Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Not in shape..

Nej fy tusan, vilket oroväckande kvitto dagens shape-pass var. Not in shape at all.

Precis som Russin kommenterade på förra inlägget, en shapeklass kan verkligen vara jättebra med rätt instruktör och jag älskar AnnCarin som leder klassen klockan tolv på fredagar i Sundbyberg. Hon har också en fysik som verkligen är avundsvärd, vältränad!

Klassen är funktionell och så fort det kommer till funktionalitet så ligger jag efter rent automatiskt, eftersom jag dels är tung och dels är ganska bålsvag = väldigt väldigt dålig kombination. Idag på klassen fick jag ett bryskt uppvaknande om att jag behöver lägga till saker i min träning, för att jag ska hålla i längden. Som min kropp kändes idag så kommer den inte hålla så länge till. Saker jag tycker är ganska självklart att orka, orkade jag inte rent balansmässigt och muskulärt. Det var inga supertunga grejer, men det var vissa rörelser som jag kände att kroppen inte klarade av och det blev som att jag hängde i mina leder. Det var kanske inte så konstigt att det smällde till i ryggen i slutet av passet. Det gjorde svinont, som typ en nerv i kläm. AJAJAJ. Jag klarade inte ens av att göra liggande rygglyft, för det högg när jag lyfte benen.

Jag haltade ut ur salen med en naprapattid hos samma AnnaCarin och kände mig ganska nedstämd. Att man blir bra på det man tränar är så självklart, men ibland glömmer jag bort att det man har tränat upp, försvinner när man slutar träna det. Jag var ju så mycket bättre tidigare. Det här tränandet, är det inte ett evigt “två steg fram, ett steg bak”?

Jag satt på cykeln en halvtimme efteråt och hoppades på att det skulle öka rörligheten i höften och minska på smärtan som högg till vid vissa rörelser, men det hjälpte halvdant. Resten av dagen fick mitt backontrack-midjebälte sitta runt höften som stöd. Jag tror att det hjälper mot smärtan i alla fall.

Summa summarum?

Jag måste börja träna styrketräning igen. Jag kan inte bara springa. Suck. (Ni hör ju hur motiverad jag är..)

  • det är kul med styrketräning ella, för man blir snabbt bra på det vilket är motiverande. och det är särskilt vitkigt för dig som ska springa mycket. PREHAB-träning är roligare än rehabträning!!!!!!!!!!!

    Träningsglädje

    February 18, 2011

  • Alltså, jag vet ju det där egentligen. men min styrketräning har blivit så ostrukturerad och sällan att jag inte sett några resultat och då har det blivit tråkigt. Prehab är hundra gånger roligare än rehab, kanske ska skriva upp det på en lapp som jag ser varje dag? :)

    ÄtaTränaKämpa

    February 18, 2011

  • kom igen detta klarar du =)

    viktkamp

    February 18, 2011

  • Grattis på namnsdagen!

    suzan

    February 19, 2011

  • Tack!!

    ÄtaTränaKämpa

    February 19, 2011

  • Tur i oturen att du fick ditt uppvaknande redan nu när det är relativt lång tid kvar till ditt halvmaramål. Tänk vad bra och lätt du kommer springa när du stärker upp musklerna lite!

    Marie

    February 19, 2011

  • Upp med hakan! :-) Jag håller med Sara, styrketräning är roligt. Du kommer att hitta tillbaka till det när du sätter igång. Och Anna Carin är faktiskt en av de grymma instruktörer jag tänkte på, jag brukade träna för henne när jag jobbade i Sundbyberg förut. (Kan även rekommendera Kristines pass på SATS Stadshagen.)

    Russin

    February 19, 2011

  • Jag har heller aldrig gillat styrketräning utan haft snudd på ångest inför mina gympass (av massa mystiska anledningar) men nu tycker jag att det är riktigt roligt!

    Och jag är inte heller bålstark kan jag tillägga. Folk tycks tro det ibland men de där djupa coremusklerna som håller upp allt ihop, nixpix, och jag kör också mycket prerehab. Tänk på känslan när du kör ett Shape-pass efter en massa bålträning och känner skillnaden. DÅ kommer du tycka styrka är grymt kul och bara vilja köra mer, tror jag :) Funkar iaf för mig!

    Erika

    February 19, 2011

  • Vi får alla tankeställare ibland, inget du ska vara ledsen för Och tänk att det är kropppen som talar om vad den behöver! bara att göra kroppen nöjd så ska du se att den återgäldar tjänsten =)

    emliscious

    February 19, 2011

  • hej!

    jag följde din blogg lite förra året och undrar väl lite hur det går för dig?
    själv tränade jag som en tok från september till december och gick varken upp eller ner pga att jag åt precis vad jag ville.
    nu har jag däremot börjat med lchf och tränar tre dar i veckan. är inne på tredje veckan och har redan loosat 3,8 kg. funderat nåt på lchf?

    bruttski

    February 19, 2011

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment