Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for February 13th, 2011

60 minuters morgonlöpning som bländade själen.

Ja, det var kallt ute imorse när jag vaknade av att en liten bebis jollrade ute i köket. Jag mindes lite svagt attjag hade tänkt springa direkt på morgonen, innan dopet, för att hinna med veckans tredje löppass. Sagt och gjort. På med hela stassen och ut i köket med den stela kroppen. Minus arton grader ute. Skulle det gå? Jag är inte så känslig för kyla och har inte anammat tänker att det finns vissa saker som gör att det inte går. Jag har någon inneboende tro att allt går att göra. Allt.

Så jag bestämde mig för att köra. På tom mage. Men med ett par mjukisbyxor utanpå löpartightsen och en fleecetröja mellan underställströjan och löparjackan så känd ejag mig redo att möta kylan.

..och det gick jättebra!

Som ni ser så var det oförskämt vackert ute också. Solen lyste starkt trots att det var tidigt på morgonen och jag besvärades inte alls av den kyliga luften. Det bet i kinderna, men lungorna kändes helt obesvärade.

Idag var det långpass på agendan och nu börjar det bli lite mer löpning i passen.

Inled långpasset som vanligt med 10 min rask gång. Sedan springer du 5×2 min med 1 min rask gång mellan. Gå ytterliggare 10 min, föjlt av samma löpserie som tidigare (5×2 min med 1 min gång mellan), avsluta med 10 min rask gång.

Första 5×2 min var tyngre i benen än de sista. Överlag så är det så jäkla kul att springa igen! Och att springa efter ett program är tusen gånger roligare än att springa efter eget huvud. Det är en stark rekommendation att testa!

En timme senare kom jag hem, då hade jag haft en snittpuls på 158 (78%) och en maxpuls på 183 (90%) och förbrukat 770 kcal. Kroppen kändes väldigt glad och mina nerver lugnade ner sig en aning inför dopet (som gick prickfritt för övrigt..). Avslutade med att stretcha i 15 min. Guld!

Morgonlöpning i 18 minusgrader.

Allt går. Mer om det senare. Nu stretch!