Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for October 4th, 2009

Utvärdering av vecka 7.

Ännu en söndagkväll som innebär en återblick av veckan som gått.
Vad tycker jag? Vad känner jag? Vad tror jag inför vägningen imorgon?
Det konstiga är att inför varje vägning blir jag mer och mer orolig ocj nervös, är det normalt?
Det är som om det bor någon rädsla inuti mig att jag ska kliva upp på vågen och den ska säga typ 117 kg igen.
En ologisk rädsla, men så länge den finns där, så tror jag också oron och nervositeten för att väga mig kommer finnas där också.

Den här veckan har jag varit lite slarvig med att hålla ner portionerna.
Det känns inte så bra såhär i backspegeln, men det är svårt, för jag vet inte vad som är en “normal” portion. Jag vet inte heller vad som är en” lite för stor” eller “lite för liten” portion. Jag har aldrig fått lär amig.
Så, då blir det svårt att hålla koll.
Många av måltiderna har också ätits något hetsigt. Av olika skäl. Det har varit sent, jag har varit vrålhungrig (dålig planering!) elelr så har mitt sällskap försökt sätta hastighetsrekord i ätande och jag har omedvetet stressat med.

Nästa veckas utamning får bli att hålla lite bättre koll på portioner och matplanering.
Med det kommer också mer fokus på mina tider. Att gå upp i tid, så att frukosten faktiskt kan var avklarad på morgonen, inte på förmiddagen.

Jag tycker det är svårt att träna kondition när jag har ont i foten.
Löpningen har ju varit så enkel, man kan göra den när som helst, man kan pressa sig själv hur mycket man vill/känner för.
Man kan ta ett snabbt och kort pass eller ett längre och lugnare pass, allt beroende på hur man känner eller hur mycket tid man har.
Jag har mål med min löpning som jag inte har när jag simmar eller cyklar.
Löpningen är motiverande och den är effektiv  ur viktminsknings-synvinkel.
Ändå tycker jag att veckans träning har varit bra.
Jag har tränat 7 timmar och 42 minuter. Det är mer än en timme om dagen i snitt. Kan man vara annat än nöjd med det?
Bara en vilodag blev det och det är väl det som är skönt med den typen av träning som jag har utfört i veckan, den kräver inte så mycket återhämtning för den är inte så jätteslitande på kroppen. Jag skulle få cykla många timmar om dagen för att känna av det ordentligt dagen efter. Samma med simningen.

Måndag: Morgonpromenad 30 min, Simning 2 km, 55 min

Tisdag: Styrketräning PT 60 min, Armcykel 20 min

Onsdag: VILA

Torsdag:  AquaCircuit 50 min

Fredag: Styrketräning överkropp 42 min

Lördag: Styrketräning mage/ben 45 min, Motionscykel 60 min

Söndag: Motionscykel 60 min, Armcykel 10 min, Motionscykel 30 min

Så, vad tror jag inför imorgon? Jag vet faktiskt inte. Å andra sidan, skulle jag stå still, minskat/ökat bara lite, så vore det inte helt oväntat efter så många veckor med ganska stor viktnedgång.
Men givetvis är det ju minus jag vill ha. Hela tiden. Om det så bara är ett hekto.
Jag ska upp väldigt tidigt imorgon och åka till klinik med min häst, så om det blir för stressigt får ni hålla er till tåls tills efter, för att få rapport.
Håll tummarna för mig, nu är det dags att sova!

Dagens tacksamhet:

  • Jag är tacksam över att jag känne rmig så stark i kroppen. Jag känner mig verkligen pigg och stark.
  • Jag är tacksam över att mina jeans som var för små när jag köpte dem, nu är för stora.
  • Jag är tacksam över att min att-göra-lista har minskat markant.
  • Jag är tacksam över att jag är frisk.
  • Jag är tacksam över att livet känns härligt just nu.

Dagens middag: Ärtsoppa all over again.

20091004839

Ärtsoppa är oerhört gott.
Idag med en knäckemacka med skinka och ost.
Vilken jag inte orkade hela av.

Mycket god middag om jag får säga det själv.

Dagens träning: “Last chance workout!”

20091004837

Jag kom iväg till Sats Zenit (vilket innebär att jag kan styrka ännu en anläggning från min träningsutmaning, sakta men säkert..) och letade reda på de fotsnälla konditionsmaskinerna. Cykel.

Först körde jag en timme på en sån där cykel med pedalerna framför kroppen(vad heter dem?). Det är egentligen vilsam tärning och jag borde nog valt en annan cykel på en gång, men att halvkötta en timme är rätt okej.
Tid: 60 min
Sträcka: 20 km
Hastighet: 20 km/h
Tempo: 3 min/km
Maxpuls: 170
Snittpuls: 121
Kaloriförbrukning: 402

Sen, eftersom min rumpa hade blivit väldigt öm av cykelsätet, (jag förstår mig inte på på där sätena som är upphöjda i mitten, de gör så ont att sitta på!), så bytte jag till en armcykel och lät armarna och axlarna sköta jobbet.
Tid: 10 min
Sträcka: 2 km
Hastighet: 12 km/h
Tempo: 5 min/km
Maxpuls: 141
Snittpuls: 126
Kaloriförbrukning: 74

Sist men inte minst hoppade jag upp på en vanlig cykel, jag får ofta ont i könet av sådana cyklar (jag är tydligen ingen cykeltjej, haha!) och drar mig därför från att använda dem. Men nu cyklade jag på för att få upp lite puls och svettas ordentligt.
Tid: 30 min
Sträcka: 10 km
Hastighet: 20 km/h
Tempo: 3 min/km
Maxpuls: 171
Snittpuls: 161
Kaloriförbrukning: 330

Sammanlagt alltså 1 h 40 min
Och 806 kalorier brända, det är inte så tokigt.

Sats Zenit var fräscht och nytt. Bra med ljudingångar på cyklarna för ljud till tv:n, det saknar jag verkligen på “mitt” sats.
Trevligt och lugnt en söndagskväll.

Det blir Sats Zenit..

..dags för träning!

Kanelbullens dag.

20091004836

Idag blev det frukost deluxe. En vän ringde och väckte oss, han var i stan och tänkte komma förbi och hälsa på. Med sig hade han kanelbullar, för att fira kanelbullens dag.
Så min frukost bestod som vanligt av kesella med bär och müsli och ett ägg. Till det, dagen till ära, serverades det en saftig kanelbulle.
Jag är lite nervös inför morgondagens vägning med godis på fredagskvällen, pizza på lördagen och kanelbulle på söndagen. Hade jag kunnat sticka ut och springa nu så hade jag gjort det, för att rensa kroppen lite, men foten gör ont.
Dessutom stänger gymmet tidigt (edit: Sats Odenplan har öppet till tio, case closed!) och simhallen också, så om jag vill träna måste jag göra det nu, men nu ska vi ut och kolla på kök. Herregud vad vuxet.

Dagens tacksamhet:

  • Jag är tacksam över att jag kan cykla med min fot, åh vad skönt!
  • Jag är tacksam över att den här dagen har varit riktigt härlig, en avslappnad ganska aktiv dag.
  • Jag är tacksam över att jag trivs så bra med min sambos nära vänner och att de gillar mig.
  • Jag är tacksam över att jag kände mig jävligt fit på gymmet.
  • Jag är tacksam över att lägenheten är helt ren, det är så fint här nu!

Hjälp, vilken matorgie!

IMG_0495IMG_0496

Herregud, inte visste jag att jag var en sådan förstklassig pizzabagare!
Jag gjorde degen från GI receptet jag länkade till i förra inlägget och gjorde en sats för 6 portioner. Det blev sex pizor med olika pålägg.

Pizza nr 1, längst upp till vänster hade förutom tomatsåsen jag gjorde själv även serrano skinka, mozzarella och tre chorizoskivor på.
Pizza nr 2
på samma plåt var med fläskfile, tabasco, chilifrukt, färska champinjoner, paprika och vanliga ost.

IMG_0498


Pizza nr 3
var en capricosa typ, med riven skinka, färska champinjoner, paprika och vanlig ost.
Pizza nr 4 på samma plåt var nästan helt enligt GI receptet och var med kyckling, pinjenötter, chilifrukt, mozzarella, chilikryda, tabasco och ruccola.
Pizza nr 5, den översta av de två på sista bilden, har chili con carne och vanlig ost.
Sist men inte minst, mitt mästerverk!
Pizza nr 6 med skivad chorizo, lufttorkad skinka, feta ost, kalamata oliver och skivad mozzarella på toppen. Den var helt ljuvlig.

Dessvärre åt vi alla lite för mycket och jag kände inte efter när jag var nöjd. Inte bra.
Men det finns ungefär tre pizzor kvar och det innebar att vi åt ca en  var.
Inte så farligt ändå. men jag är fortfarande väldigt mätt.. En kolhydratsladdning med all denna deg, å andra sidan fick jag bottnen att bli riktigt tunn, det är då pizza är som godast!