Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Archive for August 18th, 2009

Så gör man sig av med 700 kcal.

20090818370

Åh, påminn mig om att aldrig, och då menar jag aldrig, ta leditg från träningen igen. Fy fan, ursäkta språket, vad jobbigt det var idag. Att släpa runt på knappt 118 kilo är jobbigt när man tränar regelbundet. Men att springa så tung när man lagt av sig den senaste månaden, är sjukt jobbigt.

6,9 km blev det, i regn, blåst och ett dovt mörker. Det hela tog mig lite drygt 50 minuter, vilket alltså innebär att mina kilometertider inte är något att hurra för direkt, men det är inte så dåligt att jag är på tok för bedrövad.

Tjejmilen är nästa helg och någon mil är jag inte riktigt redo att springa i dagsläget. Men om jag får in något kort pass och sedan kan jag nog testa milen och se hur det känns. Känns det okej kan jag lunka halvmilen två gånger nästa vecka och bara sikta på att genomföra själva Tjejmilen, OM milen inte känns okej får jag fundera på att kanske gå vissa bitar.

Polar RS800 G3

Tillbaka till dagens pass.
Eftersom jag har fått en helt fantastisk pulsklocka, en Polar RS800, som med en GPS-puck mäter, förutom puls och tid, sträcka, hastighet och ge rmig en karta över var jag har sprungit så kan jag ge er färska och korrekta   (förhoppningsvis) data kring mitt pass.

Distans 6,9
Tid: 53 min
Medelpuls: 175 (vilket är lite för högt, inte konstigt att det sved)
Maxpuls: 191 (med tanke på att jag är lite ur form och 205 är min maxpuls så var väl det rätt högt)
Kcal förbrukning: 703 (Bra!)
Medelhastighet 7,81 min/km (ja, som ni ser, det går inte så snabbt direkt..)

När jag kom hem hade min kille beställt mat åt oss. Jag fick en kycklingrulle, fast utan sås. Vilket jag förövrigt kan rekommendera. Väldigt gott, mättande och det enda som “kostar” är brödet.

Träningen då?

Den här sommaren har varit dålig ur träningssynvinkel.
Ja, ur viktsynvinkel också om jag ska vara ärlig.

I vanliga fall tränar jag en hel del, jag är en sån där tjockis som springer, styrketränar, dansar, promenerar och tycker om att svettas och kämpa. Men under de senaste två månaderna har jag (om jag kollar på funbeat) tränat 30 pass och vissa av dem är bara korta promenader. I vanliga fall är mitt mål att träna fem pass i veckan och minst 400 minuter i veckan. Det fungerar fint under höst, vinte roch vår. Men när sommaren kommer så faller det bara. Trist.

Nu sitter jag iaf här och känner mig oerhört seg, trött och ute spöregnar det.
Men bara för att visa mig själv att jag kan och för att jag suttit och läst en massa peppande viktbloggar, ska jag snöra på mig löparskorna och sticka ut och springa en vända. Om jag kommer vara svettig eller nerregnad när jag kommer hem är dock den stora frågan.

Man får ju kämpa lite.

The Biggest Loser

Är det någon mer än jag som gärna tittar på The Biggest Loser?

Jag fastnade första gången när den australiensiska versionen av serien visade alla sina avsnitt på nätet och man kunde rss-prenumerera på dem. (HÄR)

Om ni har missat just Australiens serie så kan jag varmt rekommendera den, som till skillnad mot USAs är lite mer fokuserade på viktnedgång samt träning och mindre fokuserad på intriger och att vinna pengar. Att de dessutom visar vikten i kilon och inte i pounds gör det lite lättare att förstå hur mycket de verkligen går ner.

Årets vinnare gick ner drygt 87 kilo! Det är helt sjukt.

Tiffany och Bob första invägningen:

The Biggest Loser Australia 2009

Sharif, Tiffany, Bob och Samantha vid finalen:

The Biggest Loser Australia 2009

Inspirerande!