Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for April 4th, 2010

Vad som hindrar mig från löpning idag?

En likadan sitter under andra foten. Jag hade glömt bort att man kan få sådana där hemska blåsor. Blä!

Teori kring träning och viktnedgång.

I mitt huvud snurrar det alltid en hel del tankar kring träning, hälsa, viktminskning och liknande ämnen. De senaste dagarna har jag kommit fram till en egen liten teori kring träning och viktnedgång som jag tänkte lufta med er.

I viktminskningssammanhang pratar man ofta och gärna om “kalorier in och kalorier ut”. “Det spelar ingen roll vad du äter/tränar, så länge du gör av med mer energi än du får in.” Jag har funderat mycket på det där, för mig är det självklart att det visst är skillnad på kalorier och kalorier, men då har jag framförallt tänkt på de kalorier jag stoppar i mig.

Kroppen är ju inte bara beroende av att ha ett visst antal kalorier varje dag, vitsen med mat är ju att kroppen ska få näring och byggstenar för att kunna reparera, bygga upp och fungera ända ner på cellnivå. Vår kropp mår givetvis mycket bättre när den får i sig kalorier, som är fulla med näring, som inte är fulla med konstiga färgämnen, märkliga tillsatser, besprutade med gifter och liknande. Det tror jag nog att många håller med om.

Min teori handlar dock inte om “kalorier in”, den handlar om “kalorier ut”. Jag har funderat mycket kring olika träningsformer och hur de påverkar kroppen. Framförallt i förhållande till viktminskning. Många hävdar nog att har du gjort av med 500 kcal via träning, så spelar träningsformen i sig inte så stor roll. Men jag tror att kroppen är smart. Förändringar är något kroppen inte är särskilt förtjust i. Jag minns att man läste om det här på fysiken/biologin på gymnasiet. Om kroppens “seghet” och ovilja att förändras. Kroppen är dock mån om att överleva och vill spara på energi så mycket som möjligt i de flesta situationer.

Det är det min lilla teori bygger på. Jag tror att det är skillnad på träning och träning, när det kommer till viktnedgång. Jag tror att träning där det är mycket negativt och jobbigt för kroppen att vara tung, gör kroppen mer inställd på att “släppa på vikt”, än träning, där kroppsvikten inte spelar lika stor roll.

Vi kan jämföra löpning och spinning som ett exempel. Med min teori så skulle löpningen vara mycket mer effektiv för att gå ner i vikt, än vad spinningen skulle vara. I löpningen är kroppsvikten verkligen slitsam för kroppen, ju tyngre man är. Både för leder, senor, skelett och muskler. En lätt kropp skulle slita mycket mindre på kroppen och göra uppgiften oerhört mycket mer energisparande än en tung. I spinningen finner vi visserligen samma korrelation, men inte riktigt på samma vis. En tung kropp gör givetvis övningen jobbigare än en lätt, men jag tror inte att tyngden sliter på kroppen på samma vis. Spinning är nog överlag mycket mer skonsamt för tunga, än löpning. Det är ju givetvis bra, men enligt min teori gör den träningen det inte lika akut för kroppen att bli av med den extra vikten. Eller varför inte ta en crosstrainer som exempel, eller gå så långt som till styrketräning. Jag tycker löpningen är ett perfekt exempel på att kroppen tjänar in mycket energi och slitage genom att vara lättare vid löpning, i mycket större grad än vid styrketräning, cykling eller crosstraining.

Observera att jag pratar om skillnad i borttränade kalorier, dvs 500 kcal från löpning versus 500 kcal från spinning tex. Inte i hur effektiv träningen är under en viss tidsenhet.


500 kcal från löpning versus 500 kcal från styrketräning – vilket tvingar kroppen att anpassa sig, mest?

För min egen del verkar min teori stämma. Jag minns när jag var i Egypten och åt hur mycket mat som helst. träningen kom lite i skymundan, men den träning jag väl utförde, var löpning. Jag borde gått upp massor under tiden jag var borta, med tanke på hur mycket jag åt, men när jag kom hem från Egypten, så var vågen mycket snällare mot mig än vad jag trodde att den skulle vara. Hade resultatet blivit detsamma om jag bytt ut de få timmarna löpning, mot cykling som hade bränt lika mycket? Jag tror inte det.

Jag tror att kroppen är smart, den vill till varje pris överleva, med så lite slitage som möjligt. Jag tror att det visst spelar någon roll vilken typ av kalorier som kommer in. Jag tror också att det spelar stor roll vilken typ av kalorier som går ut.

Vad tror ni om min lilla teori?
Är det någon som vet om det finns någon forskning kring ämnet?

Om man fick drömma lite..

Sara skyltade med en liten drömtävling som Solresor har ute just nu. Där man tävlar om möjligheten att få åka på en resa med Solresor och få vara deras resereporter. Åh, vad jag skulle vilja göra det. Jag älskar att resa och just nu suger det i resetarmen lite extra. Och då minns man gärna solnedgångar som dessa exempelvis..


Fiji, Mana Island, 2006

Påsk på många vis.

Jag frågade hur ni firade påsk och det verkar som om många inte firar påsken något särskilt. Det gör faktiskt inte jag heller. Inget pynt och sådär, men däremot så innebär nästan alla lediga storhelger att vi åker upp till landet, umgås med våra familjer, äter god mat och njuter av den friska luften.

Påsken har inte varit något undantag. I torsdags var det påskmiddag hos sambons familj, igår var det “fest” hos oss, idag var det ridtur ute i solen och imorgon blir det påskmiddag hos min mamma. Jag älskar att umgås med mina nära och kära, och jag älskar att vara ute på landet, kunna burra in näsan i en hästman och elda i kaminen. Luften här är så frisk och härlig. Att det är minusgrader på nätterna och väldigt mycket snö fortfarande, är kanske inte helt optimalt. Förra påsken så tog vi årets första premiärdopp, i år har isen inte ens lossat.

Jag vet att jag kommer återvända till Stockholm, fylld med ny energi, redo för att bita tag i nya utmaningar, ja, inte helt otajmat sätter 20-dagars utmaningen igång då. April kommer bli en fantastisk månad!

Effektivt filmtittande:

Jag var bara tvungen att testa mammas motionscykel under tiden Dirty Dancing spelades här hemma. Sjukt effektivt filmtittande, jag älskar att göra flera saker samtidigt. 35 minuter fick det bli. En sån där kanske man skulle ha hemma i vardagsrummet? Kan man fixa så att man kan blogga samtidigt och ha datorn på styret, så vore det sjukt bra!