Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for October 26th, 2009

Träning, del 2.

Nu, den andra gången jag kom till gymmet var jag där i rätt tid och min PT var också på plats.
Andra gången gillt!

Min PT hade planerat ett tufft styrketräningspass i form av cirkel/stations träning.
Övningarna var: liggande benlyft, bicepscurl, knäböj med boll, flyes, armhävningar, stående rodd, militärpress med gummiband, crunches med vikt, höftlyft, baksida axel. Upplägget var två styrkeövningar – boxas – två styrkeövningar – boxas osv, tills dess att alla stationer var gjorda. Då hade vi gjort ett varv och jag fick vila/dricka vatten. Tre varv. Det var jobbigt! Som final la han till några fler övningar också. Härligt.

Tid: 60 min
Maxpuls: 180
Snittpuls: 146
Kaloriförbrukning: 551

Det innebär 1 h och 50 minuters träning idag och 1000 kcal bortbrända. Mycket bra! Jag är tillbaka på banan.
Dessutom har maten idag gått jättebra, jag har hittat tillbaka till mindre portioner, det är ju den lilla hemligheten.
Imorgon får ni vikt, mått och bilder.

Jag tycker att vi drar ihop en utmaning!

Ni är ganska många som läser här på bloggen, runt 120 om dagen ungefär. Ibland fler, ibland färre. Men där någonstans.
Jag tror att vi är några stycken som kämpar på,med träning, med vikt eller för att få/bibehålla en god hälsa.

Jag funderar lite på att dra igång en utmaning för mig själv och alla som vill hänga med mig. Men jag vet inte ritkigt med vad.
Jag har många idéer. En träningsutmaning, en mat-utmaning, en viktutmaning är jag ju redan med i. Jag tror dte lutar åt en träningsutmaning, vad tror ni, skulle ni vara sugna på att vara med?

Apropå träning, nu blir det vända 2 på gymmet!

Träning, del 1.

Jag börjar bli orolig för mig själv. Jag har inget minne längre!
När jag tränade med min PT sist bestämde vi at vi skulel träna den här veckan på måndag och onsdag. Klockan 11 oh klockan 16.
Sen kom jag ju på, efteråt, att jag inte kan på onsdag, då det är dags att åka iväg med min häst.
Men idag skulel dte ju gå coh jag skrev glatt upp klockan elva, måndag, i min almanacka.
När jag kom till gymmet nu är min PT inte där.
“Han börjar inte förrän tre idag.”
De ringer honom och han säger glatt att vi inte ska ses förrän klockan fyra. Det är fjärde gången i rad jag blandar ihop tiderna.

Jag fick träna kondition en timme själv och åka tillbaka till gymmet lite senare, för att träna med honom.
Med alzheimers i släkten, borde man bli orolig?

Nåja, träningen kändes bra, jag är dock lite hängig i kroppen och det lär kunna bero på att jag sov ganska länge inatt. Balans. Inte för mycket, inte för lite sömn är nyckeln.

Eftersom jag fick klartecken från min sjukgymnast att prova att gå rskt i tio minuter, så tänkte jag att tio minuter på en crosstrainer borde vara okej.
Det kändes ingenting i foten!
På gymmet hade de nya crosstrainers där man själv kan avgöra hur långa kliva man ska ta, hur högt och i vilken “bana” foten ska gå. De var superbra!
Tid: 10 min
Snittpuls: 155
Kaloriförbrukning: 110

Sen testade jag en annan maskin som jag alltid tyckt illa om, men idag kändes det bra! Roddmaskinen.
Dock så kände jag ganska snabbt att min ländrygg skulle behöva lite mer styrketräning för när jag var klar kändes det verkligen att den fått jobba. Roligt att det kändes, mentalt, helt okej med rodd!
Tid: 20 min
Sträcka: 4,16 km
Maxpuls: 166
Snittpuls: 148
Kaloriförbrukning: 194

Sen fick det bli den där cykeln som känns okej för svanskotan.
Tid: 20 min
Sträcka: 12 km
Maxpuls: 154
Snittpuls: 129
Kaloriförbrukning: 151

Sammanlagt 50 min, 455 kcal.
Och om en timme ska jag vara där igen, redo för styrketräning.

PT-träning på g.

Jag har hunnit väga mig men inte fota och mäta och nu ska jag strax sticka iväg och träna med min PT.
Vad tycker ni, skjuta upp dte hela till imorgon, eller bara få vikten idag?
Min rutin är ju att göra allt sånt innan frukost, men idag försov jag mig och frukosten som alltid ska ätas två timmar innan träning, för att jag ska kunna träna utan problem, fick inmundigas på en gång och ändå bara en timme innan träning.

Äh, jag skjuter på det tills imorgonbitti så får ni en vanlig helrapport och inte bara vikten.
Det blir nog fint.

Jag mår bättre idag iaf, det kommer ju gå, det vore ju konstigt om man aldrig hade några motgångar.
Den här veckan tänker jag få in mycket rolig träning dessutom.
och snart, snart hoppas jag få börja springa igen. Jag längtar.