Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for October 23rd, 2010

Träningsvärk.

Det verkar som om min kropp fick jobba igår. Jag har träningsvärk överallt!

Å andra sida hade jag träningsvärk i axlar och nacke efter spinningen i onsdags (!??), så lite mör och klen är jag nog ännu. Därför blir det vila idag. Snäll start efter sjukdom. Jag känner mig nästan stolt över mig själv!

En fin fredagskväll.

Egentligen skulle jag befunnit mig ute på Ekerö, haft två ridlektioner och blivit bjuden på middag efteråt. I sista sekunden blev det hela uppskjutet och jag fick plötsligt en helt fri fredagskväll. Lyx! Jag grundade med en fin middag med rökt renstek (så gott! Tack mamma!)

Sedan vandrade mina ben till först Malmen, i sällskap med två stiliga karlar och sedan Vampire Lounge. En fin fredagskväll med flera goda (alkoholfria) drinkar. Vi avslutade kvällen i vår soffa. Fin fredag.

Hur man gör 1000 hopp apjobbiga.

Mitt mål med dagens pass var att avverka 1000 hopp utan att köra alla enligt den lite lättare varianten ( = hopprepshopp). Mitt mål var att köra åtminstone hälften med jobbiga hopp. Ni som inte vet skillnaden mellan att hoppa 50 hopp i sträck med upphopp eller med hopprep bör testa. Med hopprep höll sig min puls stabil, men med upphopp skenade den ganska snabbt iväg. Samma sak när det gällde att hoppa jämfota hopp upp på en stepbräda. Sjukt jobbigt!

Jag la upp passet som en cirkel. Tanken var 50 hopp, 5 armhävningar, 30 sekunder i plankan och 30 sekunder i jägarvila. gånger 20.

Men mina ben tog slut ganska snabbt och det var sjukt mycket jobbigare än jag trott. Jag började misströsta när 20 upphopp på låda tog musten ur mig. Hur skulle jag orka 1000 stycken? Det är dåligt tänk, när sådana tankar börjar snurra. De hjälper verkligen inte. Ibland blir jag trött på mig själv. Varför måste jag köra 2000 trappsteg i samma pass? Varför måste jag köra alla 1000 hopp i ett och samma pass? Varför måste jag vara så himla hardcore hela tiden? Räcker det inte med att vara det ibland?

Jag bestämde mig för 500 hopp enligt cirkelplanen. Jag hade ju då märkt att hopprepshopp och sicksackhopp åt sidan och fram och tillbaka, var oerhört mycket lättare, än upphopp, burpees och upphopp på låda. Så när jag hade gjort 10 cirklar med tunga 500 hopp, bytte jag strategi. Jag ställde mig och hoppade hopprep 200 hopp i sträck. Lätt som tusan, jämförelsevis! Känd emig plötsligt stark, även om benen började stumna. Körde 15 armhävningar och en minut i plankan men sket i jägarvila. Nästa vända gjorde jag 150 sicksackhopp och en vända till med armhävningar och plankan.

Sista vändan med 150 hopp gjorde jag upp på lådan och upphopp. Då var pulsen inte nådig.

Det hela tog exakt en timme, jag betade av mina 1000 hopp och 100 armhävningar, 8 minuter i plankan och 5 minuter i jägarvila. Mycket bra.

Tid: 60 min
Maxpuls: 180, 89%
Snittpuls: 145, 71%
Kaloriförbrukning: 659

Jag läste idag i Fitness som landade i min brevlåda igår, om rörlighet och blev påmind om en väldigt bra stretch för baksida lår. Så jag låg på rygg med ena benet uppför en vägg och stretchade i 10 minuter efter passet. Det gjorde fruktansvärt ont, men efteråt kändes det väldigt bra. Jag måste göra det oftare. På riktigt.

Tack 6VU för inspirationen till ett bra pass!