Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for October 11th, 2009

Utvärdering av vecka 8.

Ja, vad ska vi säga om den här evckan. Vecka åtta. Nu har jag alltså hållit på i 8 veckor.
Den här veckan har varit väldigt bra ur träningssynpunkt. Jag testade ett nytt pass (SatsCykling) och en ny anläggning (Sats Hornstull). Jag förlängde många av mina pass, för att lite kompensera att jag inte längre kan ta promenader/springa.
Mer och mer saknar jag löpandet. Det är vidrigt jobbigt och samtidigt fyller det mig med en energi och stillhet, samtidigt, som jag inte ritkigt får från annan träning. Löpning är så fritt. Mankan hålla på en kort stund eller länge. När som helst, var som helst.

Den här veckan har det varit lite mer upp och ner med maten. Jag skulle, med veckan i backspegeln, inte säga att jag på något vis “missskött” eller “misslyckats” med maten. Men jag har varit dålig på att följa en av mina grundregler, äta tills jag är nöjd, inte mer. Vad beror det på? Flera olika saker vid flera olika tillfällen. Jag har varit oerhört trött med långa dagar. Jag har varit stressad vissa måltider, jaghar ätit med personer som triggar gamla vanor. Osv.

Det är intressant att se tillbaka och kunna se varför det var jobbigt där och varför dte var jobbigt då. Syna mina mönster i sömmarna.

Vad jag tror om imorgon vet jag inte. Det känns lite som om jag står och stampar. Kroppen känns pendlande, ena dagen ser jag förändringar i spegeln och känner dem i kroppen. Andra dagar känner jag mig svullen och “trög”.

Sen är det väl så at när man drar igång ett projekt, så är det så roligt, man är jättemotiverad och inspirerad. Sen kommer vardagen ikapp. Vilket inte är dåligt, det är nödvändigt. Men det är då man måste hålla fokus och samtidigt inse att man ska leva samtidigt som man ska gå ner i vikt. Man kan inte vara manisk. Men då blir resultaten på vågen lite mindre, med mindre resultat så minskar motivationen. Det är en svår balansgång!

Inte för att jag på något vis känner mig omotiverad, jag vill bara komma under 100 kg, nu! Sen att jag har nästan 10 kilo dit, det är en annan historia, tänk den dagen vågen stannar på något tvåsiffrigt…ååh!

För att sammanfatta:
en vecka mitt i livet, lite upp, lite ner, men jag har kämpat på och tränat och kämpat…och tränat!
8 timmars träning har dte blivit, med två vilodagar.

Måndag: Simning 3 km, 85 min.

Tisdag: Styrketräning PT 50 min, Cykling 41 min

Onsdag: VILA

Torsdag: Cykling 55 min, Simning 35 min

Fredag: SatsCykling 25 min, SatsCore 30 min, Cykling 40 min

Lördag: VILA

Söndag: Cykling 120 min.

1100 kalorier brända* – check.

*Om man nu kan lite fullt och fast på pulsklockan.

20091011876Jag tog alltså med mig datorn till gymmet och var väldigt glad över att det var ganska folktomt en söndag.
Satte mig på “lätta cykeln” först, riggade upp alltihopa och drog igång filmen.
En cheesy romantisk komedi,  “Dumpa honom”.
Helt perfekt. Inte för att filmen i sig var strålande, den var ok.
Det blev en ganska behaglig timme på lätta cykeln.
Tid: 60 min
Maxpuls: 137
Snittpuls: 121
Kaloriförbrukning: 397

20091011877Sen var det dags för en timme på “jobbiga cykeln”.
Gud vad jobbigt det blev. Och ont i rumpan hade jag också.
Stackars mig!

Tid: 60 min
Sträcka 20,5 km
Maxpuls: 183
Snittpuls: 163
Kaloriförbrukning: 713

Ganska stor skillnad i snittpuls på de båda cyklarna.

Ett alltigenom bra pass tycker jag. Två svettiga timmar. Bra tajming med datorns batteri och filmen, som tog slut samtidigt som jag hade två minuter kvar på sista cykeln. Well done.

Mellanmål före träning:

Här skulel det varit en fin bild på mitt mellanmål som bestod av några tinade jordgubar och lite keso samt en knäckemacka med pesto, chorizo, ost och lite aokado. Dock så blev dte något fle med bilden och istället fick ni en fin beskrivning.
Har man varit uppe sen halv su och ska sticka och träna vid lunchtid, men före lunch, då behöver man lite ny energi.
Jag tycker att ni var ganska dålig på att ge mig order om vad jag ska träna, ja, förutom Beckis då. Core hade jag gärna tränat men då måste jag åka till något annat SATS för de har inget Core-pass på mitt SATS idag.
Jag funderar på att ta med datorn till gymmet och kolla på en filmunder tiden jag cyklar ett “långpass”. Nu menar jag inte ett extremt långt pass, men tillräckligt långt för att det skulle kunna vara värt att kolla på en film under tiden, istället för att bli tvungen att dras med dåliga repriser såhär i lunch-tid.

Är det jättelöjligt att ta med datorn för det ändamålet, tycker ni?