Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Priset för årets träningsblogg.

Jag var på prisutdelningen för Årets träningsblogg som Fitness Magazine delade ut  för första gången i år i samarbete med Sparkibaken.

Jag skrev knappt om priset när det var nomineringsdags, vilket kanske varit ostrategiskt. Men jag vet inte om jag ens skulle klassificeras som träningsbloggare, enligt de grundkrav som fanns. Jag skriver inte enbart om träning, först och främst och även om jag själv ser på mig som mer träningsgbloggare än en viktbloggare, så är jag både och.

Jag har haft många synpunkter på tävlingen; först och främst är jag jätteglad att den finns och kommer fortsätta finnas. Det är superbra att den här delen av bloggvärlden får lite uppmärksamhet. Det finns mängder med träningsbloggar, många inspirerar och motiverar sina läsare till träning och att ta hand om sin hälsa. Bloggarna kring träning och hälsa syns dock inte i det stora hela, det finns inte ens en kategori för “träning” på Bloglovin. Det är på tiden med uppmärksamhet riktad mot träningsbloggarna.

Men med detta pris så kommer en hel del funderingar kring vad man egentligen vill med det? Vill man kora den bästa träningsbloggen? Vill man kora den träningsbloggen med flest läsare? Vill man kora den träningsbloggaren som är bäst på att göra reklam för sig själ och för tävlingen? Vill man få reklam? Vill man uppmärksamma träningsbloggosfären? Vill Fitness få reklam genom att alla träningsbloggare skriver om tävlingen och länkar sina läsare dit?

Fitness är en stor tidning, ändå kändes det som om tävlingen aldrig riktigt nådde fram i tidningen utan mest var en tävling som marknadsfördes på olika bloggar. Varför skrevs det så lite om priset, som faktiskt var väldigt generöst med en träningsresa (som enligt ryktet Sofy ska tackas för) och träningskläder från Reebok för 10 000 kr. Det är ju ett fantastiskt pris! Men varför skrevs det så lite om det i andra medier än bland träningsbloggare? Var var reklamen från Fitness sida?

Att man kan rösta hur många gånger man vill på finalisterna och att även det var helt och hållet drivet från bloggarna, är så himla tråkigt. Jag läste någonstans att möjligheten att rösta så  jämfördes med Idol. Jag vet inte vad jag ska säga om det, Idol ses av flera hundra tusen personer som alla vet vilka som är med och tävlar. Jag som inte ens ser på Idol vet vilka som är finalister. Den här tävlingen uppmärksammades utav de som läste bloggar som antingen gjorde reklam för tävlingen, eller som var finalister.

Slutligen så var jag ju också på plats under prisutdelningen på Best of the Best då Mia välförtjänt vann första priset. Tråkigt var bara att priset delades ut under lunchen, inne i gruppträningssalen, på den dag med minst deltagare på konventet och fick således väldigt liten publik. Även tråkigt att väl på plats så kändes det verkligen som om det fanns en vinnare och fyra förlorare. Vad var vitsen med att läsa upp vem som kom sist av finalisterna? När man har fem finalister, så tycker jag att alla fem ska känna sig som finalister och alla förtjänar ett pris och viss hyllning. Man ska inte gå därifrån som tvåa och känna sig som en förlorare. Plats 2-5 fick ingen större uppmärksamhet alls och inte heller nämndes något pris för de övriga finalisterna.

Jag ska inte bara vara kritisk och gnälla, för jag tycker att idén är superbra och priset är verkligen välkommet. Det finns en stor utveckligspotential i priset och jag hoppas att mycket kommer att se annorlunda ut till nästa år. Mina förslag och önskemål är som följer:

Dela ut fler priser. En till årets träningsblogg, men kanske en till årets nykomling, eller årets träningsprestation eller ett pris till årets “livsförändring”. För att ta några exempel. Ge bloggar som kanske har oförtjänt få läsare, lite uppmärksamhet. Slå på stort och ge tävlingen plats i tidningen och ragga lite reklamplats hos andra medier. Det måste ju finnas andra tidningar som kan vara intresserade av tävlingen. I år tyckte jag att ansvaret låg på bloggarna själva att marknadsföra tävlingen, vilket ger den lite sämre status. Gör tävlingen känd och erkänd, så kommer fler att känna till den, fler att rösta och fler kanske okända bloggar kommer få röster.

Ge finalisterna plats i tidningen, ordentligt. Varför inte göra ett reportage om de olika finalisterna inför finalomröstningen i tidningen, så att fler får skapa sig en uppfattning och läsa om de olika bloggarna. Så att bloggarna får den uppmärksamhet de förtjänar. Låt även alla finalister få pris, det ska kännas att man har tagit sig till final, det ska vara något att vara nöjd och stolt över. Gör givetvis röstningen personlig med exempelvis mailadress, så att det bara går att rösta en gång i finalen.

Förflytta prisutdelningen till stora mässhallen, om den nu ska ligga under Best of the Best och Hälsomässan, så att prisutdelningen får publik. Låt alla finalister som är på plats komma upp och presenteras. Se till att alla som ska prata vet om vilka finalisterna är.

Det ska bli spännande att se hur tävlingen utvecklas. Träningsbloggar finns det ju mängder utav och fler verkar vi bli, spännande.

  • Kul att höra dina synpunkter. Det fanns absolut saker som kunde förbättras, men det här var en testomgång. Plats 2-5 fick också pris, tyvärr glömdes det bort att annonseras från scen. Och de ska absolut inte känna sig som förlorare, det var ju grymt att komma till final!

    Jag tycker också att det ska vara olika kategorier, men eftersom det här var första gången blev det endast ett pris. Får se hur det utvecklar sig framöver. Det går inte att göra alla nöja, men det är intressant att se att det finns så starka åsikter om tävlingen, då verkar den i alla fall ha väckt ett visst intresse.

    Mer uppmärksamhet i tidningen är önskvärt. Det ligger på Fitness bord.

    Har du ett bra förslag på hur vinnaren ska utses om det inte är röstning får du gärna mejla mig? Då vi har många kontakter och är kompis med andra bloggare hade säkert flera kommenterat att det vore konstigt om vi korade vinnare efter egna åsikter.

    Mvh
    Terese

    Terese Alvén

    November 22, 2010

  • Det är inte konstigt att rösta fram en vinnare och det läser jag inte heller att Ella skriver – det konstiga ligger ju i att man kan sitta och rösta om och om igen. Det blev en tävling i att samma läsare röstade om och om och om igen på samma bloggare!

    Jag tycker, som du vet, att grundidén är bra men det är synd att idén inte fick snurra några tankevarv till innan den genomfördes.

    Det känns lite oprofessionellt att låta den riktiga marknaden också vara testmarknad. Rent ut sagt dåligt var hur det presenterades från scen – man förutsatte att alla var tjejer (den fanns en kille med…) och man glömde bort det ena och det andra.

    Synd att detta inte känns som ett prioriterat engagemang när Fitness som varumärke är så väl etablerat bland bloggarna som gör ganska värdefull PR för tidningen mest hela tiden. Lite för nonchalant är mitt slutomdöme.

    Träningsglädje

    November 22, 2010

  • Jag tycker vi drar ihop en egen “årets träningsblogg”, fast med olika kategoriter! Vi jagar egna sponsorer och gör detta så som vi vill ha det! Är det inte en lysande idé? =)

    Själva tanken med träningsbloggar är enligt mig att kunna inspirera andra, informera och bara vara en gnutta glädje i vardagen. Träning är ju så himla ROLIGT! Bara jag får en människa känna glädje över att träna/äta rätt gör mig lycklig och ger mig viljan att fortsätta! Vi som träningsbloggar är BRA och gör faktiskt lite NYTTA än och bara bidrar till samhällets konsumtionshets (som de flesta modebloggar faktiskt gör).

    Katta

    November 22, 2010

  • Tack för massor av bra synpunkter, jag håller med om det mesta. Nästa gång vi genomför det här arrangemanget kommer vi att välja en bättre tidpunkt att dela ut priset, vi kommer förhoppningsvis att komma ihåg att dela ut priserna till plats 2–5 – och vi kommer att boosta tävlingen mer i förväg.

    När det gäller papperstidningen Fitness, som jag ansvarar för, är det svårt att hänga med i processen inför korandet av vinnaren. Vi har en pressläggning på cirka två månader, så det är svårt att hinna presentera finalisterna innan tävlingen är avgjord (vi diskuterade detta). Men vem vet, kanske kan vi ändra tidsplanen i framtiden så att detta blir görbart. Den här gången publicerar vi en stor artikel om vinnaren, i nr 02/2011.

    Jag har googlat runt och hittat massor av åsikter om Årets träningsblogg på olika bloggar, men jag har inte fått ett enda mejl med synpunkter/förslag på förbättringar. Det vore kanonbra om alla bloggare kunde mejla önskelistor till mig på marie@fitness-magazine.com – så har vi något att prata om när vi samlar arbetsgruppen inför nästa års bloggpris!

    Marie Kjellnäs

    November 22, 2010

  • GRATTIS VÄNNEN; visste inte ens att det fanns en sådan här tävling och att DU blivit nominerad! För mig kom du på första plats hur som helst. Jag tycker det är häftigt att du tagit dig så här långt i bloggvärlden.
    KRAM och ha en underbar dag!

    Din stolta kusin

    Karin

    November 24, 2010

  • Hej Karin, vad roligt att du är här inne och läser!
    Nu var det kanske lite otydligt formulerat i inlägget, men jag var inte nominerad till priset. Men nog hade jag kunnat platsa där uppe ;) En annan gång kanske..
    Kram!

    ÄtaTränaKämpa

    December 2, 2010

  • Jag är också bloggare, och träningsbloggare i allra högsta grad. Jag hade ingen aning om det här priset och det säger kanske litegrann om att inte bara träningsbloggarna skriver i skymundan utan att det även finns en “klubb för inbördes beundran” bland dessa, och att det finns ytterligare nischer inom denna nisch av bloggande.

    Men varför är det så viktigt att TÄVLA i allt jämt? Kanske har jag varit naiv när jag trodde att vi skriver för att vi vill förmedla inspiration och att våra inlägg kommer från hjärtat? Jag kommer i alla fall att fortsätta blogga, hur få eller många som än läser, utan att bry mig om några prispokaler eller nomineringar.

    camilla

    February 24, 2012

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment