Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for November 9th, 2009

Pass två för dagen avklarat.

Tråkigt nog kom jag försent till försa passet idag, vilket var core. Jag fastnade med en kompis på en jättetrevlig lunch och tiden liksom rann iväg.
Istället för core cyklade jag 10 minuter (4,6 km till NU), stod i plankan, på tårna, i 1 minut och gjorde 12 armhävningar på knäna.
Bra gjort.

Sen började Streetdansen med alltid lika fantastiska Åsa Fornander.
Idag gick det dock inte alls bra för mig, jag stod långt bak i salen, såg inte Åsa och dessutom funkade inte hennes headset.
Så, jag såg inte vad hon gjorde, jag hörde inte vad hon sa. Ni kan ju tänka er, med en för mig, helt ny korreografi.
Dock är dans alltid roligt, pulsen är högre än vad det känns, det är så roligt!
Sen att man ser ut som ett fån och inte direkt som en “cool dansare”, det spelar ingen roll. Fler borde våga.
Tid: 55 min
Snittpuls: 144
Kaloriförbrukning: 620

 

Vilket är ditt dagliga energibehov?

Det här är en sida jag tycker om.
Uppladdningen.
För det första tycker jag om siffror, nej, jag älskar siffror.
Tabeller och staplar och statistik likaså.

Därför tycker jag om uppladdningen, just på grund av att man kan räkna ut sitt dagla energibehov.
Jag tycker attd et är intressant att se hur mycket kroppen behöver för att kunna driva sig under en hel dag, beroende på vad man gör.

Några exempel från mig:
En dag då jag sover 9 timmar, sitter ner tyst/kör bil etc i 5 timmar, sitter och jobbar i 5 timmar, äter/lagar mat i två timmar, klär på mig/städar/står upp etc i 3 timmar, dvs, en oerhört inaktiv dag, då behöver min kropp 2732 kcal för att gå runt.

En dag då jag sover 9 h, cyklar snabbt 1 h, joggar 1 h, äter/lagar mat 2 h, arbetar sittande 3 h, kör bil/sitter tyst 2 h, promenerar på plan mark/fixar 2 h, tvätta/städa/står 4 h, då behöver min kropp istället 4745 kcal för att gå runt.

Säg en oerhört aktiv dag då, sover 9 timmar,  spinning 1 h, simning 1 h, jogg 1 h, ute och går/cyklar och fixar 5 h, laga/äta mat 2 h, städa/klä på sig etc 3 h, stillasittande 2 h. En sån dag behöver min kropp hela 6122 kcal för att orka med.

Och sen påstår folk att träning inte är så viktig för viktnedgång..

Ett försovet PT-pass senare är jag glad och “rätt stark”!

Min PT är så rolig. Jag kommer aldrig att glömma när vi körde ett pass för kanske ett – ett och ett halvt år sedan och vi körde boxning (Han har proffsboxats).

Jag kände mig väldigt stolt över mina slag, som förmodligen var hårda för att vara tjej, men inget att skryta med, egentligen.
Så jag frågar honom “Skulle jag kunna slå ner någon tror du?”
Och han tittar på mig helt tyst innan han försöker komma på något att säga, ni vet, när man ser att han vill säga “Ja självklart”, men samtidigt så KAN han inte säga det, för det vore inte sant.
HAHA.
Tillslut svarar han ärligt “Nej, inte direkt, men du skulle nog kunna sparka ner någon, kanske.” Herregud vad min sambo har skrattat åt det. Jag som var så kaxig med mina fantastiska slag.

Men idag, när vi körde boxning halva passet, så sa han att han tyckte att jag borde gå på något av de box-pass som SATS har. Fast,d te va nog bäst att jag gick tillsammans med en kille, som kunde stå emot mina slag, efter jag var “så oerhört stark”. Jag stannade upp och frågade om jag hade hört rätt, men då backade han lite och sa att jag är “rätt stark”. :D Så, Kill Calories, jag minns ditt träningsförslag, om du inte blir avskräckt av att jag är “oerhört stark” alternativt “rätt stark”, ska vi köra något box-pass framöver?

Tillbaka till passet.
Vi körde 30 minuter box/funktionell styra och 30 minuter styrketräning.
Något som var roligt var att jag blev tvingad att gör amin absoluta hatövning. Burpees.

Det som var roligt, var inte just att göra övningen, för den är vidrig. Vi brukar köra tre set med en minut om varje.
slå fyra slag – burpee-slå fyra slag – burpee osv.
Det här är en övning som tar kål på mig, efetr 15 sekunder är pulsen hög. Testa själva hemma. Fy fan.
Men idag kunde jag ändå genomföra övningen som man ska göra den, i stort sett hela tiden.
Det var en seger för mig. Det var länge sen jag gjorde den och då hade jag ingen som helst spänst på väg upp.

Så idag, till sista settet bad jag om 1,5 minut. Jag är så cool!

Sen körde vi styrka och då var jag inte så cool längre. Bröst och mage. Jag förstår inte hur tungt det kan vara. Vidrigt.
Men det gick trots allt bra.

Tid: 60 min
Maxpuls: 185
Snittpuls: 134
Kaloriförbrukning: 510

Avslutade på crosstrainern, jag förstår inte distansanvisningen på crossarna, den verkar silja så oerhört mycket från maskin till maskin. Som idag, efter 20 miuter i högt tempo, visade min maskin bara 2 km! Det låter ju troligare attd te skulel vara miles, men allt annat är ju med svenska mått. Märkligt.
Tid: 20 min
Distans: 2 km
Snittpuls: 159
Kaloriförbrukning: 269

Ett bra, snabbt och smidigt pass.

Ikväll blir det Core och Streetdance på Sats St:eriksbron, ser ni mig, hälsa!

Försovning och vägning..

Det känns som att inför varje PT-pass nuförtiden, så utbryter ett mindre kaos.
Likaså imorse, när min väckarklocka inte alls ringde klockan åtta, utan jag vaknade halv tio, en halvtimme innan mitt pass.

Det innebär några saker:
1. Jag hinner inte äta frukost innan passet, vilket inte alls är bra. att köra styrka och kondition utan frukost i magen är katastrof, jag har gjort det någon gång ch nästan svimmat efetr 20 minuter. Inte att rekommendera. Jag kan inte helle räta närmare än minst 1,5 timmar innan ett pass, helst två. Så jag fick slänga i mig en proteinshake och dte funkade bra, höll mig ohungrig hela passet, men kände mig inte spyfärdig för att jag hade mat i magen. Bra.

2. Jag hann inte med min måndagsritual med vägning, mätning och fotografering. Vägning hann jag dock med, och dte var ett positivt resultat, menjag tror att jag håller på det tills imorgon, när jag kan fota och mäta i lugn och ro. Varför jag inte kan fota och mäta nu, efetr mitt pass? Eftersom jag alltid har mätt oh fotat på morgonen, på tom mage, tror jag inte resultatet skulel bli helt rättvisande om jag skulle fota mig nu. Så, imorgon får ni alla siffror.

3. Jag vaknar stressad. Är inte det det värsta som finns? På vägen till gymmet fräste och morrade jag upprört och min stackars PT fick en och annan mordisk blick under passet när han tyckte att jag skulle göra vissa övningar, haha. Tur att han är van.

4. När jag kommer hem från passet så vet jag inte vilken måltid jag borde äta. Frukost halv tolv elelr lunch? Och om jag äter lunch, ska nästa mål mat var amiddag då? Eller frukost mitt på dagen och sen trycka in en lunch på efetrmiddagen och en lite senare middag? Efetrsom jag ska träna ikväll igen och mellan det ska möta upp en vän och ta en fika, så fick det bli frukost nu, lunch med vännen och middag efter träningspass två idag.

PHU!

 

Varför vill jag gå ner i vikt, del 4.

  • För att kunna vira runt en handduk runt hela kroppen och inte få någon glipa.
  • För att kunna genomföra ett helt spinningpass och inte känna att jag är för tung för att orka med.
  • För att jag vill slippa fett som hänger över byxlinningen när jag äntligen hittat ett par snygga, tighta jeans.
  • För att jag inte vill ha något gäddhäng när jag är 25 år!
  • För att jag vill kuna stå på händerna och hjula.
  • För att jag vill kunna göra chins och dips med min egen kroppsvikt.
  • För att jag vill kunna rida barbacka på min häst utan att behöva vara orolig för hennes rygg.
  • För att jag är trött på att folk inte ställer lika höga krav på mig, fysiskt, för att jag är tjock.
  • För att slippa känna att jag måste bevisa för min omgivning att jag lever hälsosamt, eftersom det inte ser så ut.

Del ett, två och tre.