Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for February 3rd, 2011

100% EGOBOOST.

Idag har jag varit jäkligt smart, effektiv och duktig. Samt snabb som vinden under löpningen. Dessutom stretchade jag efteråt. Väldigt bra.

Vilken fin fin tjej och vilken fin fin dag.

Var Ego du med!

Löpning – jag älskar dig.

Kan man känna löparglädje under nio minuters löpning, uppdelat på tre set om tre minuter? Jag trodde kanske inte det, men idag, under andra treminutaren då bara strömmade det över mig. Jag tänkte på det MarathonMia brukar skriva i sin blogg, öppna upp bröstet, fin hållning, lätta steg och peta fram höften. Jag lovar att jag flöt fram längs Norr Mälarstrand (Var det kanske då du viftade med din påse Erika? För jag har nämligen inte ett enda minne av något “störande element”, I was in the zone..)

Jag älskar älskar älskar löpningen. För att den finns där när som helst, det krävs bara nio minuter och ändå får jag uppleva äkta löparglädje. Kroppen gör det den är gjord för. Hjärtat får arbeta och är det någon muskel som jag ömmar lite extra för, så är det väl hjärtat. Idag var det inget kul väder, kanske, men jag märkte det inte ens. Vinden piskade  och jag trampade i två vattenpölar, det var en aning blött och kallt i luften. Men det kändes fantastiskt. Jag kände hur kinderna lyste av friskhet och kroppen jobbade sig varm.

Tre löpbitar a 3 minuter var med 1 min rask gång mellan plus både upp och nedvarvning i raskt tempo. Vi var ute i 40 minuter, hjärtat slog i snitt 67% av max och fick som mest bulta fram i 89%.

Skulle helst sticka ut igen. Längtar till helgens långpass, då ska vi börja springa även i det passet!

En bra dag.

Idag är det torsdag. Torsdag är en bra dag. Torsdag innebär löpning. Sånt gillar vi! Bara syrran anländer från skolan är vi redo att köra. När jag tog mig hem från skolan såg det dessutom ut såhär ute.

Strålande solsken. (Även om jag är lite ledsen över plusgrader, så förlåter jag vädret allt, så fort solen kikar fram!)

Dagens pass ser ut såhär:

Inled passet med 10 min rask gång.
Jogga sedan 3 min, följt av 1 min rask gång.
Upprepa det 3 gånger, dvs totalt 9 min löpning.
(3×3 min jogg, med 1 min promenad mellan)
Avsluta passet med 10 min gång

Gissa om  jag längtar till längre och mer sammanhållen löpning. Men, foten känns än så länge bra och det känns bra i kroppen att trappa upp ytterst försiktigt. Dessutom är det oväntat kul att följa ett träningsschema. För varje vecka kommer något nytt = I like! Träningsprogram is the shit.

Träna mycket, träna lite, träna lagom.

Jag har ett mål just nu, att få ihop 3-4 fyra dagar i veckan med träning. Nu är tre av dessa pass löpass från mitt halvmaraprogram och två av dem är inte så långa. Jag skrapar ungefär ihop knappa 200 min per vecka. Förr låg jag sällan “så lågt”, då var mitt veckomål 400 minuter (knappt 7 timmar), vilket jag inte alltid, men oftast kom upp i. Ibland låg jag mycket högre.  Jag funderar mycket över huruvida den träningsdosen jag har nu är lagom eller för lite.

Jag läser många träningsbloggar där de flesta tränar 5-7 dagar i veckan och gärna dubbelpass/långa pass. Inspirerande och motiverande, absolut. Men kanske får man också en sned verklighetsuppfattning. Det är klart att sådant påverkar mig, för tittar jag omkring mig, så är det inte så många “vanliga” människor, som tränar mer än tre ggr i veckan, knappt ens det. Det är rätt svårt att känna av vilken nivå som är lagom för just mig. Att träna så lite som jag gör just nu, är både skönt och stressande och lite tråkigt. Det är min attityd som stressar mig eftersom det i mitt huvud känns som om jag knappt tränar överhuvudtaget. Jag hinner dock med så mycket mer ( =avstressande) , när det inte är träning inte bara ett pass, utan två gånger om dagen . Men resultaten, både viktmässigt och träningsmässigt blir givetvis inte lika stora = tråkigt.

Men vad är att träna mycket och vad är att träna lite? Vad är att träna lagom? Jag har ingen aning.

Hur tänker ni?
bloglovin

iForm strikes again.

Alltså, jag har i något svagt ögonblick prenumererat på iForm. Det gör att jag nu hela tiden får mail från denna tidning. Inget konstigt med det. Men jag har på senare tiden börjat att faktiskt “läsa” dessa mail, för de innehåller alltid något tokigt/avskräckande från att börja prenumerera igen. Dagens mail hade rubriken “Vad tänder du på?” och även jag, som inte är särskilt insatt i reklambranchen förstår att det är ett “smart” grepp om man vill få fler att läsa mailet. Men alltså, en “träningstidning” som skickar ut mail med rubriken “Vad tänder du på?” ger inte ett särskilt gott eller proffsigt intryck.

I Form kör fortfarande på “Platt midja på 9 veckor” eller andra “gå ner i vikt snabbt-metoder”-kampanjer. Hela upplägget känns så fruktansvärt förlegat och rent ut sagt dumt. Det är rubriker som på sin höjd platsar på Aftonbladet. På hemsidan kan man tillexempel läsa att man gärna ska gå omkring och småfrysa lite, för då ökar förbränningen och man går lättare ner i vikt..

Idag kunde man via mailet ta testet för att se vilken träningsform som passar en bäst. Jag var bara tvungen. Jag fick svara på helt orelevanta frågor, typ “hur löser du en konflikt” eller “vilken typ av fest föredrar du?”.

Fick sedan svaret. Jag är tydligen en Swinger som borde satsa på exempelvis jazzdans eller orientering. Jag säger bara: MY GOD.