Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for May 18th, 2011

Träna träna träna.

Förutom att cykla runt halva stan idag hann jag även med träningspass nummer två på en för mig ny sats anläggning. Sats Gärdet. Planen för dagen var att köra mitt styrketräningsprogram som jag fått av min PT. Det r väldigt basic och jag kan egentligen göra allt hemma/utomhus förutom att jag behöver en pilatesboll till några utav övningarna. Men jag saknade gymmet lite, eftersom det var länge sen jag var där.

Efter ett otal utfall, knäböj och armhävningar samt en övning som jag inte ens klarade, hade jag, i något svagt ögonblick, bokat in mig på ett pass SatsCykling. Jag var redan innan väldigt negativt inställd till klassen, enbart för att jag inte är så förtjust i Sats förkoreograferade spinningpass. Nu vet jag inet om dte var min dåliga inställning elle rom jag hade rätt helt enkelt. Men gud så trist det var!

Jag har blivit bortskämd med fantastiska spinningpass, med exempelvis den här superkvinnan. Pass där känslan och förståelsen för vad vi gör lyser starkt genom hela passet. Pass där friheten är stor och utgångspunkten hela tiden är en själv. Jag blir tokig när jag blir så styrd när jag spinnar som jag blev idag. Man ska hålla ett exakt tempo, man ska sitta när man ska sitta och stå när man ska stå. Det var absolut inget fel på instruktören, det är själva upplägget jag inte tycker om. Sen är jag å andra sidan inte helt spinningfrälst heller. Men, trots min negativa inställning så svettades jag, fick upp pulsen och genomförde hela passet. Bra!

Sats Gärdet var en trevlig anläggning, stor och öppen yta och trots att jag var där vid fem snåret så var det ganska lugnt = stort plus! Ett extra stort plus, som faktiskt gör att sats känns lite mera värt, är att Gärdet har tre squashbanor som man kan boka. Givetvis gratis för satsmedlemmar. MEN GRYMT! Någon som känner för en match? Trist att Gärdet ligger på fel sida stan bara.

Efter träningen var det bara att hoppa upp på cykeln och ta mig hem från gärdet till Kungsholmen. Nästan genom hela stan. Jag kan sammanfatta dagen med sammanlagt 75 minuter cykling, 30 min spinning, 30 minuter styrketräning och 35 minuter löpning/gång. Mycket effektiv dag!

 

Hej sats, det var länge sen!

20110518-041353.jpg

Nu kör vi styrka!

Ljuvlig lunch

Direkt efter min löpning åt jag den här ljuvliga lunchen. Ungslagad torsk i paket med kryddor, tomat, citron och lite smör tillsammans med lite ris, varm bladspenat (älska spenat!) ugnsvärmd broccoli och haricoverts.  Till det en kall sås. Hur gott som helst. Varma grönsaker är helt klart underskattade.

Att laga mat i ugn är förövrigt också väldigt underskattat. Jag tog bara ett torskpaket, la det i aluminiumfolie, saltade och vitpepprade, hade på fryst dill och lite smör ovanpå torsken, skivade en tomat och en citron och lade ovanpå. Bakade ihop hela paketet och körde in det i ugnen på knappt 200 grader i 20-30 minuter om torsken är tinad. Så gott, snabbt och enkelt.

Checkar in igen.

Nu är jag tillbaka igen och det med besked. Efter en natt med ordentligt med sömn, drygt åtta timmar, så kände jag mig återigen som en människa. Skönt! Sömn, kost, träning och vila. Jag behöver hela paketet. Efter en intensiv timme hos min psykolog hade jag många tankar i huvudet som jag behövde reda ut.

Solen sken utomhus och på cykeln på väg hem bestämde jag mig för att åka hem, äta ett mellanmål (keso med kiwi och kanel/kardemumma), dra på mig löparstassen och sticka ut och springa. När man bestämmer sig i god tid innan är det svårt att backa ur sedan om man får för sig att soffan är väldigt skön. Den lilla känningen jag hade utav foten igår, var idag borta. Jag tror att jag ska hålla strikt på varannandagslöpning, att aldrig springa två dagar i sträck så länge jag är under rehabilitering.

På mitt träningsschema har jag två löppass att välja mellan, dagens var 30 minuters löpning i fem minuters svep och med två minuters gångvila mellan. Jag fokuserade fullt och fast på tekniken. Det är väldigt jobbigt att ändra en invand teknik, även om den nya är mycket lättare. Jag upplever att jag springer fortare utan att ta i mer när jag får till tekniken, men det är jobbigt på ett annat sätt.

Man kan jämföra det med att bära saker uppför en trappa. Jag packar gärna på mig allt och klampar upp bara en gång. Medan en av mina kompisar hon tar en sak åt gången och springer lätt och och ner för trappan. Min vana löpteknik är stampig och tung, jag får ta i i varje löpsteg, men jag tar långa kliv och upplever att jag kommer snabbare fram. Med den nya tekniken ska jag ta flera snabba kortare steg och studsa snarare än klampa fram. Det är en helt ny styrke/uthållighets balans som är ovan.

Men så mycket skönare i hela kroppen! och som sagt så gick löpningen en aning snabbare utan att upplevas som jobbig. Tummen upp!

Foten känns relativt oberörd även efter 30 minuters löpning och jag hoppas att det håller i sig. Det är läskigt att utmana smärtminnet. I huvudet “vet” jag att det “borde” göra ont att springa så det känns nervöst varje gång. Jag stretchade i trappuppgången och kände mig riktigt bra. En härlig känsla!