Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for April 11th, 2011

Jävlar vad bra jag är!

Det blev en promenad till gymmet i härlig vårvärme, så jag var varm när det var dags för dagens shapepass. Jag kände redan på vägen dit att idag hade jag en annan känsla i kroppen. Jag kände mig redo, taggad inför utmaningen i dagens pass. Jag kände mig lite starkare, lite piggare, lite mer taggad. Kul!

Dessvärre kände jag mig också lite lätt svimfärdig efter 15 minuter, dåligt med energipåfyllning före passet gjorde sig tydligt påmind. Men även om det svartnade lite lätt för ögonen ibland och jag fick stanna upp och dricka lite vatten, så kändes kroppen så mycket starkare, smidigare och mer fit. Jag gillade spegelbilden och jag gillade hur kroppen kändes. Stark!

Det var som vanligt ett tufft pass med många bra övningar som körde slut på hela kroppen. Jag tjatar, men Ninnie Magnusson, hon är grym! Svetten rann bokstavligen av mig under passet. Det droppade från mig ner på golvet. Som vanligt tog passet slut jättefort och jag hann inte förstå vart tiden hade tagit vägen. Kanske i alla de där förbannade utfallen med axellyft åt sidan?

Jag kastade i mig en frukt och en Froosh och stegade iväg till Omyoga, där det var dags för 75 minuter Terapeutisk DeStress yoga. Jag hade förväntat mig ett väldigt lugn och avslappnat pass, lite likt yin. Eftersom min energinivå inte var på max efter ett shapepass som tagit all energi jag petat i mig och bara lite frukt som nypåfyllning, var jag inte direkt taggad för annat. Det visade sig dock att DeStress yoga inte alls är lika avslappnande och lugn som yin. Hade jag varit mer inställd å dte hade jag säkert uppskattat passet mer. Nu rann dock svetten minst lika mycket på yoga passet och 75 minuter var rätt tufft för mig i dagens form. Benen skakade, axlarna krampade, kroppen var trött. Vi stod i alla möjliga krigare och hunden och på ett ben osv med mycket fokus på andningen. Men mina muskler skakade för mycket för att jag skulle kunna fokusera på någon fjuttig andning.

Instruktören var väldigt bra, rättade till, kom förbi och var närvarande. Salen var väldigt liten och intim med bara 8 deltagare och det ger en speciell känsla. I avslappningen efteråt kändes kroppen mör, avslappnad och trött. Jag längtade hem till middag och vila.

Sagt och gjort, jag skyndade hem, köpte en reztart på vägen (typ det enda som var sockerfritt på 7/11). Hemma krävde kroppen snabb och energifylld middag.  Så fick det bli. Mozzarella med tomat till förrätt och kycklingfilé med svampstuvning och ärtor till huvudrätt. Vilken dag. Jag är grym.

Vårruset.

I år ska jag springa vårruset ihop med ett lag. Team ÄTATRÄNAKÄMPA. Det ska bli väldigt roligt! Jag ska presentera mina lagmedlemmar framöver och våra olika målsättningar. Jag har inte valt de snabbaste löparna till mitt lag, utan valt de starkaste kämparna. Jag har valt lagmedlemmar som verkligen utmanar sig själv genom det här vårruset. Vi har alla olika målsättningar och förutsättningar, att springa under 35 minuter, att ta sig runt gående och att slå en tidigare tid exempelvis. Någon som alltid hatat att springa och någon som försöker hitta tillbaka till glädjen att promenera tex. Jag har valt lagmedlemmar som jag kommer vara oerhört stolt över på dagen för vårruset.

Ibland när man läser olika träningsbloggar så känns det som om alla andra redan är så vältränade, snabba, duktiga och om man själv inte är där, kan det vara svårt att identifiera sig med dessa atleter. Det är träning inför marathon och ironmans och 16-milalopp. Det är oerhört inspirerande och jag älskar hur våra kroppar kan utvecklas och utföra stordåd. Men jag saknar ibland en motvikt. Det kan vara nog så utmanande att ta sig runt 5 km gående om kroppen är tung och man måste vara försiktig med sina knän. Det kan vara nog så utmanande att gå tre dagar i veckan. Jag som har vägt 133 kilo vet hur det är att börja från början, att kämpa med att gå vissa  “korta” sträckor. När man är tung så sliter det på kroppen och en halvtimmes promenad kan vara fruktansvärt jobbig. Jag vet att jag har flera läsare som är överviktiga, precis som jag är och har varit och som har svårigheter med att komma igång med sin träning och som kanske i många fall går ut för hårt och sätter för höga krav på sig själva. Som jämför sig med andra som lätt springer en mil och känner sig dåliga som “bara” orkar gå tre km.

Jag “coachar” (väldigt ödmjukt, för jag är ju absolut ingen PT eller så) tre st i mitt vårrus med målet att de ska nå sina mål. De tre ska gå vårruset och har olika målsättningar för det. Jag har skapat ett träningsprogram, helt utifrån det faktum att kroppen ska byggas upp från grunden och att man inte ska skada sig. Ju tyngre man är, desto större skaderisk är det.

Till motsats till alla löparprogram så finns här nu ett program som börjar i stort sett från scratch och som har som målsättning att man ska klara att gå runt vårruset, 5 km efter 6 veckor. Jag är ingen PT eller expert utan har gjort det helt efter egen skalle men inspirerats av program jag har följt för löpning. Om någon är intresserad så ligger programmet här: 6 veckor till vårruset

Jag inspireras utav er som utmanar er själva, oavsett om utmaningen ligger i att springa ett marathon eller gå tre dagar i veckan. Ni är fantastiska.

På väg!

På agendan: 60 min shape och 75 min de-stress yoga!

Dela med dig utav din historia!

Många mailar till mig och berättar om förändringar de har gjort i sina liv, hur de har blivit inspirerade utav bloggen eller vill inspirera mig när jag tvivlar, genom att säga “Kan jag så kan du.” eller tvärtom om “Kan du, så kan jag.”

Alla dessa mail värmer så oerhört mycket och ni är så många därute som har inspirerande berättelser att dela med er utav. Hur ni börjat älska träning, hur ni hittat er själva, hur ni gjort en stor livsförändnring, hur ni gått ner mycket i vikt osv.

Jag skulle gärna höra era historier. Jag inspireras utav människor som utvecklats, utmanats och förändrat sitt liv till det bättre. Om du känner för att dela med dig utav din historia, så maila mig på atatranakampa@hotmail.com en text och gärna någon bild. Bloggar du får du gärna bifoga din bloggadress, så publicerar jag era inspirerande historier och tankar så att fler kan få inspireras och beröras.

da5da3

Ibland glömmer jag bort att jag faktiskt också förändrats en del. Då inspireras jag av mina foton som visar en del utav förändringen.

Sockerfritt bakverk/kaka/dessert?

Det här med att vara sockerfri har ju gått rätt smärtfritt än så länge. Det känns som om kroppen är väldigt nöjd med nuvarande kosthållning så jag kommer hålla fast vid den. Den här veckans utmaning kommer utan tvekan vara på söndag när jag är bjuden på en av mina bästa vänners födelsedagskalas. Det är en kakfest. Alltså, min kära vän har bakat i veckor för den här tillställningen och det brukar vara fantastiska många små bakverk i alla dess former. Jag kommer drömma om kakor efter den dagen. Jag måste förbereda något jag kan ta med mig och äta. Typ fruktsallad med nötter och sånt kul, annars kommer jag lida under sockerdjävulens grepp.

Fats det kanske är någon som har ett tips på en helt sockerfri dessert/kaka/bakverk som jag kan laga och ta med mig? Det vore onekligen lite roligare. Jag använder inte sockerersättningsmedel och inte sirap eller liknande.

Ge mig era bästa tips!