mot.

För att motivera mig själv och för att ha ett fokus för att veta vart jag ska tänkte jag presentera de mål jag har med min träningoch utveckling, både mentalt och fysiskt. Vissa mål är konkreta och andra mer känslomässiga. Jag har tänkt ha en tydlig uppföljning utifrån de här olika målen. Vissa är tidsbestämda på lite kortare sikt, andra är mer långsiktiga. Men alla mål fyller en stor funktion och jag vill ha ett bredare fokus än bara vikt. För vikten är verkligen inte allt, det är en viktig del i min utveckling men jag har annat som jag anser är minst lika viktigt. Det kan komma att läggas till mål allt eftersom och mål kan förändras eller konkretiseras med tiden.

  • Klara halvmaran på 2:30. Det här är för mig ett modigt mål. Jag har sprungit halvmaradistansen en gång tidigare och då tog det 2:40, då var jag å andra sidan inte skadad innan men jag hade heller inte löptränat fokuserat inför sträckan och sprang inte i något jobbigt tempo.
  • Väga under 100 kg till halvmaran. Det här viktmålet blir på sätt och vis ett sätt att underlätta målet ovan. Ju lättare jag blir, desto lättare blir det atts pringa snabbt och länge eftersom kroppen får mindre att bära på. Det är 19 veckor till halvmaran och jag väger mer än jag trodde när jag först satte det här målet. 16,8 kg på 19 veckor är absolut möjligt, men kan bli tight efetrsom jag inte tänker gå “på diet” under den här tiden, utan vill ha en “normal” kosthållning som dock är mycket mer genomtänkt än vad min kosthållning varit det senaste halvåret.
  • Hitta en “lagom” träningsnivå som funkar året om. Jag har lätt att bli allt eller inget. Men jag vill hellre vara lagom året om så att det funkar.
  • Hitta ett mattänk som är okomplicerat. Jag vill inte ha ångest kring mat, vad jag äter och tänka för mycket på mat. Mitt mattänk ska vara fritt från förbud och pekpinnar och funka året om, i perioder med mer eller mindre träning, på landet och i stan, sjuk som frisk, på semester eller i stress. Det ska inte vara något konstigt eller problematiskt att äta så som jag vill äta. Inget allt eller inget. Jag vill basera mitt matintag på näringsrik mat som gör gott för kroppen, fritt från så mycket tillsatser som möjligt, utan att bli nitisk.
  • Skapa en stark grundfysik. Stärka upp de svaga länkarna, vara rörlig, mer jämnbalanserad och jämnstark. Ha en bra grund att stå på.
  • Träna regelbundet genom hela sommaren. Minst 4 ggr/vecka. Det här målet är en mer konkretisering utav mål nr 3. Jag har lätt att “lata till mig” under sommaren, vilket är helt okej ibland, men jag vill ändå hålla träningen regelbunden för att få mina resultat.

Mål på lite längre sikt:

  • Milen under 60 min. Jag har ett personbästa från förra våren på 64 min, men det var när jag sprang mycket mer, idag skulle nog tiden ligga runt 75-80 min kanske.
  • Gå ner till 80 kilo. Det kommer delas upp i fler delmål givetvis. Här har jag inget konkret tid för mitt slutmål, men jag tänker mig att det får ta tid. Jag har dock bestämt mig att när jag fyller 30 år, vilket är om tre dryga år, så ska jag vara i min målvikt.
  • Springa ett marathon. Det blir nästa mål för löpningen. Jag kan!
  • Hålla mig hel och skadefri.
  • Bättre hållning. Jag har lätt att sjunka ihop och hänga lite i ryggraden när jag står och sitter. Den klassiska laptophållningen..
  • Hålla målvikten. Det här känns som ett mål som kommer väldigt långt fram, först när jag nått min målvikt. Men det är ett viktigt mål att ha med sig. Det stora målet är ju egentligen inte att gå ner i vikt, målet är att lära sig stå still på den vikten utan att det ska vara en kamp. Jag vill hitta balansen som ska kännas lätt och självgående. Att inte behöva tänka vikt.
  • Oproblematisk relation till mat. Det här hör i allra högsta grad ihop med det ovanstående målet och mål nr fyra där uppe. Men jag vill inte att mitt liv ska bestå utav olika sätt att kontrollera ett matintag, elelr få ångest utav viss mat. jag vill ha en oproblematisk relation till mat.
  • Minska på stressen. Jag upplever mig själv som på många plan omedveten om den inre stress jag bär på. Den pyser ut och märks här och där och då blir jag orolig. Men för att minska på min inre stress måste jag göra aktiva förändringar i mitt liv. Mer sömn, mer struktur utav min tid och jag måste bli bättre på att prioritera bort sådant som jag inte hinner med.
  • Mer egenkärlek/positiv självbild. Att ge mig själv mer utav sådant jag mår bra av och mindre utav sånt som jag inte mår bra utav.

Vad tror ni om det här?

  • Jag tycker det är bra och vettiga mål. Ganska många mål, men eftersom de är ganska olika så konkurrerar de inte heller med varandra. Har du tänkt ut belöningar under tiden eller är belöningen helt enkelt glädjen och tillfredsställelsen att ha uppnått målet? Jag sätter också upp och jobbar mot mål av olika slag. Det hjälper mig att hålla motivationen uppe och inse att jag gör förbättringar även om jag inte presterar lika bra eller effektivt som andra.

    Hur ofta tänker du följa upp dem? Hur hanterar du målen efter att de är uppnådda? Utvärdera dem? Eller bara låta dem hamna som historia? Sätta upp nya mål? Det finns många olika sätt att jobba med mål och delmål. Spännande att jämföra hur du gör jämfört med mig :)

    Ida

    May 11, 2011

  • Jag tycker att det låter kanon! En bra, konkret plan som du kan jobba vidare med. Lycka till!

    Josefine

    May 11, 2011

  • Mycket bra mål :D

    sanna

    May 11, 2011

  • Låter som jättebra mål! Jag borde också skriva ner en sån lista, och verkligen tänka igenom vad man vill med det här egentligen.

    Alice

    May 11, 2011

  • Nu har jag läst här en hel del utan att ge mig till känna, tror jag. Jag är sååå imponerad och du är en stor inspiration för min träning.
    Bra mål! Wow, en halvmara. Jag vill också. Men det känns som om jag aldrig kommer att lyckas! Springer ganska ofta (för att vara en tvåbarns mor som jobbar heltid) men kommer liksom knappt över 7 km och har hamnat i en bekvämlighets jogg som är nog så jobbig… Tell me how! Hur orkar man springa en halvmara? Det är väl 2.1 mil?! Låter så otroligt låååångt. Jag vill me!
    Keep up the good work!

    Cissi

    May 11, 2011

  • låter som realistiska och bra mål, jag håller tummarna för dig. Men kom ihåg att du inte är misslyckad om det råkar ta lite längre tid än vad du tänkt dig. Du kommer nå dit!

    madde

    May 11, 2011

  • Genomtänkt, klokt och rimligt. Hejja, hejja HEJJA!!!!!

    kram

    PS Jag kan skriva under på i princip alla dina mål. Oproblematiskt inställning till mat- den är tuff, den. Jag kanske ska se dina mål som en utmaning!?! :)

    AC

    May 12, 2011

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment