Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for December 8th, 2009

Har ni någonsin hört talas om Ryska Rymddieten?

På något vis hamnade jag på den här länken, där det står om typ alla olika dieter som finns (en del intressant också!). Jag häpnar när jag läser om vissa. Eller vad tycker ni om det här till exempel.

Ryska Rymddieten (Tappa 8 kg på 7 dagar)
första dagen utav dieten ska man tydleigen äta såhär:
Frukost: Kaffe.
Lunch: Två ägg och en tomat.
Middag: Cirka 200 g rött kött och grönsallad.

Eller varför inte Banandieten då man enbart ska äta bananer i en veckas tid.

Eller Popcorndieten som man ska följa strikt i fem veckor och enbart alternera mellan två menyer varav den här är den ena:
Frukost: En apelsin, En halv bagel med en matsked lättost, två deciliter sockerfri drickchoklad.
Lunch: Salladsblad med grönsaker, 85 gram vattenförpackad tonfisk, ett äpple, två dl lättmjölk.
Mellanmåll: 7,5 dl popcorn.
Middag: Hundra gram kyckling, En bakpotatis, två dl broccoli, selleri, morötter, melon.

Sist men inte minst, Mjölkdieten, då man bara får äta osockrade mejeriprodukter under en vecka
Veckomeny :
Frukost: 5 dl valfri osockrad mejeriprodukt och en dl osötad müsli. En multivitamintablett.
Lunch: 7 dl valfri osockrad mejeriprodukt och en halv dl osötad müsli.
Mellanmål: 6 dl valfri osockrad mejeriprodukt och en halv dl osötad müsli. En tesked fiskolja.

(Hoppas jag inte uppmuntrar någon till något dumt nu..)

Våga Visa Magen!


(Fina magen på en cancerklinik i Danmark av alla ställen)


(Lite strimmig, lite valkig och mjuk. Så fin så!)

Magar är något vi alla har och flera av oss har dessutom en ganska tråkig relation till sin egen mage.
Ändra på det redan idag. Klappa din mage och tänk “Vad fin den är, min härliga mage.” Oavsett om den är stor, liten, hård eller mjuk, så är den ju helt fantastisk!

Dessutom utmanar jag er alla att våga visa magen på Magbloggen, som uppmanar alla att fotografera sin mage precis som den är, och publicera bilderna på sin blogg alternativt maila till Magbloggen så hamnar de där,  för att man ska se fler riktiga magar där ute och inte bara bli matad av retuscherade modellmagar. Alla magar är fina.

Vad jag tycker om min mage? Jo, jag har lärt mig att älska den, den är prydd med en hel del bristningar och är mjuk, den har helt enkelt spår från den resa som jag har gjort de senaste åren. Utan den resan som de spåren skvallrar om vore jag inte den jag är idag!

Tankar och idéer kring nästa utmaning?

Jag har ju, som jag nämnt tidigare, planer på en till utmaning och då en som kommer sträcka sig över jul och nyår.

Nu vill jag ha lite feedback från er, både ni som varit med på Novemberutmaningen och ni som inte var det, vad var bra med förra utmaningen och vad saknade ni/skulle ni vilja på ett annat vis? Har ni varit med i andra utmaningar och i sånt fall, hur var de?
Flera bestämda övningar (som med armhävningarna och plankan) eller enbart “fria pass”/kilometer etc? Lite mer fokus även på det mentala? Mer fokus på maten?

Hit me!

Vegetarisk lunchbuffé.

Såhär såg dagens lunchbuffé ut.

Utvärdering av vecka 16.

Äntligen har jag fått lite tid och energi för att utvärdera förra veckan.
Förra veckan var en mentalt sämre vecka än de tidigare veckorna., jag vet inte varför, kanske för att det någon gång helt enkelt måste komma bakslag och jag klarade mig rätt länge innan det blev flera dagar i sträck som det inte kändes helt optimalt, livet.

Det kändes som att jag inte fick till maten ordentligt, kanske tänkte jag för mycket?
Kanske var jag för hård mot mig själv? Jag vet inte, men jag kände det som om jag inte lyckades hela vägen och den känlsan var svår att hantera. Hur har jag hanterat känslor tidigare? Jo, genom att äta. Dte blir en konstig spiral när man känner sig misslyckad för att man inte får till maten och då vill äta mer för att man känner sig misslyckad. Såhär i efterhand tycker jag inte att maten var så illa, jag äter ju ingen skräpmat, jag äter bra, ibland lite för mycket, dte är dte jag måste jobba med.

Jag kände inte att träningen var helt optimal heller, det blev en känsla av att kroppen inte riktigt var med mig. Kanske borde jag lyssnat mer på det? Tagit några dagars vila? Det är svårt när huvudet både vill och är medveten om att allt blir bättre av ett bra träningspass, även om kroppen känns trött. Men, jag måste, måste, måste, lära mig att må bra även utan träning.

Jag tycke rinte att träningen kändes sådär värst inspirerande eller tuff i veckan, det var en ganksa låg intensitet. Mer kvantitativ träning än kvalitativ, jag kommer återkomma till det i ett eget inlägg längre fram.

Rent mentalt hade jag en svacka under veckan ocskå. Flera dagar då jag känd emig allmänt låg och grät en del. HElt enkelt en allmän svacka i humör, mat och träning med andra ord.

6 timmar 39 minuters träning fick jag till ändå, fördelat på fyra dagar. Kund evarit bättre, men kunde varit mycket mycket sämre.
Måndag: Styrketräning PT, 50 min, Spinning, 50 min, stretch, 15 min, armhävningar 58 st, 5 min, Plankan 9 min

Tisdag: VILA

Onsdag: Box 55 min, Spinning, 17 min,  Wave, 20 min

Torsdag: Spinning 30 min, Core 30 min, Styrketräning 25 min

Fredag: Core 30 min, Bodystep 60 min

Lördag: VILA

Söndag: VILA