Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for November 8th, 2009

Ett litet recept på begäran.

Jag ska jobba ikapp lite kommentarer idag.

Jag fick en önskan av Ninni om att skriva receptet på min quinoa-sallad jag åt för några dagar sedan.

IMG_0955

Jag kokade upp quinoa för två portioner tillsammans med en grönsaksbuljong-tärning.
Under tiden hackade jag gurka, rev några morrötter, strimlade rödkål, skivade i en avokado, skar tomater, tinade upp frysta ärtor, hade i en burk majs, skar upp ett halvt äpple och tog en halv förpackning groddar och blandade i en skål.
När quinoan var klar hade jag i den, varm, i salladen och rörde om. Tada!
Enklare får man leta efter, tar bara en kvart och det är jättegott att salladen blir lite ljummen.

Utvärdering av vecka 12.

Jag har redan skrivit det, men oj vad jag är nöjd med den här veckan!
Det har känt jättebra, även om första dagens träning inte blev vad jag hade tänkt och på tisdagen hade jag inte alls planerat in vila, men så är det ju med livet, saker händer som man inte alltid kan planera.

Träningen har kännts rolig och intensiv. Flera dubbla pass, utan att för den delen kännamigs liten och trött i kroppen, elle rjo, trött, men det av mer naturliga orsaker.

Att jag åt hamburgare och chips igårnatt, när vi var ute i uppsala, var måhända inte planerat, men helt okej ändå.
Jag måste ju tillåta mig att vara mänsklig. Inget godis har kommit öve rmina läppar, men det innebär ite att jag inte unnat mig på andra vis. Det har varit efterrätter när vi har varit ute och kladdkakemuffins som min sambo bakat. Det har, med tanke på hur jag har tränat, funkat kanonbra.

Har inte så mycket mer att tillägga, förväntr mig minus imorgon, men hur stort/litet, det vet man aldrig.

Veckans fick in 7 timmar och 43 minuters träning, på fem dagar, dvs två vilodagar. Helt perfekt. Dock har det inte blivit så mycket rehab som jag önskat, det känns lite surt.

Måndag: Cykling 24 min, Armhävningar 12 st, Plankan 2 min

Tisdag: VILA

Onsdag: Spinning 45 min, BodyCombat 55 min,  Rehab 5 min, Amhävningar 12 st

Torsdag: Styrketräning PT-Pass 55 min, Rodd 5 min, Spinning 25 min, Core 30 min, Plankan på tårna 1 min, Rehab 5 min

Fredag:
Morgonpromenad 60 min, Cykling 10 min, Crosstrainer 5 min, Shape 55 min, Styrketräning 10 min, Plankan på tårna 2 min, Armhävningar på tårna 10 st

Lördag: VILA

Söndag: Spinning 60 min, Armhävningar på knän 20 st, Plankan 2 min

Tacksamhet:

Jag har slarvat med min tacksamhet de senaste dagarna, här kommer den!

  • Jag är tacksam över att den här veckan har känt så oerhört bra. Det har rullat på, träningen har känts mer utmanande, som om jag klivit upp ett steg. Det gillar jag!
  • Jag är tacksam över att min mormors fest blev lyckad och att hon var jättenöjd.
  • Jag är tacksam över att jag idag blev av med mitt långa, slitna, lockiga hår, 10 centimeter tog min frisör av. Så skönt!
  • Jag är tacksam över attjag fick en akuttid hos hovslagaren redan idag och att min häst skötte sig klanderfritt.
  • Jag är tacksam över att vi hade en så oerhört rolig kväll igår och att jag fick tid att umgås med min sambos familj och hans ena bror fantastiska flickvän.
  • Jag är tacksam över att maten faktiskt har funkat jättebra den här veckan, trots restaurang middagar fyra av sju dagar. Jag har ätit bra, jag har ätit tills jag är nöjd, jag har inte ens reflekterat över det.
  • Jag är tacksam över dne styrka som jag har inom mig, som gör att jag inte tvivlar en sekund på om jag kommer klara av dte här. Jag vet. Och det gör mig lugn.
  • Jag är tacksam över att jag är frisk. Min kropp är hel och stark och gör det jag ber den om.
  • Jag är tacksam över att jag fått så många saker sålda via tradera, det spelar ingen roll om jag får sälja det för bara några kronor, förhoppningsvis kommer de till någon som kommer trivas jättebra med dem och de skänker glädje någon annanstans.
  • Jag är tacksam över att så många delar med sig utav sina reaktioner på min viktnedgång, den syns och jag får höra det. Det är så oerhört peppande!
  • Jag är tacksam över att jag varje dag inser att olika kläder är för stora (även om det blir dyrt att byta ut hela min garderob..), det gör det hela lite mer verkligt, att jag HAR gått ner i vikt och inte bara drömt det.
  • Jag är tacksam över att NU går så bra och att dte är så många som kämpar med mig, det är roligt att höra hur ni kämpar, även om det ibland inte går så bra, det är sånt man lär sig av! :)
  • Jag är tacksam över att den här veckan är över, för den har varit oerhört intensiv och inneburit en hel del flängande hit och dit. Nästa vecka bjuder iofs på en resa tur&retur till Danmark för att hämta två hästar, men det får funka.
  • Jag är tacksam över att jag om en och en halv månad är i Egypten och får lite sol och värme, istället för det här mörkret. Att jag dessutom kommer vara där med min familj, känns också fint.
  • Jag är tacksam över att knölen i mit tunderliv, inte var något farligt. Phu.

 

Ett spinningpass som framkallade både spykänslor, superhög puls och endorfinkick!

Vilket perfekt sätt att avsluta en vecka på.
Jag sitter fortfarande och har endorfinpåslag efter passet.

Jag har bara gått på spinning tre gånger och varje gång så har det varit så jobbigt att jag typ velat dö och ångrat mig tiotals gånger under passet. “VARFÖR gör jag det här mot mig själv!?” Tur att jag inte är en quitter.
Passte idag var uppbyggt utav intervaller, vilket var nytt för mig. Jag har svårt att få upp ett tempo, jag har inte tekniken riktigt än, det som gör mig spyfärdig är när man står upp. Vi stod upp och körde intervaller idag. Eller så satt vi och körde intervaller och stod och vilade (??) mellan dem.

Det var bland det jobbigaste jag har gjort på väldigt länge. Jag ser fram emot att börja springa, för om jag får köra lite spinningpass ett tag till, så kommer ju min kondition komma ikapp lite och då kanske jag kommer tycka att löpningen känns okej i jämförelse mot spy-spinning!

Tid: 60 min
Maxpuls: 195 (!!)
Snittpuls: 171
Kaloriförbrukning: 778

Efteråt ägnade jag några minuter åt stretching och åt armhävingar.
20 stycken på knä.

Och två minuter i plankan, på tårna.

Nu är det bara de där kilometrarna som jag inte jobbat så mycket på de senaste dagarna.
Det kommer gott folk, det kommer.

Varför?

Varför dricker man oräkneliga alkoholfria, men kalorifulla, drinkar när man är ute på stan?
Varför äter man hamburgare och några nävar chips efteråt?
Varför går jag inte bara och lägger mig?