Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for March 29th, 2011

Så kör vi morgonträning imorgon också?

Kvart i sju tänkte jag befinna mig på bodybalance imorgon. Trots att det är en ledig dag. Visst är det imponerande? Jag är rätt grym.

Någon som tänker utmana morgontröttheten med mig? Virtuellt eller live. Jag finns på Fridhemsplan och coola Åsas klass. För att orka gäller det dock att sova ganska snart..

P.S. Jag var dessutom jätteduktig och fick till 50 minuters vardagspromenad i form av lite promenerande idag från skolan och inne i stan. Jag ger mig själv en stor guldstjärna för att jag försöker utöka min vardagsmotion, för det tycker jag är svårare än att släpa mig till gymmet och ändå tror jag att dte nästan gör mer för hälsan i det långa loppet att röra på sig mycket i vardagen än att träna fem-sex timmar i veckan.

Yinyoga på Omyoga

Det var alltså premiär för mig på Omygoga ikväll. Yin stod på schemat och jag hade höga förväntningar efter de tre fantastiska passen yin jag var på när jag var på Hawaii. Tyvärr tycker jag inte att kvällens pass var så mycket att hänga i julgranen. Lokalerna var trevliga, ljusa och framförallt väldigt lugna och vi fick trevligt bemötande av personalen när vi kom.

Yin för mig är en nästan meditativ form av yoga, som inte går att jämföra med någon av de andra, mer fysiska yoga formerna. Yin handlar om att få kroppens bindväv mer elastisk och mjuk och man jobbar med helt avslappnade muskler i olika positioner som man håller länge. Under passet saknade jag flera “nyckelpositioner” för höfterna och baksida lår, men kanske mest saknade jag vägledning genom passet. Jag vill bli påmind om hur jag ska tänka, hur jag ska andas, varför jag ska göra det och hur jag ska bemöta de känslor som kommer upp. Jag vill ha hjälpa att hitta flowet och att inte tappa bort mig i andra tankar. Jag vill bli inspirerad och känna att jag får tid att hitta positionen och att förstå den innan tiden börjar ticka. Jag vill ha låång tid i varje position.

Instruktören idag lyckades inte riktigt nå mig. Men jag kommer ge Omyoga flera chanser. Jag är på väg att bli förälskad i yinyoga, på riktigt och måste hitta ett ställe där jag kan utveckla den förälskelsen.

Yinyoga.

Jag var en av dem som köpte ett klippkort på Omyoga via LetsDeal.

Idag blir det förhoppningsvis premiär för mig på ett av deras yinyogapass. Kul!

Löparrygga?

Jag behöver dricka vatten när jag springer längre sträckor men är måttligt förtjust i vätskebälten. Har aldrig sprungit med löparrygga men är rätt sugen på en. Men hur stor ska man ha? Vilka är bäst? Camelbaken nedan är en 2 liters, är det för lite?

Tips- Löpskola för nybörjare.

Ni är många som läser min blogg som är nyfikna på att börja springa. Jag själv började springa för snart tre år sedan och hade aldrig tagit ett frivilligt löpsteg innan dess. Nu ser jag mig själv som löpare, om än en långsam sådan. Om tempot på min löpning överhuvudtaget är relevant, löpare är jag ju likförbannat.

Jag läser flera renodlade löparbloggar med människor som inspirerar mig. Men en av dem sticker helt klart ut, det är fantastiska MarathonMia som gång på gång bevisar att ingenting är omöjligt. Kvinnan som tävlar i distanser jag typ tycker är jobbiga att köra bil. Hon har inte heller sprungit hela sitt liv och vet hur det är att börja springa. Hon skriver en löparskola för nybörjare som jag verkligen kan rekommendera. Är ni det minsta nyfikna på att börja springa, eller vill ni bara få lite inspiration, ska ni läsa den.

Den förbannade huvudvärken.

De senaste två veckorna har jag vaknat med huvudvärk varje dag. Jag försöker fundera på vad det kan bero på, kanske är det all tidsomställning efter Hawaii som fått kroppen att känna sig upp och ner vänd? Kanske. Är det våren som kommer med en omställning för kroppen?

Det är i vilket fall som helst väldigt jobbigt och i morse toppades detta med ryggvärk i kombination med träningsvärk i rumpa och ben.  Mitt planerade löppass i morse ställdes in, min föreläsning i morse fick också ställas in. Jag sov lite till och efter massage utav ryggen och två ipren, känner jag mig som en ny människa. Men jag kan ju inte äta smärtstillande var och varannan dag.

Någon som har något tips på vad man kan göra åt envis huvudvärk som man vaknar med?