Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for February, 2011

Äntligen på plats!

Igår kom vi fram till vårt hem de kommande två veckorna. Huset är fantastiskt. Bara den lilla detaljen att det i huset finns ett meditationsrum med divan och sandgolv. Bara en sån sak. Jag är fortfarande lite drabbad av jet lag, dygnet känns så märkligt långt på något vis. Vi har bunkrat upp med frukt och grönt i huset och startade dagen med en skön morgonpromenad för att utforska omgivningen.

Vi ligger 11 timmar efter Sverige så nu när ni kanske börjar fundera på att sova, så planerar vi att äta lunch. Livet är just nu väldigt härligt, jag hoppas att ni har det bra hemma också. Stay tuned, för jag har en massa bilder, tankar, planer och nyheter att komma med!

LifeGene

I samma veva som Erika bestämde sig för att delta i forskningsprojektet LifeGene gjorde jag det också. Jag har funderat lite fram och tillbaka men anser att fördelarna är väldigt stora av att välja att delta i en så pass omfattande forskning kring hälsa. När man briner för något, i det här fallet hälsa och allt vad det innebär, hur gener, omgivning och samhälle kan påverka den, så är det inte mer än rätt att man hjälper forskningen framåt genom att ställa upp som deltagare. Dessutom innebär deltagandet för mig att jag får gå på hälsokoll vart femte år. Superbra!

Man får fylla i ett omfattande formulär oline, där får man även reda på de provsvar man får utav testerna som görs på hälsokontrollen.

Hemoglobin
Långtidssocker (IFCC)
Snabbsänka (CRP)
Njurvärde (Kreatinin)
Kolesterol
Apolipoprotein A1
Apolipoprotein

Annars mäts:
Längd
Midje- höft- och bröstkorgsmått
Vikt
Fettfördelning i kroppen (ett komplett BMI ingår)
Blodtryck och puls
Hörsel

Det ska bli jättespännande att följa med i det här projektet. Tycker du att det låter intressant? Läs mer här.

Hej då Sverige!

Nu lyfter vi. 26 timmar, sen är vi framme på första nattstoppet!

Hawaii.

Om fem timmar sitter jag i en bil på väg till Arlanda. Om åtta timmar sitter jag på ett flygplan på väg till Hawaii. Om mer än ett dygn landar vi på Hawaii. Det kommer bli underbart.

Min förkylning har nästan lagt sig, jag har kurerat mig som en dåre hela veckan. Dagens naprapatbesök hos imponerande AnnaCarin har givit mig pekpinnar att jobba utefter. Jag måste bli smidigare och starkare. Yoga-dvd är därför med och jag ska superstretcha underkroppen och stärka bålen.

AnnaCarin är förövrigt en aspirerande kandidat för att bli min nya PT. Jag gillar hennes tänk.. Väldigt “inifrån och ut”.

Men nu alltså, Hawaii. När jag kommer tillbaka om två veckor så hoppas jag ha insupit värme och kärlek från mina sju medresenärer och från solen. Jag hoppas att vågen visar minus, att jag har tränat många roliga pass. Att jag har hunnit blogga, både här och på Hawaiibloggen. Jag hoppas min nya blogg kommer vara startklar, den kommer ligga på den självklara adressen http://atatranakampa.se och då är jag en del av bloggarna på sidan Bloggar om träning. Jag hoppas jag är en aning solbrunare. En aning lugnare. Jag hopaps jag är redo för tentan som väntar mig och att jag har hunnit läsa en hel dle böcker.

Men mest av allt hoppas jag att jag har haft tid att bara vara och njuta av nuet. Huset vi ska bo i ser ju helt klart lovande ut..

Kehena hus nummerKehena hus nummerKehena hus nummerKehena hus nummerKehena hus nummerSand Floor Meditation Room - Kapoho Vacation Rental

Välkommen hem till mig.

I några veckor till bor vi i vår underbara lägenhet i Sundbyberg. Sen går flyttlasset till Kungsholmen. När jag tidigare funderat på att flytta in till stan har det hela tiden varit den här lägenheten som hindrat mig. Den är nämligen väldigt fin och jag älskar den. Den är jag. Jag har bott här i dryga fyra år och det var kärlek vid första ögonkastet. Nu går dock snart flyttlasset och det känns sorgligt att se lägenheten ligga uppe för försäljning. Jag hoppas att den/de som flyttar in kommer älska lägenheten lika mycket som jag gör och trivas här. Här finns annonsen på Hemnet om någon är nyfiken.

Välkommen hem till mig, såhär bor jag:

Bloggen strular..

Jag tycks inte komma åt bloggen, men vi testar via mobilen. Sitter nu redo för ett naprapatbesök och ska förhoppningsvis känna mig bra i ryggen innan vi åker till Hawaii. När vi åker? Imorgon!

Det här kan inte vara sant..

Vaknade imorse med den där känslan av att inte längre bara vara lite rosslig i halsen. Utan med en kropp som både kändes lätt febrig, tung och med hosta och halsont. Det kan väl ändå inte vara sant? Tre dagar innan Hawaii. Samma dag som vi ska bära ner ca 30 flyttlådor tre trappor. Förstår ni hur dålig tajmingen är?

Jag stapplade iväg till ICA för att köpa ett kit med “bli frisk fort som tusan”-grejer. Hur många timmar tror ni det tar innan jag är på benen igen? Alla som vill komma till Sundbyberg och bära flyttlådor får min stora tacksamhet. Ni är ju nästan 1000 personer om dagen som läser här, någon av er kanske gillar att bära flyttkartonger? Jag lever på hoppet..

Rapport från en krigszon.

Vaknade upp imorse med rassel i halsen och tänkte bara “inte det också!”

Sjuk är jag inte, men jag ska nog inte springa idag. Kanske känner min kropp av att det är rätt mycket nu, både inuti huvudet och utanför det. Jag är hästvakt på torsdag och har istället ägnat hela dagen hittills till att packa och städa lägenheten. På 75 kvadrat får man ihop ganska mycket saker..

Det är en sån där halvtråkig mellandag då mitt huvud och fokus är väldigt splittrat. Än så länge mår hästarna hemma relativt okej, vilket är skönt, men jag ser fram emot att kunna komma hem på torsdag och faktiskt göra ett handtag för dem. Någon frågade om fölen, och tyvärr är båda fölen från förra året sjuka. De hade dessutom (vilket faktiskt är ännu värre) hunnits flytta från gården innan de blev sjuka och står nu på en tränings och ridskoleanläggning med ca 60-70 hästar. Så deras gård kommer drabbas tiofalt värre än vår. Men, så länge alla hästar överlever, får det vara hur bökigt och jobbigt för oss människor som helst med sanering och desinficering, bara alla klarar sig.

En helt annan sak, det här med att packa och flytta, är tametusan bra träning de med. Man sitter inte still en sekund och bär och lyfter och grejar. Kommer göra många knäböj idag=bra.

Är det inte det ena så är det det andra, eller så är det både och.

En dag, då kanske jag kommer ha ett vanligt liv, då jag befinner mig på samma plats i mer än fem dagar i sträck. När den dagen kommer, lovar jag att ge er mer kvalitet på den här bloggen. Okej?

Det är lite mycket nu. Samtidigt som vi ska flytta hela vårt bohag till en ny lägenhet innan vi åker till Hawaii på lördag, så har våra hästar åkt på en oerhört smittsam sjukdom (förmodligen kvarka för er hästkunniga) och vår gård är satt i karantän. Så, jag ska försöka vara på några olika platser samtidigt men inte i något annat stall än vårt, då smittan sprids oerhört lätt mellan hästar via människor.

Så här sitter jag nu i Stockholm och funderar över morgondagen. Alla mina tummar hålls för att proverna tagna på våra hästar ska visa en mindre aggressiv infektion än den vi befarar och att alla hästarna överlever, några är nu ganska illa däran. Dessutom hoppas jag att fölningen som är beräknad om fyra veckor ska ske efter att hästarna är friska.

Sa jag att båda våra katter ska föda kattungar när vi är borta? (Vickan, du kommer få häcken full på gården, no shit…)

Men nu ska jag sova och samla lite energi till morgondagen då jag ska packa ihop lägenheten OCH åka till landet och vara hästvakt. Just nu är det lite sport att vara jag. Men håll tummarna för hästarna, så är ni gulliga?

Dagens sanning:

Snodd helt ärligt från Ruth.

Vägning, vecka 8.

Vikt: 111,3 kg  – 0,4 kg (sammanlagt – 21,7 kg)


BMI:
34,4

Mage vid naveln: 99 cm -1 cm
Midjemått:
92 cm -1 cm
Höft: 107 cm -1 cm
Under byst:
95 cm -1 cm
Höger lår:
69  cm -0 cm
Vänster lår:
67 cm -1 cm
Höger arm:
37 cm -0 cm
Vänster arm: 37 cm -0 cm

Minus, jag älskar minus! Fortfarande inga viktras direkt, men ett knappt halvt kilo. Det går ju åt rätt håll! Härligt. Samt att centimetrar försvinner väldigt snabbt, framförallt på magen och överkroppen.

Då är det väl bara att fortsätta precis som tidigare, men kanske utesluta dopfikat den här veckan..

bloglovin

Utvärdering av vecka 7.

Veckan som har gått har varit okej för både kost och träning, förutom igår, när ytterliggare ett dop gav mig världens sockerchock. Det är svårt med “lagom”. Men jag tänker fortfarande att dte är mot “lagom” jag borde sikta. Vi tar det en dag i taget.

Träningen har ju gått rätt bra även om det endast blivit tre riktiga träningspass och en ordentlig smäll i ryggen efter fredagens shapeklass. Det passet var även en påminnelse om att man blir bra på det man tränar och att jag har slarvat med min styrketräning på sista tiden. Inför imorgon har jag ingen aning om hur det kommer bli. Det kan bli precis hur som helst..

Spännande va?

Jag älskar älskar löpning.

Har jag sagt att jag älskar löpning?

Nåja, jag kan säga det igen och igen och igen, för fy sjutton vad löpning är underbart. Tänk, det trodde jag aldrig att jag skulle säga för bara några år sedan då jag aldrig tagit ett löpsteg frivilligt. Nu fyller löpningen så många funktioner utöver ren konditionsträning. Löpning har blivit en meditativ träningsform som skapar en enorm frihetskänsla i kropp och själ.

Dagens långpass skulle avvekra 6 km och såg ut såhär:

Inled passet med 10 min rask gång, försök sedan jogga sammanhängande i 10 minuter (i lugn behaglig fart) fortsätt sedan med 10 min gång innan du kör en löpserie på 5x3min med 1 min gång mellan. Avsluta som vanligt med 10 min rask gång.
Om du har möjlighet, drick lite under passet!

Mitt pass avverkade dock nästan 10 km och tog lite längre tid. Jag började med 20 minuters rask gång i min varma luvtröja. Herregud vad beroende man är utav funktionella träningskläder, jag kände mig som en turist längs med kungsholmstrand bland alla andra löpare som dedikerat söndagen till att beta av kilometer med pigga starka ben. Alla i snygga löparkläder, såklart. Jag försökte dock frammana bilden utav Rocky, som alltid sprang runt i mjukiskläder. I am the winner!

10 minuters löpning gick, inte så förvånanade dock, riktigt bra och jag hannkomma in i ett flyt. I öronen har jag precis betat av Supernova och är nu inne på Darling Jim, jag trivs så med att springa till ljudböcker. Slår två flugor i en smäll för mig som älskar böcker men sällan har tid att läsa. Jag slukar all typ av litteratur och förälskar mig ofta i böcker och längtar ut, bara därför.

Efter 10 minuters rask gång igen var det dags för 5×3 minuters löpningen och då kom jag in i andra andningen och löpningen kändes lätt, trots uppförsbackar och vissa hala partier. Att springa ute på vintern är grymt, det biter i kinderna och det känns oerhört friskt, samtidigt så bultar hjärtat kroppen varm och intrycken ger hjärnan lugn. Jag älskar det!

Sista biten gång fick hjärtat att lugna ner sina slag en aning och innan jag visste ordet av, så var jag hemma. Jag stretchad ei trapphuset och kroppen kändes jätteglad och lugn. Det onda i ryggen hade inte besvarat mig alls och förmodligen var dte jättebra att springa och mjuka upp musklerna en aning för nu känns det bättre.

Åh, vilket perfekt träningspass. Nu är jag redo för nästa vecka!

Tid: 84 min
Maxpuls: 187, 92%
Snittpuls: 154, 76%
Kaloriförbrukning: 1067 kcal

P.S. Om en vecka springer jag på Hawaii. D.S.

Dags för långpass.

Jag glömde löparjackan och springer med tre lager varav det yttersta är en munktröja. Kan bli intressant. Man är ju bortskämd med funktionella kläder..

Håll tummarna för att rygg och rumpmuskler mår bra av lite löpning, sen jag jag stretcha skiten ur dem. En mil löpning och gång har jag framför mig. Shoot!

PT sökes?

Jag inser att mitt förra inlägg kan ha låtit en aning deppigt och negativt. Det var visserligen skittrist att känna att kroppen var som en ojämn maskn där vissa delar (muskler) kändes splitternya och väloljade, medan andra delar helt klart hade rostat ihop.

Men, jag tycker ju egentligen att styrketräning ÄR roligt, precis som ni kommenterade så får man snabba resultat när man tränar styrka. Jag behöver bara lite mer struktur och fokus i min styrketräning. Jag behöver ett upplägg att följa.

Egentligen skulle jag vilja börja träna med en PT igen. Jag trivs verkligen med att träna med PT. Mitt problem är ju att min gamla PT slutat på SATS och om jag vill fortsätta med honom så hänvisas jag till uteträning eller träning på ett gym i Årsta, som jag i sådant fall också bör ha träningskort på. Det är inte helt optimalt.

Det skulle iofs vara roligt att träna med en annan PT, men då kan vi börja snacka om att ha ett jobbigt val framför sig. För hur vet man vem som är bra? Jag vill hitta en PT som har lång erfarenhet, är kunnig inom både kost och träning och som har en djupare helhetssyn på kropp, själ, hälsa och träning. Dessutom känner jag att mitt fokus är att bli stark inifrån och ut och måste ha en PT som verkligen börjar från början och bygger upp mig steg för steg med superstrikt teknik och som kan anpassa träningen efter min kropps styrkor och svagheter.

Ja, ni hör ju. Om ni har  något förslag, bring it!

Not in shape..

Nej fy tusan, vilket oroväckande kvitto dagens shape-pass var. Not in shape at all.

Precis som Russin kommenterade på förra inlägget, en shapeklass kan verkligen vara jättebra med rätt instruktör och jag älskar AnnCarin som leder klassen klockan tolv på fredagar i Sundbyberg. Hon har också en fysik som verkligen är avundsvärd, vältränad!

Klassen är funktionell och så fort det kommer till funktionalitet så ligger jag efter rent automatiskt, eftersom jag dels är tung och dels är ganska bålsvag = väldigt väldigt dålig kombination. Idag på klassen fick jag ett bryskt uppvaknande om att jag behöver lägga till saker i min träning, för att jag ska hålla i längden. Som min kropp kändes idag så kommer den inte hålla så länge till. Saker jag tycker är ganska självklart att orka, orkade jag inte rent balansmässigt och muskulärt. Det var inga supertunga grejer, men det var vissa rörelser som jag kände att kroppen inte klarade av och det blev som att jag hängde i mina leder. Det var kanske inte så konstigt att det smällde till i ryggen i slutet av passet. Det gjorde svinont, som typ en nerv i kläm. AJAJAJ. Jag klarade inte ens av att göra liggande rygglyft, för det högg när jag lyfte benen.

Jag haltade ut ur salen med en naprapattid hos samma AnnaCarin och kände mig ganska nedstämd. Att man blir bra på det man tränar är så självklart, men ibland glömmer jag bort att det man har tränat upp, försvinner när man slutar träna det. Jag var ju så mycket bättre tidigare. Det här tränandet, är det inte ett evigt “två steg fram, ett steg bak”?

Jag satt på cykeln en halvtimme efteråt och hoppades på att det skulle öka rörligheten i höften och minska på smärtan som högg till vid vissa rörelser, men det hjälpte halvdant. Resten av dagen fick mitt backontrack-midjebälte sitta runt höften som stöd. Jag tror att det hjälper mot smärtan i alla fall.

Summa summarum?

Jag måste börja träna styrketräning igen. Jag kan inte bara springa. Suck. (Ni hör ju hur motiverad jag är..)

Det här var inte igår:

Att bygga pannben med intervaller.

När man är sådär trött, men ändå beger sig ut, så är dte precis som Viktoria kommenterade på förra inlägget, att man blir mentalt mycket starkare av att fullfölja dte man hade planerat. Givetvis inte till vilket pris osm helst, ibland mår man bäst av att vila. jag yftar mer på en sån trötthet som sitter i huvudet. När man är seg och ovillig.

Jag stack ut precis som jag sa. På med snygga och varma löparstassen och sen ut i kylan. För herregud vad kallt det var ikväll. På något vis var 18 minusgrader i Umeå mycket mildare än vad det kändes idag. Det här passet väntad epå mig:

Kort intervall idag; Inte så farligt som det låter
Värm upp med lätt jogg och lite allmän rölrlighet (lätt stretch) Därefter din 150 m intervall som du ska springa i lite fortare fart än distanslöpning. Vilan mellan varje iuntervall är lite ståvila + sakta jogg tillbaks till startpunkten. Passet går även att springa på klocka; kör då 50 sekunder fortare, stanna och vila kort, och jogga tillbaks till startpunkten och starta igen. Totalt 8 upprepningar. (8x150m (50sek) med kort ståvila och 150 m jogg tillbaks)
Totalt ger intervallpasset 3km löpning inkl vilojoggen.
Tänk på att inte springa för fort (ingen sk mjölksyra, utan bara lite fortare än din distansfart/joggfart. Viktigt att varva ner med lugn jogg + stretch av framförallt vader/baksidor lår.

Jag hade ingen koll på distans så jag fick gå på tiden. Jag glömde att stretcha innan intervallerna, det var ärligt talat för kallt för att stå still någon längre tid, mina ben blev som två isklampar. Jag värmde upp med 5 min gång + 5 min lätt jogg och hittade sedan en väg med ganska bra grepp, ingen is och kall snö. Så då var det bara att börja.

När man läser om intervallpass så låter det alltid så himla lätt. Men det räcker med första vändan för att man ska stöna inombords utav igenkänningsfaktor och bara “Åh nej, det här är ju jobbigt!”50 sekunder tycks plötsligt evighetslånga.

När jag kom hem sen så stod en mycket sen middag på bordet. Jag är så bortskämd!

Jag körde en väldigt kort ståvila efter varje vända, gick raskt halva vägen och jogga restrerande. Min puls rusade ganska ordentligt efter varje intervall. Glömde ganska snabbt bort att jag inte skulle springa för fort och körde på ganska bra. Sen helt plötsligt så har man bara en kvar och den gick som en dans. Jag joggade några minuter hem, gick resten och känd emig helt grym. Väl hemma var jag ordentligt kall om benen men glad i hjärtat. 50 minuter tog kalaset, sen stretchade jag  10 minuter också, alltid i trapphuset, så att man hinner tina i lagom tempo. Passet brände 620 kcal, maxade pulsen på 191 (94%) och snittade på 154 (76%). Sweet. Nu är både kropp och knopp trötta. Men framförallt jagade jag ut segheten ur kroppen och boostade pannbenet med järnhård vilja. I like.

Tömd på energi.

Kom precis hem och föll ihop på sängen. Vill nog aldrig resa mig härifrån, men så vet jag ju att det ska springas idag. Jag kan inte skjuta upp tisdagens pass en dag till och jag vet det. Men energin är borta och ute är det kallt och hur ska jag kunna springa intervaller på snötäckt is? Jag vill bara äta middag och koppla av.

Herregud vad jobbigt det känns att ens resa sig upp och byta om.

Ändå vet jag att jag kommer göra det, för jag kommer må tusen gnger bättre efteråt, även om dte tar emot just nu. jag ska bara vila i tre minuter och sedan sätta igång. Alright. Tre minuter, sen  kör jag.

Klar. Äntligen.

Nu ska jag hem hem hem efter alldeles för lång tid på Studentpalatset.

Väl hemma hoppas jag att jag fortfarande har någon energi kvar för lite löpning. Det ska bli skönt att få återuppstå som en vanlig människa igen efter det här nergrottandet och hemtenta-skrivandet. 18 A4 har jag klämt ur mig. Känner mig helt tom i huvudet. Ute är det mörkt.