Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Hur äter du?

Jag tänker en del på mat eftersom jag vill förändra och avdramatisera min egen relation till den. Jag insåg för någon dag sedan att jag har en ganska ofullständig bild av hur andra förhåller sig till mat. Jag har koll på ytterligheterna, de som inte bryr sig alls och de som är maniska.

Hur gör ni? Vad äter ni och varför?

Är mat en “big deal” i ert liv? Vad är “bra” respektive “dålig” mat. Spåna gärna lite fritt kring ämnet. Jag vill höra alla era åsikter och tankar.

  • Ska inte säga att jag är jättestrikt men rättså. Brukar äta mycket ägg (frukostx2, 5 och 9 på morgonen) sedan någon lite tyngre lunch12-13, dock utan kolhydrater (lchf) med gröna grönsaker och fett då såklart, bra fett för kroppen. Lite lagom middag vid 15-16 samt något väldigt lätt om ens något vid 18, senast 19. Efter 19 äter jag aldrig något utan bara dryck (vatten). Dricker enbart vatten och mycket av det per dag.

    Ser inte mig som att äta någon diet utan att jag väljer att äta vad jag vill äta. Vill jag äta pizza eller liknande så gör jag det, fast jag får träna hårdare. Man måste kunna unna sig saker annars gör man det lite för hårt, enligt min mening.

    Per

    May 24, 2011

  • Jag hade ett ganska allt-eller-inget förhållande till mat. Antingen så tränar man och äter NYTTIGT eller så tränar man inte och äter chips till middag. Sen årskiftet har jag dock lyckats ta tag i mig själv, börjat träna, börja äta “vettigt” och lyckats gå ner 16 kg. Nu ser jag mat som bränsle och som njutning. Kroppen behöver alla näringsämnen men ibland behöver hjärnan/hjärtat lite extra gott. Kan numera äta “syndigt” utan att få dåligt samvete, vilket känns som en prestation! Känns som jag verkligen har hittat rätt, en bra balansgång.

    hanna

    May 24, 2011

  • Hej!
    Jag har sedan dagar börjat äta enligt LCHF. Jag har läst mycket om det och tror verkligen att det är en vettig kost. Dessutom har jag ett sockerberoende som måste bort. För mig funkar det inte att ha en “ätardag” i veckan för då frossar jag verkligen.

    Jag rekommenderar dig att läsa om LCHF och kanske testa? Jag har gått ner drygt 3 kilo redan, genom att äta god mat och utan att gå hungrig någonting!

    Jenny

    May 24, 2011

  • Jag har ett väldigt komplicerat förhållande till mat… är vältränad och normalviktig och har rätt låg fettprocent jämfört med många men konstant är mina tankar på mat. Vad jag ska äta, när jag ska äta, när jag inte ska äta, VAD jag inte ska äta, och nu när jag har hållt en extremt nyttig kost senaste månaderna så får jag ångest för att jag ev äter för mycket av det… Jag önskar att jag kunde äta när jag var hungrig, tills jag blev mätt och låta det var så okomplicerat men det funkar inte för mig =(

    Vill va anonym utåt

    May 24, 2011

  • Åh vad jag känner igen mig. Det skulle kunna vara jag som skrev det där. En ätstörning är det ju på något sätt.

    Anna-Maria

    May 24, 2011

  • Jag försöker äta kolhydratsfattigt men unnar mig ibland “förbjudna” saker :) så länge man bara lyssnar på sin kropp så tycker jag att det funkar bra! :)

    Daniela

    May 24, 2011

  • Hej! Jag tycker att du verkar ha en sund inställning till mat, eller iaf hur du vill se på mat. Jag försöker också att inte förbjuda något, men att äta med måtta. Det finns också många gånger goda alternativ till kanske annars lite mer onyttig mat, men ibland åker man dit och känner, inte bara med den svällda magen, utan också i huvudet, hur man låtit sig ta lite för mycket av det goda. Det är svårt att hitta den där balansen när man är lite utav en gottegris, men det gäller att inte ge upp. Varje dag kan man göra ett val, och det är vad jag försöker få mig själv att inse :)

    Lajna

    May 24, 2011

  • Hej Ella,
    jag har nyligen kommit ur ett beteende där jag var besatt av att tänka på mat och på vad jag åt. Så mat har varit en big deal för mig men som tur är är det inte så längre. Jag har aldrig känt mig så fri som jag gör idag, även om det inneburit att jag lagt på mig några kg när jag började äta på ett sätt som fungerade för mig. Nu har det dock stabiliserat sig och börjar sjunka igen när kroppen gillar läget och är med i matchen.
    Jag var helt besatt av fullkorn, grönsaker och hade bestämt mig för att falukorv och sådant inte alls gick att äta.
    Nu äter jag allt tills jag blir mätt, det jag är noga med är att få med hela kostcirkeln och dricka mjölk till maten för det tar bort sötsuget som annars brukar infinna sig när jag ätit.
    En vanlig dag äter jag frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmål. Det har visat sig vara optimalt för mig.

    Det är hemskt att maten ska vara ett sådant stressmoment och sluta i sjukdom för många, när hela syftet med den är att ge energi så vi blir pigga och friska.

    Mitt råd är att tillåt dig äta allt, det är självklart inte lätt i början men det ger sig efter någon vecka och kroppen kommer att tacka dig :)

    Josefine

    May 24, 2011

  • Hej Ella! Är en flitig följare av din blogg, men kommenterar sällan. :-) Du är en inspiration och en bra förebild, och jag blir glad av att se dina bilder på dig själv, för du ser lycklig ut.

    Angående mat.. jag är en sån som har ett väldigt komplicerat förhållande till mat. Mycket hetsätning, jojobantning, frosseri and so on. I perioder går det bra. Som just nu. Nu tänker jag inte så mycket på mat, i negativ bemärkelse iaf. Jag äter i grunden lågkolhydratkost, för det passar min kropp och mitt psyke bäst. Socker och mjölmat gör mig inte mätt, utan det får mig bara att vilja ha mermermer. Under dåliga perioder trycker jag lätt i mig ett halvt kilo smågodis om dagen, tillsammans med en hög mackor av vitaste sort, nån liter cola light och chips med dipp. Det finns inget stopp när matdjävulen väl satt klorna i mig.

    Jag har tidigare ätit rätt så strikt lchf, men insett att det inte passar mig. Jag vill kunna ha en sund relation till det jag äter, och njuta av maten. Även när jag är bortbjuden. Äter jag “riktig” lchf så protesterar kroppen alltför hårt om jag äter något “otillåtet” och så vill jag inte ha det. Just nu håller jag mig borta från bröd, mjöl och socker i stor utsträckning, men äter bär, en del frukt, lågkolhydratbröd, mörk choklad, torkad frukt (keso mellanmål for the win!) och vad jag är sugen på helt enkelt. Igår åt jag pannkaka med mjöl och det är helt okej om jag känner att det är det jag vill äta just då. Jag försöker dock att inte trigga mitt inre matmonster. Jag äter en hel del protein, mycket grönsaker, en hel del fett. Mäter eller väger inget utan försöker äta tills jag blir mätt och sen är det bra. Är inte rädd för grädde och smör, men vräker inte heller på med sådant. Just nu blir det mycket matiga sallader. Det här sättet att äta passar mig, och funkar även om man är bortbjuden eller går på restaurang eller vad det nu kan vara. Och vill jag äta en kanelbulle så äter jag det. :-)

    Som sagt, jag är en periodare. Vissa perioder är förjävliga matmässigt, och vissa är bra. Nu har jag haft det här flowet i ungefär tre månader, och det känns så himla bra i kroppen. Nu är det bara träningen som måste till… den är jag sämre på. Kan tillägga att jag väger ungefär tio kilo för mycket.

    pethra

    May 24, 2011

  • “Jag har ett väldigt komplicerat förhållande till mat… är vältränad och normalviktig och har rätt låg fettprocent jämfört med många men konstant är mina tankar på mat. Vad jag ska äta, när jag ska äta, när jag inte ska äta, VAD jag inte ska äta, och nu när jag har hållt en extremt nyttig kost senaste månaderna så får jag ångest för att jag ev äter för mycket av det… Jag önskar att jag kunde äta när jag var hungrig, tills jag blev mätt och låta det var så okomplicerat men det funkar inte för mig =( ”

    Den här kommentaren speglar mig exakt. Jag önskar att mat vore enkelt, men det är konstant i mitt huvud. När jag ätit klart ett mål så har jag redan börjat planera det andra, vilken tid jag ska äta och vad jag ska äta. Jag vill kunna lyssna på kroppen, inte gå efter timmar, jag vill sluta fokusera helt på vad som är nyttigt och onyttigt. Just nu njuter jag inte av maten, utan nu är det bara en stress. Så den som skrev den kommentaren är som jag.

    Elin

    May 24, 2011

  • Jag har nog VÄRLDENS mest okomplicerade förhållande till mat. De hånskrattade åt mig på Svarta Lådan när jag konstaterade att “Jag äter när jag är hungrig, och slutar när jag är mätt.” Tydligen inte optimalt om man vill vara i absolut toppform, och jag som tyckte det lät så logiskt :P .

    Jag äter sunt för det mesta, men är även förtjust i McDonalds och godis, så det slinker ner då och då. Väljer ALLTID ekologiskt i affären om det finns möjlighet, väljer knäckebröd framför ostfrallor, och fullkornspasta framför vanlig. Jag äter normalt sett kolhydrater, men om jag av någon anledning vill slipa formen lite extra, så plockar jag bort dem.

    Lycka till fina Ella!

    soffan

    May 24, 2011

  • Har varit stenhård lchf:are Kan rekomenderas. Jag hade tuff inkörning som tog ett par veckor. Sen mådde ag toppen!

    Nu äter jag “normalt” men undviker de värsta kolhydratsfällorna. (godis,vitt bröd,läsk, öl mm) Mycket ägg och mycket fett.

    Jag gör valen när det går att välja. Är jag bortbjuden käkar jeg det som finns.

    10sekunder

    May 24, 2011

  • Jag har nog ett förhållandevis okomplicerat förhållande till mat. Däremot tycker jag det är viktigt med “bra” mat – undviker hel- och halvfabrikat, sockrade produkter etc. Jag lagar mat dagligen och äter inte efter någon diet utan försöker väl hålla tallriksmodellen eller vad den heter, med halva tallriken sallad. Ja, jag är såklart vegetarian sedan drygt 20 år, men det beslutet togs pga djurens rätt och inte pga matintresse. Jag äter någon kaka då och då, men äter inte godis, choklad eller chips.
    Jag har nyligen tagit upp löpningen igen, men tränar annars inte. Jag bor däremot på gård med fysiskt arbete dagligen och 6 hundar som ska hållas i form, tränas & aktiveras.

    Maria

    May 24, 2011

  • Känner så väl igen mig i de tankar som kommer fram ovan om att det är en ständigt pågående ström av tankar genom huvudet om vad jag ska äta och när jag ska äta.
    Har sedan årsskiftet jobbat för att få ett lite mer fritt förhållningssätt till mat som jag hoppas ska göra att jag har lättare för att lyssna till mig kropp och kunna känna när den är hungrig och när suget beror på något annat..
    Som det är nu så äter jag 5 gånger om dagen med en stadig frukost (oftast gröt + ägg) och sedan smyger jag in ett par mellanmål som gör att det är ca 3-4 timmar mellan måltiderna.
    Är det något speciellt så försöker jag se det som ok att äta något som annars är “förbjudet” men annars försöker jag hålla mig så att det är på lördagarna jag får äta det där som jag är extra sugen på. Problemet är bara att det ofta sprids ut både till fredagskvällen och till söndagsfikat…
    Har fortfarande en hel del att jobba på, bland annat att få bort alla skuldkänslor som hänger ihop med mat, men tycker i stort sett att jag äter bra.

    Ulrika

    May 24, 2011

  • jag tycker att sandsnovatten.blogspot.com har ett schysst sätt att se på mat – men så har hon inga andra bieffekter av det hela heller.

    Träningsglädje

    May 24, 2011

  • Jag har haft ett komplicerat förhållande till mat, jag åt mycket och ofta när jag var överviktig och led av en svår depression. Att äta fick mig att må bra för stunden men för att sedan få mig att må riktigt dåligt.
    När jag bestämde mig för att “ta tag” i mig själv och gå ner de där extrakilona beslöt jag mig för att vara stenhård med kosten för att hamna på rätt spår igen.
    Jag funkar så, antingen 100% eller inte alls och just då behövde jag verkligen 100% för att lyckas.
    Jag började äta enligt GI och det var ett helvete till en början. Jag var så beroende av socker och led verkligen när jag inte fick min choklad. Hade huvudvärk hela tiden och mådde pyton men när den perioden var över insåg jag hur bra GI var och är för mig. Ingen mer uppblåst mage och blodsockret håller sig på en stabil nivå.
    GI ihop med mycket träning har fått mig att gå ner 25 kg och jag kommer nog aldrig börja äta enligt någon annan lära.

    Nu för tiden ser jag på mat som energi. Visserligen njutbar energi för jag älskar mat men jag vill äta saker som får mig att må bra i det långa loppet.
    Jag äter tre stadiga mål om dagen plus ett eller två mellanmål. Till både frukost och lunch äter jag en del långsamma kolhydrater men oftast utesluter jag dem till middagen.

    Jag tycker att jag kommit en bra bit på vägen i mitt beteende gällande mat, det finns inga skuldkänslor längre och jag hetsäter inte.
    Det viktigaste för mig har nog varit att komma fram till varför jag hetsåt. Att komma till roten av problemet.
    När jag väl insåg det kunde jag på allvar börja förändra mitt beteende och reflektera över det och på så sätt stoppa mig själv i tid om jag var på väg att börja med det igen.

    Jag säger inte att mitt sätt är det rätta men det har verkligen fungerat för mig.

    Marieh

    May 24, 2011

  • Jag älskar mat och äter mat för att orka, må bra och för att det är gott. Därför varierar min kost ofantligt, försöker dock hålla mig till “nyttigheter” under veckodagarna för att kunna njuta mer av det goda på helgen. Men är jag sugen på massa varma toast på kvällen, ja då äter jag det. Är jag sugen på en laxsallad i stället, ja då äter jag det :) Ingen big deal alltså :)

    sanna

    May 24, 2011

  • hej. åh vad jag älskar din blogg. :)
    nu till ämnet, jag är ganska ung, nämligen 14 år. och vill gå ner i vikt, jag tänker på mat och vad jag äter hela tiden, och äter ungefär 1000-1500 kcal. per dag, men går ändå inte ner i vikt, tränar på gym och springer ibland, men jag kan inte ha ökat så mycket i muskelmassa eftersom jag inte tränar så hårt. har försköt gå ner sen julas ungefär men har bara gått ner ca. 2 kilo.
    har du några tips på vad jag ska göra? för jag vill verkligen fortsätta gymma, och pumpa, men inte öka i vikt, utan gå ner.
    tack i förhand

    Evelina

    May 24, 2011

  • Hej
    Nu är det tantvarning här, men jag hoppas att du inte blir arg! : ) Nästan alla 14-åriga tjejer BLIR lite mjukare och rundare när kroppen ska växa färdigt.

    Är man överviktig “på riktigt” (som jag var när jag var 14) är det såklart en annan sak, men det är jättebra om du kan hitta bra strategier- typ tallriksmodellen, inte äta efter ett visst klockslag, skippa godis och sånt. Enkla grejer som inte är svåra att fortsätta med i längden. Fortsätt träna och ät bra och njut av att kroppen blir stark och att du mår bra.

    Grundråd: fokusera på att bli stark och tränad- utmana dig själv i det ist f att leta upp nån diet som ger snabba resultat. Din kropp växer fortfarande, trots allt.

    Framförallt: experimentera inte med din kropp och med ditt psyke!! Det är alldeles för många unga tjejer som börjar hårdstyra sin mat och sin träning och sin kontroll över sig själva. Hoppas du inte hamnar där!

    kram från en Tant : )
    (och Ella är en bra förebild, så du har hittat rätt blogg. Stark, klok, snygg!)

    AC

    May 25, 2011

  • Efter att ha läst kommentarerna till detta inlägg så inser jag att jag nog är ganska okomplicerad. Jag tror jag är för lat för att få ångest över vad jag ätit. Så länge jag går ner i vikt så är jag nöjd hehe, men jag kämpar varje dag med att planera måltiderna, undvika blodsockerfall och stå emot frästelser. Jag älskar att äta god mat men jag behöver inte äta stora mängder för att känna mig nöjd. Mitt problem är sötsaker och läsk, och sålänge jag undviker det dagligen så går jag ner i vikt!

    madde

    May 24, 2011

  • Mat är en “big deal” i mitt liv för jag har valt att utbilda mig inom området. Den utbildningen har dock fått mig att inse att jag inte kan klassificera specifika maträtter som “bra”/”nyttiga” eller “dåliga”/”onyttiga” eftersom det beror på vem det handlar om och vilka mängder det handlar om. För mig är t.ex. ett skrovmål inget onyttigt eftersom att jag äter det kanske bara några få gånger per år. Samtidigt finns det mat som jag kan äta stora mängder av och det är kanske inte så nyttigt för mig.

    Jag försöker att äta för att orka med livet, träningen och skolan. Jag äter en frukost på morgonen runt 7-8 som jag står mig på till lunch. Till lunch och middag försöker jag köra på tallriksmodellen även om det inte alltid blir så. Ska jag träna efter skolan försöker jag få in ett mellanmål innan dess. Ibland blir det ett kvällsmål om jag är hungrig.

    Superintressanta kommentarer det kommit förresten! Rolig läsning!

    emmaluu

    May 24, 2011

  • […] Hur äter du? […]

  • Jag har också tur som har en väldigt avslappnad relation till mat. Jag vill äta bra mat, som får mig att orka träna och fungera på bästa sätt. Därför blir det mycket fibrer, frukt och grönt och en varierad kost, på vanlig mat, med inslag av träningsnörderi. Eftersom jag tränar mycket försöker jag också se till att täcka mitt proteinintag.

    De snabba kolhydrater som inte ger mig någon njutning håller jag nere, men när jag verkligen är sugen unnar jag mig utan dåligt samvete, flera gånger i veckan. Jag har inga problem med sockerarter, men självklart är det inte ett optimalt bränsle.

    Jag äter var 3-4 timme, men slutar när jag är lagom mätt (om det inte är superdupergott) och lämnar mat som inte smakar bra. Jag försöker tänka balans under dagen, det blir inte tvångsmässigt, utan min kropp kompenserar ofta genom att vara sugen på nyttigare saker om jag unnat mig ordentlig tidigare på dagen. Min kropp brukar dessutom själv signalera om jag överätit under en tid, vilket man ibland även kan göra på bra saker, eftersom man tror att kroppen behöver mer mat än det gör. Då minskar min hunger och mitt sug tills jag gått ner det kilo eller två som ökat.

    Jag är inte perfekt i kroppen, men tillräckligt nöjd för att kunna leva som jag gör. Tack för allt, kroppen! Och lycka till Ella, hoppas du finner din balans!

    Nina

    May 24, 2011

  • Äter tre ganger om dagen, frukost 06:30, Lunch: 12-13 (typ) och kvällsmat 17:30-18:15 typ. Äter vad jag känner för och fikar jag sa fikar jag istället för att äta sa att jag inte blir för mätt – fast det brukar bara vara pa helgerna da lunchen blir fika, gärna paj, hembakat eller glass da! Lagad mat gillar jag inte sa mycket sa tvingar i mig det ibland, blir mycket flingor som är min favorit och hardmackor. Inte sundaste direkt men alla har vi ju vara brister!

    pilla

    May 25, 2011

  • Jag äter när jag är hungrig! I regel. Ibland är jag hungrig jämnt och det går ju såklart inte att äta HELA tiden.

    Vilken mat jag äter? Tja.. det jag är sugen på. Oftast. Men jag brukar tänka på att inte äta så mycket snabbmat osv, det håller ibland. Undviker gärna att äta chips, godis, dricka läsk osv. Börjar jag äta en godis så kommer jag äta godis många dagar framöver. Har inga problem med vikten, men det sitter så hårt i huvudet att det är onyttigt, bra? Dåligt? Vem vet.

    Sen äter jag med kanske 3-4 timmars mellanrum. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.
    Utan det blir jag VÄLDIGT hungrig, och sur :)

    Sabina

    May 25, 2011

  • Just nu har jag växlat över till att fokusera mig på min träning men försöker ändå äta sunt. Har nu ätligen hittat “min” träningsform. Jag tror efter 2års kamp att det gäller ha en balans mellan allt, dock har jag märkt att jag har svårt att gå ner i vikt när jag tränar mycket.

    Men fortsätter med att köra GI och undviker dom värsta snabba kolhydratfällorna. Har ju ändå kommit så här långt på min kamp mot fetman och känns ju som jag har nu hittat min livstil som jag kommer hålla fast vid resten av livet.

    Hanna

    May 25, 2011

  • Ja du… känns som att våran syn på mat är/har varit rätt lika. Jag har haft problem hela mitt liv. Känns som att folk tittar snett på mig när jag handlar något onyttigt, tror att min mamma tittar snett på mig när jag äter något onyttigt, inte bara hon förresten utan alla runt mig. Jag har aldrig testat flytande föda för det vägrar jag göra däremot har jag kört viktväktarna. Mina försök har dock lett till att jag inte har kunnat tänka på något annat än vad jag INTE får äta. Jag blev då tipsad om en kostrådgivare som jag började gå hos. Han sa att kör på detta program i veckorna, sen måste du äta vad du vill i 1,5 dag, dvs fredag kväll och lördag. Nu går jag inte kvar hos honom längre men jag har lyckats ta hans råd och göra om det till mina egna regler. Jag ställer mig och lagar mat ca 1 gång i månaden, då lagar jag massa matlådor. Äter en bra frukost, frukt på fm & em, matlåda som jag bara plockar ur frysen. Eftersom jag redan räknat ihop kalorier och då valt recept som ger lagom kalorier i matlådorna behöver jag aldrig tänka på vad jag äter. På kvällen äter jag mycket ägg, en äggöra med sallad och skinka har blivit min favorit sista tiden. Jag har hittat ett sätt där jag inte behöver tänka på mat.. det är bara att äta och jag vet att jag då äter bra. Jag äter så under veckorna, på helgerna äter jag valfritt vilket då även gör att jag verkligen njuter av det onyttiga jag äter på helgen vilket även gör att jag inte blir grymt sugen på onyttigheter i veckorna.

    Anna

    May 26, 2011

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment