Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for April 3rd, 2011

Utvärdering v.13

Bra vecka!

Trots att jag mådde räv i onsdags så fick jag ändå till se dagar med träning och en ganska fin träningsmängd också. I like! Tror dte är en sjukt bra kombo med löpning, yoga och funktionell styrketräning (shape). Maten har funkat okej den här veckan, men jag märker att det lätt slinker ner sockerstinna grejer utan att jag tänker på det. Känns som om jag skulle behöva en sockerfri period. men hur tusan gör man. Känns väldigt svårt. Börjar bli dags att ta itu med vägningarna igen. Vill få någon ordning på den här vikten nu.

Blött och halt och långt. (Men härligt!)

Det var dags för långpass idag. 70 minuter med hälften löpning. 8 km skulle det bli. Ute visade våren sitt otäcka ansikte med lera och regn i luften. Jag älskar våren och allt ljus vi får, men är inte särskilt förtjust i det här smältandet som sker överallt nu när snön rinner iväg. Min löptur påverkades i början inte så mycket utav underlaget, jag sprang på en hårt packad grusväg utan lera. Det var först i slutet, när jag svängde av på en smalare, mindre och betydligt lerigare skogsväg. Jisses. Jag fick bada i lera och halka runt på partier av is i tre kilometer. Blev hyggligt blöt om fötterna.

Man ser ganska tydligt på kurvan där uppe när jag sprang och när jag gick. Det var jobbigt, men överkomligt. Jag kände dock av foten en del. Min stackars fot, hur ska det här gå? Jag funderar på att behandla med Voltaren gel i någon vecka och se vad som händer. Ja, det och att göra mina rehabövningar noggrant igen.. Efter löpningen idag stretchade jag noga i 30 minuter. Duktiga jag.

70 minuter tog det och jag tog mig 8 km. Kul med långpass. Pulsen var uppe på 191, 94% och snittade på 163, 80%. Väldigt bra under så lång tid!

Söndagsmiddag.

20110403-080928.jpg

Var på fin söndagsmiddag med riktig söndagsstek och allt. Fantastiskt gott! Fin söndagsmiddag borde man alltid äta.

Löpning avklarad.

Det gick strålande! Ni får rapport senare.

Hur har er helg varit?

Långpass idag.

Såhär står det på mitt halvmaraschema idag. Ska bli intressant att springa långpass på leriga grusvägar istället för på asfalterade gångvägar. Förhoppningsvis går det finfint. Jag tror att jag snor upplägget rakt av nedan, 10-10-5-5-5 med 5 minuter rask gång mellan löppartierna. Ska bli kul! Jag gillar långpass.

Totalt 70 minuter. Försök jogga minst halva tiden.
Eftersom vi är ute i mer än en timme, är det bra om du har med dig lite vätska eller har möjlighet att dricka någonstans under passet.
Vätskepåfyllningen är viktigt både för återhämtning och för prestationen under passet.

Dela upp det så att du springer lite längre avsnitt in början av passet, och sedan kortare joggavsnitt mot slutet.
Förslag kan vara; inled 5 min rask gång, jogga sedan
10-10-5-5-5 min, med 5 min rask gång mellan joggpartierna. Avsluta med 10 min rask gång.