Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for November 17th, 2010

Bästa citatet levererar Tanja idag:

Glädjen sitter i själen, inte i underhudsfettet.

Kan rekommendera att läsa hela inlägget. Klokt.

Med det säger jag godnatt för idag!

Ge dig själv lite egenkärlek:

Tappa upp ett fotbad, jag brukar använda vår skurhink, häll i en skvätt olja av vilket slag du än har hemma. Sätt dig i soffan och njut. Det är sådana små stunder av egenkärlek som ger mig extra lugn och kraft.

Ur form? I form?

Det var en tveksam kropp, men ett taggat sinne som stod på SATS, redo för ett pass som jag visste kunde bli precis hur tufft som helst. Det är en rolig sak när man tränar med en PT, man vet aldrig riktigt vad man har att vänta sig. Man kan tro att passet ska se ut på ett visst sätt och sedan få göra något helt annat. Roligt och ibland ångestframkallande.. :)

Idag började vi med knäböj med axelpress på bosuboll, lättare än jag trodde att det skulle vara, men svårare att vara teknisk korrekt. Benen skakar och inget känns det minsta starkt. Vänta här nu, det var en känsla som följde med mig genom hela passet. Jag är faktiskt ur form! Det skulle man ju kunna gräva ner sig över, eller så får man bara ta det för vad det är. Och “ur form” är ett väldigt luddigt begrepp. Jag kanske är ur form, jämfört med när jag var i bäst form, men jag kanske är i form, jämfört med när jag var i sämst form.

Vi fortsatte med härlig bålstabilitet i form av en planka med raka armar, där jag skulle vandra upp och ner på en stepbräda. AJAJAJ. Men inte i magen, utan i händer och axlar. Ge mig starka handleder och axlar nuuu, för jag glömmer nämligen bort att träna dem..

Efter lite annat smått och gott för rygg och bålen, gick vi in i en sal och körde boxning. Det var väl främst här jag kände hur min form sviker mig. Det kommer i två vändor. Först så känner jag att det blir mycket jobbigare, mycket snabbare, men sen känner jag också att jag har mycket svårare att motivera mig själv att pressa upp puls, tempo och ansträngningsgrad. Jag blir alltså tröttare snabbare och har svårare att pressa när jag väl blivit trött. Tidigare, om jag nu ska jämföra, så har jag kunnat känna mig som en maskin, som trots hög ansträngning och hög puls, kunnat ge än mer och kunnat öka. Idag blev det ingen ökning.

Vi körde heat a 2 minuter med olika övningar, många sparkar och benen dog rätt snabbt. Jag älskar boxning och måste lägga in mer box i min träning, det är sjukt bra träning, framförallt om jag vill öka både kondition, uthållighet och axelstyrka. Som klippt och skuret för mig.

Även om jag inte kände mig på topp, så var det jätteroligt och känslan efteråt är alltid bäst.

Tid: 60 min
Maxpuls: 187, 92%
Snittpuls: 140, 69%
Kaloriförbrukning: 610

Efter passet testade jag gymmets nya löpband, som drivs av löparens egen kraft. Vilken fantastisk idé, men det var rätt svårt att få in rätt tempo och rytm..

Avslutade passet med en finfinlunch. Lax. Fantastiskt gott det är med fisk!

Nu:

Mot Sats och PT!