Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Svar på era frågor!

Ida
Vilket är ditt bästa tips när motivationen tryter?

Problemet jag upplever när min motivation tryter, är att jag inte är medveten om att jag har släppt fokus. När det handlar om träning, så är jag väldigt duktig på att bara kämpa på, oavsett motivation. Det har blivit en del av min vardag och mitt liv och kräver inte så mycket motivation längre, för att den ska genomföras. För mig är kosten ett större problem. Jag kan vara dålig på att lyssna på kroppen och inte lyssna på huvudet när det kommer till mat.

Men när motivatonen bara tryter, så brukar jag försöka upprepa det jag gjorde i början för att skapa motivation. Jag läser igenom mina inlägg om varför jag vill gå ner i vikt. Jag läser sådant som gör mig peppad och inspirerad, det kan vara allt ifrån olika bloggar eller att titta på Biggest Loser. Sen “tvingar” jag mig själv att kämpa, åtminstone en dag till. Och sen en dag till och sen kommer ofta motivationen på posten.

Och sedan undrar jag också om du går efter någon ”diet” eller hur vet du hur mycket/lite du ska äta varje dag?? För du tränar ju ganska mycket vad jag har förstått och risken är väl att du äter för lite?

Jag går inte efter någon diet. Jag tror att nyckeln för mig är att hitta en balans själv, utan några regler, måsten eller förbud. Jag vill hitta ett sätt att leva och äta som fungerar för resten av livet, utan att behöva väga eller mäta.

Jag har som mål att äta fem mål om dagen, energitäta, helst inte “light”, men då i en mindre mängd. Jag tror inte risken för mig är att jag äter för lite, jag har som största problem att jag äter för stora portioner. Jag har skrivit lite mer utförligt om mina tankar kring min kost i inlägget “Följer du någon speciell diet?”

- Vad är det för häst du har? Är du i stallet varje dag?
Jag har ett gäng hästar, några islandshästar och en frieser. Just nu behöver jag inte vara i stallet varje dag, vilket jag var tvungen i det förra stallet jag stod. Jag siktar på att vara där ca 4 dagar i veckan.


Gårdagens härliga ridtur.

-Vilka träningsformer föredrar du? Vad prioriterar du först?
Bra fråga! Jag är en periodare. Ibland vill jag bara dansa, ibland kör jag stenhårt själv i gymmet och ibland är det bara olika gruppträningspass som gäller. Jag är något av en allätare med andra ord. men min favoritträning är den som gör mig lätt spyfärdig och känslan av att vara heeeelt slut efteråt. Jag har svårt att träna lågintensivt och på sista tiden har jag varit dålig på att få till styrketräningen regelbundet.
- Hur håller du dig motiverad?
Jag håller blicken på målet. Fokus fokus. Dessutom har jag fler mål än rent viktmässiga. Det handlar om allt från att vara hälsosam, må bra, ha ork och energi och bli mer stark och vältränad.
- Hur gör du vid större sammanhang/familjearrangemang när det gäller fika, tårta osv?
Jag har ingen direkt plan jag alltid håller mig till, men å andra sidan är jag väldigt sällan utsatt för den typen av frestelser. Min familj fikar inte med kakor och bullar så ofta och om de väl gör det, så är det okej att ta en bulle eller en kaka eller en tårtbit, om jag verkligen vill. Slentrianätandet är värre tror jag. Sen är det ofta jag säger “nej tack” och jag har aldrig fått någon konstig reaktion på det.
Ofta, när jag vet att jag kommer på en fest eller liknande där det kommer finnas mycket frestelser så har jag försökt bestämma mig innan hur min strategi ska vara. Förberedelse är ett starkt vapen! Som i helgen så bestämde jag mig för att inte äta något som skulle resultera i en trisslott och då spelade det ingen roll att vi stannade för frukost på McDonalds, eller att bröllopstårtan såg sjuukt god ut. Jag fick hitta en annan lösning (sallad på donken och ingen tårta på bröllopet, det går alltid bara man vill och har bestämt sig).
Johanna
Hur gör du när du verkligen är super sugen på något på kvällarna, hur motar du bort suget? Hur tänker du?
Jag är sällan sugen på “godis” utan ofta är jag bara sugen på vad som helst att stoppa i munnen. Må det så vara gurkstavar. Ibland hänger jag inte med i huvudet och märker inte att jag sitter och tuggar på något och bara belönar mitt sug. Så där kommer min utmaning, att hinna med och stoppa impulsen att ha något att stoppa i munnen.
Om jag väl kommer på mig själv och måste brottas med suget. Då gäller det att ha en vilja av stål och bara kämpa emot. Kämpar jag emot suget en gång, så blir nästa gång lättare. Det vet jag. Men ibland går det, ibland inte. En kopp the funkar alltid.
Jessica
Hur ser ditt dagliga mat intag ut på en dag? :P
Det är väldigt olika beroende på om jag tränar eller inte och när jag tränar. Om jag inte tränar ser det ut ungefär såhär:
Jag försöker komma upp och äta min frukost vi 8-tiden beroende på om det är en dag med föreläsningar eller en dag utan. Då äter jag nästan alltid scrambled eggs samt en tallrik med bär, kesella och lite müsli. Mellan frukost och lunch försöker jag äta någon form av mellanmål. Det kan vara alltifrån en frukt till keso.
Lunch kan vara vad som helst, jag äter bara en portion och försöker få in stor del grönsaker och proteiner, men jag utesluter inte kolhydrater. Försöker göra portionen “lagom”. Mellan lunch och middag försöker jag också få till ett mellanmål och middagen ser ut ungefär som lunchen. Inga konstigheter. Jag äter allt, men inte alltid. Sen försöker jag att inte äta så mycket på kvällen.
Disa
Får man fråga nåt som inte har med träning att göra? För jag undrar hur du gjorde för att få ett så bra resultat på hp? Jag fattar ju att du är smart men vad mer:)
Klart man får. Hrm, hur gjorde jag? Jättebra fråga. Jag har gjort sammanlagt 5 stycken HP. Två när jag gick i gymnasiet för 7-8 år sedan (då fick jag 1,4) och tre under de senaste åren. På de här tre sista fick jag 1,7 sen 1,7 och nu sist 1,9. För mitt sista högskoleprov förberedde jag mig inte alls, jag hade tänkt göra det, men saker kom emellan. Till de två jag fick 1,7 på hade jag dock förberett mig,
Jag beställde hem hp-boken men pluggade främst på gamla högskoleprov, jag nötte sönder dem. Läsningen har alltid varit enkel, matten och statistiken också. Men orden, jag har tyckte att de har varit svårast. Men när man pluggar på universitet, så möter man hela tiden ett gäng ord och mitt ordförråd har väl utvecklats utan att jag riktigt tänkte på det.
Jag tyckte att vårens hp kändes lätt och jag hade förmodligen flyt den dagen. Allt stämde. Andra viktiga grejer inför hp är att se till att man är förberedd med vad man ska ha med sig. En egen klocka är ett måste, liksom extrapennor, sudd och linjal. Att ha med sig mellanmål till rasterna, vara utvilad och försöka att hålla sig lugn och strategisk när man svarar på frågorna. Att inte fastna på en fråga man inte förstår utan at hela tiden jobba sig frammåt. Jag räknade ut hur mycket tid jag hade på varje fråga och såg till att vara klar innan tiden tog slut, så att jag inte skulle behöva vara stressad på slutet. Ju fler gånger man skriver HP, desto bättre resultat får man. Hoppas det var lite till hjälp, lycka till!
Sandra
Var löpning den första träningsformen du fastnade för när du började träna regelbundet?
Nej inte alls, löpningen tog det lång tid innan jag fastnade för. Jag fastande framförallt för styrketräningen och ett boxpass i min hemstad som var/är grymt bra. Jag firade i våras två år som löpare!
Vad gör du om 5 år?
Om fem år har jag precis blivit klar med min psykologutbildning, och ska göra min ptp. Jag skulle tro att jag och min sambo kanske börjar tänka på att skaffa barn och då kanske flyttar från Stockholm. Jag är övertygad om att jag har nått min målvikt och har kommit långt med jobbet utav mig själv och de matbeteenden jag har/har haft. Jag ser mig själv som en fem år äldre, klokare, vackrare och mer harmonisk person.
Miranda
Vilket är bästa passet på Sats Sundbyberg, och när ska vi ta och köra det ihop? ;)
Haha, bra fråga! Jag borde kunna svara, men nu känns det som om de har ändrat hela schemat sedan jag kom tillbaka efter sommaren och så har jag varit så mycket sjuk också. Förr var bästa passet det min PT höll på tisdagar, men det har de inte längre. Så jag vet faktiskt inte. Jag har dock hört rykten om att onsdagens boxpass ska vara bra. Du kanske vill hänga med och testa det?

Trollmor
Får man vara med i utmaningen även om jag inte lyckas med att länka till utmaningne från min blogg? Jag är rätt kass på datorer, men jag ska göra ett försök att få till det.

Självklart får man det!

Jag blir ofta väldigt sötsugen en stund efter att jag ätit lunch. Spelar ingen roll om jag äter mycket eller lite, kolhydrater eller ej. Mina frågor: Upplever du också detta? Har du något knep att ta till?

Nja, inte vad jag kan komma på just nu. Vilken typ av sötsaker är det du blir sugen på? Jag blir mest sugen på saker när jag är stressad, trött, ledsen, uttråkad etc. och då brukar det enda som funkar i längden vara att försöka känna efter vad jag egentligen känner och acceptera den känslan utan att äta. Jag har nog tyvärr inget bra svar på din fråga..

Anna
Hur klarar du av att alltid vara så pepp?

Gud vad jag skrattade när jag läste den här frågan! Det är nog inte så att jag alltid är så pepp och glad, men jag har märkt att även om jag inte känner mig peppad, om jag “låtsas” vara det, så smittar liksom den känslan tillbaka till mig så att jag blir det. Lite “fake it til you make it”. Sen är jag nog en ganska glad person överlag. Jag försöker att motarbeta negativa tankar som ändå inte ger mig något konstruktivt. Positivt tänkande är fantastiskt.

Anneli
2000 trappsteg – gäller det både upp och ner för trappor?

Åh, där behövs ett förtydligande. 2000 trappsteg uppåt enbart!

Lee
En fråga om dig- vad är ditt drömyrke? Vill du jobba med något eget?

Mitt drömyrke. Ja, jag hoppas att det är det jag utbildar mig till just nu; Psykolog. Jag vill hjälpa människor och i framtiden har jag någon vision om att hjälpa personer som haft samma problematik som jag haft, med kraftig övervikt, dålig självkänsla och osunda ätbeteenden.

En tanke finns också om att hjälpa ungdomar med grava problem såsom drogmissbruk och ätstörningar. Kanske i kombination med det hästintresset jag har. Dte finns en del terapier med djur som har fått goda resultat. En sådan typ av behandlingsgård vore väldigt intressant att jobba med.

Och en fråga om träning, vad var det som fick dig att börja? och hur hittade du motivationen?

Jag tror att jag började träna på gymnasiet lite smått, för att jag inte ville att alla skulle se mig som tjock och lat. Då fick det räcka med att jag var tjock. Jag ville väl ändra både min egen och andras bild av mig själv.

Det i kombination med två bra idrottslärare och att jag läste två extra idrottskurser samt visste att jag var tvungen att gå ner i vikt om jag skulle kunna fortsätta med hästarna ledde mig nog mot en form av idealisering av träningen. Sist men inte minst fick ja i julklapp av min mamma timmar med en PT och så började träna mer regelbundet och fokuserat.

rebecca
Jag har också tänkt gå ner några kilon. Så jag har en fråga! Hur tar du dig till väga? Vad är ditt bästa tips för att gå ner i vikt och få det att passa in bra i vardagen utan att bara lägga ner tid på träning?
Mitt bästa tips är att öka den allmänna rörelsen under hela dagen. Vardagsmotion låter så jäkla futtigt och tråkigt, men det ger verkligen massor. Sen kan man minska portionerna bara lite och bestämma sig för att bara äta en portion, oavsett hur gott det var. Det finns många sådana små knep som jag gillar och som är effektiva om man följer dem.
Sandra
Hur får du besökare och hur har du gjort för att ”bli sponsrad”?
Jag har inget bra svar på din fråga. För jag har aldrig gått in för att få ett visst antal läsare, även om jag tycker att det är jättejätteroligt att det är så många som är inne och läser här varje dag (ni är ett stort stöd för mig!). Jag har hela tiden försökt skriva så personligt som möjligt och skriva om ämnen som ligger nära mitt hjärta. Sen läser jag många andra bloggar och vill man ha sin blogg läst så måste ju folk hitta till den. Att skriva kommentarer och läsa andras bloggar är ett sådant sätt. Att länka till andra bloggar är samma sak. För mig är “bloggetikett” viktigt. Läser jag något på en annan blogg som jag också vill skriva om, då skriver jag var jag läste det först. Osv.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att bli sponsrad, men ja misstänker att du syftar på att jag ibland får vissa grejer från företa för att testa dem, gratis? Det händer inte så jätteofta och när det har hänt så har de företagen ofta tagit kontakt med mig direkt och frågat om jag varit intresserad. Jag försöker att alltid vara noga med att skriva om jag har fått något gratis, så när jag inte skriver det, så är alla grejer jag skriver om på bloggen saker jag köpt själv.
J
Förresten, ska de 30 träningspassen vara utöver de 150 km i 6VU? Eller får man blanda som man vill även där?
All träning du gör under de här sex veckorna, får räknas in under dina träningspass. Givetvis även när du betar av dina kilometer. :)
Matilda
Var det någon som sa något om en facebook-grupp?
Jag sökte och hittade inget.
Finns det?
Ja, eller inte en grupp, utan ett event “ÄTA TRÄNA KÄMPAS 6-veckors utmaning” som är skapad av gruppen “Vägen till toppform”. Lägg gärna till dig där!
Phu!
Det var ett gäng! Om någon har några fler frågor, så kommentera här så lägger jag till dem i det här inlägget!
  • Får man fråga vilket stall du har hästarna på?
    Är själv gammal hästtjej och börjar känna ett sug på att ta upp det igen men pga resor med jobbet så kommer jag nog inte att kunna vara där 7 dar i veckan alla veckor…

    Maria

    September 21, 2010

  • Jag tycker du har en fantastisk blogg och du ger så mycket inspiration! Keep it going girl!

    Carin - Mitt rosa liv i Holland

    September 21, 2010

Leave a comment  

name

email

website

Submit comment