Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for October 27th, 2009

Love is all around me…

IMG_0769(Hunden i glädjeyra bland höstlöven)

Vad roligt att så många redan har anmält sig till Novemberutmaningen!
Vi har redan blivit 10 stycken!

Det är också jätteroligt att så många har hittat hit idag, det har ramlat in både nya kommentarer och “helt nya ansikten”. Jätteroligt! Jag ska försöka svara på alla kommentarer, men till alla som har antagit utmaningen – ni är grymma! Vi kommer ha en härligt aktiv månad “tillsammans” !
Och alla ni som skrivit peppande och gulliga kommentarer, ni är ju så fina! Tack!
Jag får så mycket kärlek från er, det är otroligt.

Spikmattetävling!


Nu kan man vinna Yantramattan – spikmattan på
Ett dussin pannors blogg!

Spikmattan är känd för att bland annat:

» Minska stress
» Verka avslappnande
» Minska smärta
» Öka blodcirkulationen

FÖR ATT TÄVLA, GÅ IN PÅ: www.ettdussinpannor.blogspot.com

Du som inte har en egen blogg kan maila fem personer
(+ Suzan på suzieppp@gmail.com)

Dagens lunch i bilder.

IMG_0752
Idag fick jag sådan lust att äta rödbetor. Kokta rödbetor med salt och eventuellt lite smör smakar ju ljuvligt och känns perfekt när det är lite höstkyligt ute. Dessutom kan jag tänka mig att rödbetor med dess näring gör kroppen glad. Man kan ju äta rödbetor som tillbehör eller kanske istället för potatis? Vad vet jag. Gott är det i alla fall.

IMG_0754

Här kokar rödbetorna för fullt. Det ser lite läskigt ut med den rödlila vätskan som från början var genomskinligt vatten.

IMG_0755

Men man kan inte bara äta rödbetor (kan, kan man väl). Laxfjäril med tillbehör var planen.

IMG_0758
Laxen stektes i denna goda citronolja. Mycket gott!
IMG_0763
Det enda som saknas på tallriken var rödbetorna. Lax, ris, lime/chili sås och grönsaker. Mycket mycket gott.
Fick är ju fantastisk mat.

Vägning, vecka 11.

Bild 223Bild 227

Vikt: 107,9 kg (-  0,6 kg) (sammanlagt – 25,1 kg)


BMI:
33,3

Mage vid naveln: 99 cm (± 0 cm)
Midjemått: 92 cm (± 0 cm)
Höft: 109 cm (- 1 cm)
Höger lår: 67  cm (±0 cm)
Höger arm: 38 cm (±0 cm)
Under byst: 93 cm ( -2 cm)

Tillbaka på viktresultatet från vecka 9 efter lite utsvävningar förra veckan. Känns jättebra!
Nu är det bara att köra på.

Novemberutmaningen.

Bild 4

Var med i min novemberutmaning.
Den blir tuff, men annars vore det ju ingen utmaning, eller hur!

Utmaningen är i två delar, man kan välja att vara med på båda eller bara en av delarna.

MAT
Den första delen är en utmaning om vad vi stoppar i munnen.
Vad som inte ska stoppas i munnen under den här november-utmaningen är godis.
Det behöver väl inte utvecklas något mer.
Vad man räknar in i “godis” avgör var och en.
Jag tycker att vi ska ha en undantagsdag. Men bara en.
Den får man använda när man vill under månaden, om man vill.

TRÄNING
Del två i utmaningen handlar, inte helt otippat, om träning.
Under november ska följande uträttas:
80 km ska promenaras/cyklas/simmas/springas eller annan fysisk aktivitet som kan uppmätas i sträcka.
15 träningspass ska utföras. Som träningspass räknas ett pass på minst 30 min och när man är ombytt till träningskläder.
2 nya träningsformer ska testas (kan vara allt från ett nytt grupppass, eller att testa på att springa om man annars bara brukar promenara etc)
Ett träningspass ska under perioden vara minst 100 minuter. Om det är en långpromenad, en tur till gymmet eller något helt annat, är upp till dig.
30 minuter sammanlagt i plankan. Varav minst 10 av de minuterna ska vara på tårna.

300 armhävningar ska utföras varav minst 30 ska vara på tårna. Orkar man inte en armhävning på tårna, får man göra strikta på nervägen och sedan hjälpa sig upp. Bara man håller emot så mycket man orkar på vägen ner. Armhävningarna går även att byta mot någon annan övning där du effektivt kan använda din kroppsvikt. Om du vill byta övning, skriv vilken du vill byta till.
4 ordentliga stretch/avslappning/yoga/meditation eller liknanade ska utföras.
30 minuter varje vecka ska tillägnas dig. Det ska vara 30 minuter (eller mer!) som du skämmer bort dig på något vis. Tar ett hett bad, lägger ansiktsmask, får en massage. Gör något för dig själv som du mår bra av. Det är lika viktigt som det andra.

BELÖNING

Givetvis ska vi ha en form av belöning när vi klarat av Novemberutmaningen.
Vad som är en bra belöning för dig, det vet bara du. Men du ska skriva ner vad din belöning ska vara.
Men alla som kommer vara med i utmaningen och klarar den, kommer få en present hemskickad!
Jag tänker inte avslöja vad det är, förrän sista november, men det blir som en tidig julklapp som belöning för att ni klarat utmaningen och som tack för att ni varit med och peppat mig hela vägen!

Hur gör man för att vara med?
Man kommenterar på inlägget här och säger om man vill vara med i både mat och träningsutmaningen eller i bara en av dem och då i vilken. Dessutom skriver man vilken typ av belöning man ska ge sig själv när man har klarat av hela månaden. Sen skriver man om utmaningen på sin blogg tillsammans med bilden ovan och en länk hit. Minst en gång i veckan, förslagsvis söndag, skriver man ett inlägg där man länkar till Novemberutmaningen här och skriver en uppdatering hur det går. Har man ingen blogg får man kommentera här och berätta hur dte går. Sen peppar vi varandra! Alla som är med i utmaningen kommer jag länka till under “Novemberutmaningen” så att vi lätt kan hitta varandra och ge varandra en spark i baken om det behövs.
Man får komma med i utmaningen även efter att vi börjat, det innebär bara att man har mindre tid på sig att utföra all träning.

Nå vad säger ni, klarar ni av det?

Bild 4