Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Vad ska jag ge mig själv i gott-nytt-år-present?

Älska nystarter, men hata fenomenet nystart. Klingar så negativt på något vs. Som om alla nystarter alltid leder till ett avslut och ett indirekt misslyckande. En nystart kan vara en upphottad vardag med en extra boost energi, motivation och inspiration.

För mig blir 2011 definitivt en nystart, med allt vad det innebär. December 2010 kan gå till historien som månaden med minst träning och mest mat (plus en hel del som inte ens kan klassas under “mat” och knappt heller “nödproviant”, en massa skit med andra ord, näringsfattigt men energirikt. Precis vad min kropp behöver, inte.)

Så, min kropp ska få lite presenter utav mig som ska göra 2011 till ett toppenår för mig och min kropp. För nu är jag less på att känna mig som jag känner, se ut som jag ser ut och vara så otränad som jag för ögonblicket är. Dags med sporrande mål att jobba inför.

Därför betalade jag idag anmälningsavgiften till Stockholms Halvmara 2011. Nu är det bara att börja trappa upp en hejdundrande genomtänkt träning för att orka, för att hålla och för att hinna runt snabbare än maxtiden för halvmaran som är 2:45. För att hålla så måste jag fokusera på tre saker:

1. Jag måste gå ner i vikt. Det går inte att springa så långt så pass tung som jag är nu. Det spelar ingen roll hur jag gör eller vad jag tycke rom det. Jag måste gå ne ri vikt om jag nu ska springa 2,1 mil och träna inför det utan att få ont i kroppen. Ont är inte kul. Ont vill jag undvika.

2. Jag måste öka distans och hastighet oerhört försiktigt och genomtänkt. Min fot är inte helt med mig och om den ska vara stark och hel under hela säsongen, så måste jag tänka efter före och vara försiktig. Och tillbaka till rehabövningar. Bums!

3. Jag måste träna upp en kropp som orkar vara stark under löpningen. Så att jag inte får besvär någonstans. Jag ska träna och stretcha och stärka bål och ländrygg så att den orkar hålla uppe hela kroppen. Det gäller för mig att vara i topptrim.

Jag har dessutom fler presenter till min kropp. Den största är kanske den deal som jag håller på att knåpa ihop. En deal jag ska ha med min syster. Just nu ska jag skriva ner 5-10 grundläggande saker som jag behöver för att må bra i kopp och själ.  Vi kan också kalla det för grundläggande behov. Utifrån de behov jag skriver upp, så ska jag försöka fundera på hur jag ska kunna hjälpa mig själv att uppfylla alla mina grundläggand ebehov. Om jag tex behöver 7-8 timmars sömn, hur ska jag hjälpa mig att få det?

Det ska resultera i en deal som jag ger mig själv. Vi snackar inte förbud och krav, utan vi snackar förbättra förutsättningarna för att må så bra som möjligt. Den dealen ska jag göra me dmig själv, med syrran och vem som helst som vill hänga på vet jag.

Det blir nog minst största present till mig själv. Just nu trivs jag inte, men s kan livet vara ibland. Acceptera gårdagen och förändra dagen idag.

  • äntligen är du tillbaka ella!

    Träningsglädje

    January 7, 2011

  • Sakta men säkert reser jag mig upp :)

    ÄtaTränaKämpa

    January 7, 2011

  • Galet imponerad av en anmälan till Halvmaran! Jag kan inte springa och framför allt kan inte mitt knä det och jag skulle aaaldrig anmäla mig därför. Springa långa lopp gör mig sååå imponerad :)

    Erika

    January 7, 2011

  • Erika, vi får väl se hur det går, september och 21 km känns just nu härligt avlägset, haha! :)

    ÄtaTränaKämpa

    January 7, 2011

  • kul att du är anmäld till Stockholms halvmara, själv är jag anmäld till halvmarathon i Gävle! =) Den går av stapel den 8e Maj och jag hoppas hinna komma igång efter juluppehållet till dess ;b Hoppas allt går bra för dig så får du la höra av dig om du behöver pepp! ;D

    LYCKA TILL ! :)

    Bella

    January 7, 2011

  • Jag håller med dig angående begreppet nystart. Jag gillar också nystarter eller egentligen inte. Eftersom många förknippar det med misslyckanden. Att man lägger ett missyckande bakom sig och sedan nystartar. Kanske man borde använda ngt annat uttryck. Kanske säsongsupptakt? Se sig som en elitidrottare/ett lag. Man har säsonger och olika satsningar. Allt går ju upp och ner men inte nystartar tex. AIK. De lägger bara om taktik, har säsongsavslutningar och uppstarter. De har försäsonger och blir slitna och oinspirerade i slutet av säsongen. Mitt förslag blir sålunda att vi inför denna säsongen har följande taktik…

    Lycka till!

    Du är bäst och min stora inspirationskälla!

    Snigel

    January 7, 2011

  • Åh, mycket smarta tankar kring kopplingen mellan ex fotbollsspelares oliak säsonger, jag gillar tänket skarp! Tack!

    ÄtaTränaKämpa

    January 7, 2011

  • Låter som en fantastiskt bra deal Ella!

    Paula

    January 7, 2011

  • Välkommen tillbaka! Du är klart en av mina inspirationskällor, för att man känner igen sig. Har inte en massa vikt att ta itu med men en form att fixa. Funderar på att anta en utmaning på ett halvår om att gå ner mest i fettprocent? Vad tycker du sunt eller osunt? Jag gillar utmaningar!

    Cecilia

    January 7, 2011

  • Åh, en bra fråga. Det kan ju var abåde och, beroende på vilken inställning man har själv. Att gå ne ri fettprocent om man har en del fett att gå ner är ju sunt, men att gå ner i fett bara för att, fastäm man kanske inte behöver det, kan ju bli tokigt. Vilken inställning man har till sig själv och sin kropp spela också in. Har man en avslappnad attityd och lite distans så säger jag kör, men har man en lite sårig relation till sin ropp och mat, då skulle jag undvika det. Hur går dina tankar?

    ÄtaTränaKämpa

    January 7, 2011

  • GU va KUL!!!

    Det bästa med att vara tung när man börjar löpträna och gå ner i samma takt som man ökar tempot/förlänger rundorna är att jag inbillar mig att man vinner i styrka. Ens ben har ju fått börja med att släpa runt extrakilon, och hjärtat och lungorna har klarat en större kropp.

    21 km är jobbigt, men det går. Jag var med på originalbroloppet (japp, så gammal är jag) och hade verkligen inte toktränat. Det gick, jag överlevde och jo, efter några år kunde jag tänka mig att göra om det! Du kan mycket mer om skor, fokus, stretch, vila, träning, mat etc än vad jag kunde då, så det kommer funka klockrent.

    Åh, va kul!! Hejja!!!!!

    /AC

    AC

    January 7, 2011

  • Tack AC! :)
    Jag har klarat 21 km en gång och även om dte var etttag sedan jag sprang regelbundet så inbillar jag mig att jag lätt klarar det igen. tron har jag iaf! Haha! Du ska inte hänga med och köra halvmara igen med mig i höst då?

    ÄtaTränaKämpa

    January 7, 2011

  • Ja, det är skönt att du är tillbaka på banan :) (eller det har du väl varit hela tiden) Tagit hand om dig själv på landet, har sett underbart ut!

    Jag vet att du kommer klara dina mål och du är som vanligt förståndig och har tänkt igenom planen ordentligt :) Bara att köra!

    Sophia

    January 7, 2011

  • Härligt Ella! Själv ska jag träna inför Sydney’s halvmara i September. Sprang 2009 och nu vill jag slå min tid. Jag måste precis som du ta det lugnt. Har inte sprungit på ett tag nu pga av att mitt ben trilskas (har på något vis lyckats överarbeta gluteus maximus och då har ryggen och baksida lår fått jobba som bara den=benet inte glad). Har springförbud just nu :-( Men snart så! Fasiken vad vi ska springa!

    Jennie

    January 8, 2011

  • Vad jag älskar tränings- och viktnedgångsbloggar! Det kan inspirera mig. Jag måste själv gå ner i vikt. Jag gick ner 15 kg för ca 6 år sedan med hjälp av Viktväktarna. Tyvärr har jag gått upp dessa kilon igen. Det måste bli ändring på detta. Idag blir det träning på gymmet!

    Junitjej

    January 8, 2011

  • Hej Ella
    härligt att läsa din blogg igen. Jag känner precis som du, jag funderar på att springa lidingöloppet 1eller1,5 mil. Jag har sprungit det en gång innan väldigt kuperat men jag springer gärna i skogen. jag behöver med tappa några kilo vill gå ner sju kilo nu i vår jag gick ner sju kilo i höstas. Det jag behöver göra nu är att komma igång med träningen. Kram på dig

    Emma

    January 8, 2011

  • Go Ella! RIKTIGT coolt att springa halvmara!! Jag behöver vill också komma igång med löpningen, så vill du ha springsällskap så larma :) . ( OBS! Jag väntar gärna tills snön har smält, iallafall litegrann ;) .) Själv tycker jag att nystart har en väldigt positiv klang, “a clean slate” liksom, inget bagage, ingen historia, bara framtid :) .

    soffans

    January 8, 2011

  • Hej. Har läst i din blogg ett tag nu och håller själv på att göra min egen blogg. Jag är mycket imponerad över dina före och efter bilder. Vilket ger mig själv en taggis att lyckas med mina mål. Ha ett gott fortsatt 2011=)

    mariah

    January 8, 2011

  • härligt att läsa dina mål inför 2011! inte en tillstymmelse av “beach 2011″ prat i det! love it! ska också springa halvan i september här i sthlm. Hade som mål förra året att ta mig runt och jag gjorde det med en bättre hälsa som vinst! Är du sugen på ett träningspass/surr så är det bara att höra av dig!

    och åter igen! bra jobbat och håller tummarna att 2011 blir ditt år!

    helena j

    January 9, 2011

  • Hej på dig! åhh, det kommer bli kul att följa din väg eftersom jag själv går lite i samma tankar. har bestämt mig för att 2011 kommer bli ett riktigt löpar-år och funderar för fullt vilket lopp jag ska anmäla mig till. I augusti går Malmö halvmara och det låter ju lagom långt fram, kanske jag ska våga anmäla mig?!

    Heja dig!

    Steelfire

    January 9, 2011

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment