Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for September 14th, 2009

Viktminskningstips, 2 och 3.

  • Ät alltid grönsakerna på tallriken först. Dels rör de sig snabbare genom tarmen än vad kött gör, hamnar de då efter köttet finns det stor risk att de bildar gaser och gör dig gasig i magen, dels så är det bättre att stilla den värsta hungern med grönsaker, så man inte kastar i sig av de mer energirika livsmedlen för att sedan inte orka grönsakerna.
  • Ett tips som på sätt och vis kanske säger motsatsen för många, men det här rör inte grönsaker i min värld. Är att äta det godaste först. Sushi är ett bra exempel. Om jag köper en niobitars sushi finns det alltid vissa bitar jag tycker mer om av än andra. Genom att äta upp dem man helst vill ha, så undviker man att man äter de man kanske inte är så förtjust i och egentligen är ganska mätt när man kommer till sin absoluta favorit, men äter dne ändå. Genom att göra tvärtom kanske man struntar i den nionde biten, för man är redan nöjd och den sista biten är ändå inte så god.

Gårdagens middag:

20090913613Det här åt jag efter min löptur igår.
Min sambo hade gjort potatis i ugn, och det fanns lite kvar.
Till det stekte jag en kycklingfilé och gjorde currysås på fraiche.
Jag älskar currysås!

Och så grönsaker till det såklart.
Det var jättegott.
Jag orkade dock inte all kyckling på bilden, det var något nytt!

Här har det försökts att göra hemmagjord glass..

Jag tog lite lätt kesella, blandade med kakao och lite honug för att göra chokladglass.
Jag önskar att jag hade bilder från det, men det såg mer ut som bajs än chokladglas.
Dock så smakade det som en blandning av chokladmousse och chokladglass och kesella. Haha.

Jag åt det tillsammans med några hackade och rostade sötmandlar.
Jag försökte även göra jordgubbsglass, men det hela blev för rinnigt och jag stoppade in det i frysen och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om resultatet, men det såg inte lika illa ut som “chokladglassen”.
Det smakade helt okej, men kanske inte som glass..

Nej, nästa gång jag är riktigt sugen på glass, så köper jag mig antingen en glass eller struntar i det.
Det där var bara bökigt.

Lite vardagsmotion på det..

20090914617

Av någon hurtig anledning tog jag cykeln till stallet. Det är dock jobbigt att cykla i helskodda ridbyxor.
Solen lyste och jag blev svettig.
Även om det bara är drygt 2,5 km till stallet.
Jag var där länge och pysslade med min häst, tömkörde och longerade och slutligen cyklade jag hem igen.
Men det är några schyssta backar både dit och hem så det tog härliga 20 minuter sammanlagt dit och hem.

Utvärdering av v. 4 såhär i backspegeln.

Jag glömde att skriva en liten utvärdering igår. Jag var lite för hög på endorfiner efter milen tror jag.

Nu vet jag ju att vecka 4 innebar ytterligare en ordentlig viktnedgång, men utöver det. Hur gick vecka fyra? Hur kändes veckan?

Det var en vecka som var ganska intensiv. jag tränade en hel del, var ute i stallet och aktiverade både mig och min häst.
Men jag blev också sjuk och var nästan sängliggande hela fredagen och lördagen var det väldigt moderat aktivitet på mig.
Jag var ute och åt en fantastiskt god stek på restaurang.

Förra veckan kändes relativt enkel. Dne här viktnedgång känns, ärligt talat, än så länge oförskämt enkel. Jag står inte och tvingar mig själv att äta mindre portioner eller att välja bort vissa maträtter/snacks. än så länge har det aldrig varit ett val, utan bara självklart. De gångerna då önskan har funnits där, så har det också varit helt okej att äta lite godis på bion eller äta en rejäl stek ute på restaurang (tack gode gud för det, så gott som det var!).

Vecka fyra var en sån där vecka då allt gled på och den enda egentligen svårigheten var när jag blev dålig och inte orkade göra någonting. Givetvis är det också då som suget efetr onyttigheter kommer, i form av tröstätande.
Men, inget sånt fanns hemma (en given regel) och suget fick stanna där. Visst är dte så att för varje gång man klarar av att stå emot ett sug, så minskar de i kraft? För man vet att man KAN stå emot.

Trots att jag mådde halvbra, så blev det ändå 5 dagar med träning under veckan och hela 6 timmar och 42 minuters träning!
Mycket bra jobbat!
Måndag: SatsAfro 55min, Crosstrainer 20 min
Tisdag: BootCamp 55 min, SatsDance 45 min
Onsdag: VILA
Torsdag: Crosstrainer 10 min, PT Styrketräning 60 min, jogging 20 min
Fredag: VILA
Lördag: Promenad 60 min
Söndag: Jogging 10 km 76 min

Ett svettigt och förvånansvärt bra afro-pass!

För att faktiskt få stryka något på min träningsutmaning ås tog jag mig till Sats i Jakobsberg och körde deras SatsAfro pass där.

Wow vad bra det var! Äntligen en ledare som faktiskt instruerar dans och inte bara ett koregraferat pass.
Det var stor skillnad i hur väl vi gick igenom stegen och hur detaljerad hon var.
Det finns en stor risk att jag kommer ta mig tillbaka till jakobsberg nästa måndag, för att vara med på det passet igen, för det var riktigt bra!
Jobbigare var det också..
Tid: 55 min
Snittpuls: 139
Kaloriförbrukning: 493

Sats i Jakobsberg var trevligt. Fräscht.
Supersmidigt med ett parkeringshus i samma byggnad med tre timmars gratis parkering om man åker bil dit.
Även nära till pendeln.

För att fira det goda resultatet..

..så ska jag testa SatsAfro på Sats i Jakobsberg.

Så kan jag äntligen kryssa av ett till gym på min träningsutmaning!

Vägning, vecka 5.

Bild 105Bild 108

Vikt: 111,8 kg (-1,3 kg) (sammanlagt – 21,2 kg)

BMI:
34,5  (- 0,4)

Midjemått: 102 cm (±0 cm)
Höft: 114 cm (- 1 cm)
Höger lår: 71  cm (-0,5 cm)
Höger arm: 40 cm (±0 cm)
Under byst: 95 cm ( ±0 cm)

Jisses vad jag går ner i vikt! Och det känns inte ens som om jag anstränger mig särskilt mycket.
Vikten rinner som av mig. och visst, jag tränar mycket, men det har jag gjort förut också, men utan att knappt se resultat.
Men nu! Snart är jag under 110 kilo!
Den här veckan tog jag delmål två, så nu är det delmål tre jag sätter tänderna i!
På centimetrarna stod det mer still idag dock, men så är det ju ibland, ena dagen mer och nästa mindre.

Nu ska jag fira detta med en supergod frukost (den gamla vanliga, haha).