Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Behovet utav sömn.

Hur många gånger har just dte här ämnet varit uppe i min blogg? Massor!

Behovet utav sömn. Igår fick jag det även påkallat ännu en gång utav Magnus, den PT som jag ska börja träna med (första passet på tisdag, utomhus! I like!). Jag är dålig på att gå och lägga mig. Även om de som känt mig länge förmodligen tycker att dte har skett en helt otrolig utveckling, så sitter jag ofta uppe och slösurfar längre än nödvändigt. Jag behöver vändapå det här beteendet och prioritera min sömn en anig högre. Men hur gör man?


Katterna tycks inte ha några problem att få den vila de behöver..

Hur mycket sover ni varje natt och hur mycket sömn behöver ni? Jag brukar säga att jag behöver minst sju timmars sömn, men att åtta timmar är vad kroppen helst vill ha för att fungera optimalt. tränar jag hårt och mycket, behöver jag förmodligen minst åtta timmar. Sen sover jag nog inte åtta timmar så ofta, utan snarare 6-7 timmar i snitt.

Har ni några fina knep för att komma i säng i god tid. Och när ska man egentligen gå och lägga sig?

 

  • Jag sover 8 timmar varje natt. :) Jag blir alldeles för trött under dagen om jag sover mindre så det är min motivation till att lägga mig i tid.

    Dessi

    May 5, 2011

  • Jag sover mellan 7 och 10 timmar varje natt. Jag försöker lyssna på kroppen och göra som den vill så ibland lägger jag mig redan vid 20.30! Sen sover jag middag ibland på jobbet också men jag tror att jag sover för mycket istället… :)

    emsut.

    May 6, 2011

  • Jag sover väl ca 6 timmar per natt, skulle behöva minst 7 tror jag, helst 8. Men jag har lite samma problem som dig, jag går inte och lägger mig i tid. Den senaste tiden har inneburit att jag bara har pluggat och gjort annat skolrelaterat från ca 8-9-tiden på morgonen till kl 21-22 på kvällen, minus matpauser och sånt. Och sen vill jag faktiskt lägga mig och titta på tv en stund och slappna av innan jag ska sova. Så jag somnar väl inte förrän tolv, och så upp klockan 6 igen.

    För att komma i säng i tid så bör man slänga ut tv:n och stänga av datorn. Se till att ha så tråkigt att det inte finns något bättre att göra än att sova.

    Nä, jag vet inte, det är det bästa jag kan komma på! :)

    emmaluu

    May 6, 2011

  • Tricket för mig är helt enkelt att slå ihop datorn senast vid 21-tiden och sen se till att komma i säng senast vid 22.30. Följer det kanske inte exakt alla kvällar, men till 80% i alla fall och det är good enough.

    Millis

    May 6, 2011

  • jag är dödstrött om jag sover mindre än 8 timmar. men det är sällan jag sover så mycket.

    Träningsglädje

    May 6, 2011

  • jag hörde ett resonemang i en dokumentär om sömn som verkligen fick mig att börja förändra mina sovvanor till det bättre. Jag har alltid tyckt att det är så tråkigt att sova, jag vill hitta på en massa saker och det känns som att jag inte hinner allt jag vill eller har så roligt som jag kan om jag sover bort för många timmar.

    Men kontentan av det som sades gjorde verkligen att jag hajade till, han sa att man slänger bort sitt liv genom att vara halvvaken och lite småtrött istället för att pigg och glad kunna njuta av och till fullo utnyttja dagens vakna timmar. Och det stämmer så väl! Det är min motivation!

    P

    May 6, 2011

  • Jag har satt timer på min sänglampa så den slocknar när jag behöver somna för att få lagom med sömn, så har jag satt ett larm i telefonen 30 minuter innan dess för att se till att ha borstat tänderna etc tills dess. Sen att det inte funkar alla dagar och så, men det har gett mig en lite bättre rutin i alla fall.

    Linnéa

    May 6, 2011

  • Jag försöker börja “gå-till-sängs-rutinen” vid 21 för att komma i säng senast 22. Stänger av datorn, plockar lite, packar väskan, borstar tänder osv. Jag både försöker och behöver sova ca 8 timmar per natt. Har jag tränat hårt behöver jag någon timma till.

    Ida

    May 6, 2011

  • Jag sover ungefär 7 timmar per natt – men mår som bäst när jag sover åtta. Problemet med mig att jag kan ligga och läsa i timtal efter att jag lagt mig.. :)

    Lotta

    May 6, 2011

  • Jag behöver mellan 7-8 timmar för att känna mig fräsch under dagen. Jag kör på rutiner; om jag ser på tv ser jag till att borsta tänderna, släcka och plocka undan i sista reklamen. Om jag sitter och surfar, tar jag en paus och gör min rutin, sätter mig sedan och bestämmer mig för hur länge jag får sitta kvar.

    Fia

    May 6, 2011

  • Jag behöver sova dryga sju timmar. Men sedan kan jag inte slarva mer än någon natt med sömnen innan jag får munsår otrevligt nog, och det i sig är ju en stor motivationshöjare att hålla sina Skalman-rutiner.

    Är i övrigt ett stort fan av rutiner mat, sömn och träning och har lärt mig nu att kropp och knopp måste ha det för att jag ska må bra och vara på bra humör och inte en allmän pina för min omgivning.

    Dom perioder när det funkar känns det som att livet leker. Tror att det var lättare förr innan de bärbara datorerna var så lätta att ha överallt och hela tiden. Dessutom har jag läst om nån studie som menar att ljuset från skärmar och tvapparat stör nattsömnen och man ska undvika detta sista timmen innan sänggående. Så fram med en lagom spännande bok istället!

    Marie

    May 6, 2011

  • Jag måste sova minst 7 timmar, helst 8. Sover jag mindre än sju så märks det direkt. Jag blir en zombie, trött, retlig, ofokuserad och allt det där. Hur gör jag för att komma i säng då? Jag går och lägger mig helt enkelt. Vilken tid beror lite på när jag ska upp nästa dag. Men vanligtvis någon gång mellan 21.30 och 22.30. Jag läser mig till sömns. Ofta en bok som jag läst hundra gånger förrut, och något som inte är varken dödstrist eller superspännande. Vanligtvis somnar jag ganska omgående. Hade nyligen en bok med bara några sidor (alltså 3-4st) kvar som tog mig typ två veckor att läsa ut. =) Jag älskar att sova, så det är inga större problem att somna. Jag kommer lätt in i den rutinen, så jag blir trött när jag brukar gå och lägga mig och vaknar inom samma tidsintervall oavsett om jag ställt klockan eller inte (fast jag ställer den alltid, ifall jag skulle försova mig). Sedan ser jag till att alltid ha tid för avkoppling, nevarvning och reflektion så att jag slipper känna mig stressad och uppe i varv när jag går och lägger mig.

    Beckis

    May 6, 2011

  • Jag började stänga av min dator senast 22.00, sedan låg jag och läste en liten stund innan jag gick och lade mig och då somnade jag väldigt snabbt! :)

    Paula

    May 9, 2011

  • […] Behovet utav sömn. […]

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment